|
|
|
|---|---|
|
Hej Skulle ställa in lårstödet på förarsidan hela vägen tillbaka alltså dra in den, När den kom längst in så sa det klick och lät som att nåt hoppade ur sin plats och så slutade lårstödet att fungera någon som har varit med om det eller ikke fungerande stöd men har löst det och hur? Obs motorn funkar då man hör den och har försökt att sjukat stödet fram och tillbaks samtidigt som jag trycker på knappoen men nada... Tacksam för lite input BMWCS medlem nr. 08105 | |
|
Kan inte hjälpa dig, men är intresserad för exakt samma sak hände för mig men i ytterläget! Det hände på vägen hem efter att ha hämtat bilen vid inköp (doh!) då jag satt och provade inställningarna (karma? :-)). Min motor går också men de ngt har hoppat ur/gått sönder i förbindelsen till stödet. Har kollat runt lite, inte hittat ngt bra, dessutom svårt att se ngt själv. Det mesta pekar på att man behöver åka till BMW för en ny motor etc. Den uppskattade kostnaden (från ett forum, minns ej) passade inte då så jag har kört vidare. Dumt, för jag är läng och behöver kanske att lårstödet stannar i utskjutet läge... :-) Skriv gärna i tråden om det hittar ngt bra. |
|
|
Tråkigt jag ska titta lite närmare på det ikväll när tid finns återkommer om jag löser problemet. BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
Det är ett kugghjul i plast i motorn som går sönder, jag tog isär min motor och köpte ett kugghjul från Taiwan, för några hundra kr och nu funkar den fint. Jag gjorde en snabb sökning på ebay och fann denna; Länk Allt annat i motorn är av metall så uppenbarligen är tanken att detta ska vara den svaga länken så man inte kan göra sig illa och klämma sig , trist bara att BMW inte har kugghjulen som separat reservdel, på BMW måste man köpa hela motorpaketet inkl. metallskenorna som hör till. |
|
|
Länk |
|
|
Stort tack för hjälpen försökte komma åt motorn uppifrån genom att blocka bort lårstödet blev inte klok på hur jag ska plocka bort plast detaljerna inte heller plast golvet mellan stol och lårstödet.. Lossa du motorn underifrån? |
|
|
Plastbiten mellan stolsits och lårstöd har jag för mig bara är nedtryckt med clips, dvs dra försiktigt rakt upp, övriga plastdetaljer minns jag inte exakt men det är lite clips och ev ngn skruv, det var ett tag sedan jag gjorde operationen. Höj upp stolen maximalt så du kan se underifrån hur det ser ut. Motorpaketet sitter med några skruv och man får lirka upp den. Länk Länk |
|
|
Hansi kolla in bildrnaLänk så ser du vad som är trasigt i våra stolar BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
Grymt, stort tack micke t och catch_me - det där förstår ju tom jag! :-) Var längesedan jag tittade på detta, men jag fattade inte hur jag skulle komma åt grejerna, att lyfta plasten mellan sits och lårstöd var jag inte ens nära att tänka på... Jag förstår principen på ett ungefär då - men ska man alltså inte kunna köra stödet till ytterlägena utan att det går sönder? Kanske är plasten bara gammal och spröd. Hursomhelst, nu har jag en väg vidare, får se vart det bär - superbra info, micke t, och hör av dig hur det går om möjligt catch_me. |
|
|
Hej Nu har jag beställt två såna från tillverkaren direkt för 850kr ink frakt.. Återkommer med resultat. Mvh |
|
|
Bra catch_me, väntar med spänning. :-) Besätllde du från det där Hongmei? Jag mailade till en adress på den sidan för ngn vecka eller två sedan, men fick inget svar. |
|
|
Hej Stämmer jag beställde från Hogmei och mail adressen är hongmei910@gmail.com han brukar svara dagen efter.. |
|
|
micke t hur i hela världen lyckades du att få dit nya kugghjulet? tvingade du in den bara på nåt sätt,Håller på med det nu och blir galen på det här, Snabbt svar uppskattas. mvh |
|
|
Hm, jag försöker minnas tillbaka, det var bökigt kommer jag ihåg eftersom det är en fläns på metallaxeln innan axeln blir fyrkantig och alltså tar emot plastkugghjulet, inte sant? Jag kan ha slipat ned den flänsen och sedan tryckt dit kugghjulet med snabblim så att den skulle sitta fixerad eftersom flänsen ska göra så att kugghjulet inte kan glida av axeln. Jag minns att jag funderade på hur dom hade monterat den från fabrik för att få den över flänsen, om dom skulle ha kylt axeln/ värmt kugghulet för att få den på plats. Lycka till, ledsen att jag har glömt i detalj hur jag gjorde. |
|
|
Hej nu är det löst, skönt Ja axeln blir fyrkantig vilket jag inte fattar hur dom har fått dit kugghjulet fanns inga som helst spår av press .. Hur som helst jag värmde själva axeln ordentligt och tvinga dit kugghjulet det gäller att vara försiktig så att allt inte smälter på kugghjulet sen roterade jag åt olika håll för att kugghjulet skall hitta sitt spår alltså få fäste på fyrkantiga axeln.. Har tagit bilder Hansi ifall du behöver det när du ska göra bytet. Lite knepigt att få loss motorn. Jag bytte både sidorna passagerar sidan tog typ 1½ timme förar sidan 15 min.. Tack micke t för all hjälp |
|
|
catch_me: Såg att du var aktiv i andra trådar och kom på att jag glömt denna, hade missat att du fixat färdigt sedan länge! Men verkar lite krångligt då, jag har nog inget bra att värma med ens en gång, det funkar inte med hårtork va? :-) Du får gärna skicka/lägga upp bilder ngnstans om du orkar? |
|
|
Nej då inte så krånligt bara man förstår hur man skall göra.. Hårtork funkar inte den är för svag ta värmepistol kostar ca 150kr på Jula. Kan lägga upp bilder på min garaget sida senare ikväll. BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.