AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.709

Värdering begagnad BMW 116d (F20) -12

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Hej,

Önskar hjälp att värdera min nuvarande tjänstebil då jag eventuellt är intresserad att köpa ut den senare i höst. Alla svar uppskattas!

BMW 116d uttagen 2012/10/28 en brukare.
För närvarande 11 600 mil, uppskattat ca 13 000-13 500 mil vid leasingperiodens slut.
Servad enligt rätta intervaller. Nästa service är inbokad nu på torsdag.

Nypris ca 350 000 kr.

Alpinvit
Blå/svart M-sportklädsel
Blå accentlist

Extrautrustad för 100 000 kr med bl a
Automat
Drive comfort paket
Regnsensor
Farthållare
M-sportpaket
18" M-sportfälgar
Tonade rutor baktill
Shadowline
Svarta njurar framtill
Harman/Kardon
Belysningspaket
Xenon
Adaptiva kurvljus
Helljusassistent
Backkamera
PDC baktill
Bluetooth Professional
Velourmattor + gummimattor
16" vinterfälgar BMW original
Rökarpaket (ej rökt)
Avbländbar innerspegel
Fällbara nackstöd baktill
Utökat instrumentkluster

Skick utvändigt och invändigt väldigt fin. Inga buckor eller repor men med en hel del stenskott i fronten. Ny vindruta. Fälgar är intakta utan skador.
Sommar- och vinterdäck fungerar nog en säsong till.
Rekondad 2 ggr om året.
Inga kända fel annat än att växellådan skall bytas ut på garanti då den visslar illa när man backar. I övrigt inga större reparationer utförda på denna bil annat än bytt stolsklädsel och stolsvärme på passagerarstolen.

Vad är rätt pris för denna bil i slutet av oktober/början av november i år?
Hur tror ni efterfrågan ser ut på den här typen av bil, 3 år gammal och med ovanstående miltal?
Hur ser ägarkostnaderna ut efter 13 000 mil utan garantier och maskinskadeförsäkring?

Stort tack på förhand!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Eftersom det var generösa kampanjer på 1-serien sen förra sommaren så måste det ju ha gjort en påverkan på begagnatpriserna, vilket såklart är negativt för dig nu.

En ny 116d -16 går att få för ca 250kkr med M-sport. Då jämför ju en potentiell köpare mer mot de nypriset än ditt på uppgivna 350kkr.
St
1.200
Stilren

Tack för svar Grelle!

Det är sant som du säger. Hur mycket påverkar det priset på min bil - vad skulle du värdera den till? Man brukar väl höfta 50% värdeminskning per tredje år på nybil som en oskriven regel men med tanke på ditt inlägg (facelift 2016 med aktuella kampanjer/rabatter/paket m.m.) samt miltalet borde värdeminskningen vara mer än så enligt mig. Samtidigt som vissa saker talar för ett bättre värde då den haft en brukare, mkt utrustning, välservad etc.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stilren, ja det gör ju det hela svårare så det var därför jag inte vågade mig ge en siffra. :)

Hur som helst tror jag att det kan leda till en för hög värdering av leasingföretaget som gör detta till en mindre bra affär för dig.

Du är inte sugen på att ta en till ny bil då? Du verkar ju ändå köra en hel del mil och då är det ju trevligt att ha en ny fräsch bil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Helt vild gissning 150' +-10'
115'-130'. 116d saknar körglädje. Efterfrågan vid 13' mil kommer sänka priset rejält. Lycka till!
St
1.200
Stilren

Tack för alla svar!

Jag får plocka ut ny bil så detta var mest för att undersöka som andrabil, bekanta intressenter eller som bilköp att sälja vidare direkt.

Turbo,

Tror nog att de som köper 116d är införstådda med bilens karaktär och att dessa personer inte fokuserar på körglädje som högsta prioritet. Och heller inte nåt som direkt påverkar bilens pris. Tror du tänker fel där..Det är en miljöklassad stark och lugn dieselmotor som levererar vad den ska för normal bilkörning till och i stan, pendlarbil, andrabil, första bil osv. Jämför körglädjen mot motsvarande Volvo V40, Golf, A klass, A3 m fl så tror jag att den gör hyffsat bra för sig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns massor av människor som vill åka lite tuff bmw utan att ha något större intresse av prestanda. Fäst ingen vikt vid det uttalandet...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.