AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.409

e46 330 -02 kylarläckage, försvinner en halvliter/dag!

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Tempen är stadig, värmen fungerar och inget vatten i oljan! Kylvätskesensorn funkar och tänds vid låg nivå! Har kollat med lampa och hittar inget läckage förutom möjligen alldeles nyss! Långt ner på kylaren var de vatten, dock osäker om de är utav vattenpölskörningen nyss eller om något är trasigt! Hade iof kunnat gå ut och smaka på vattnet! Är de vanligt på e46 att kylaren spricker eller liknande? Har nämligen kört omkring ovetandes med ett trasigt kylarlock tills nyligen när varningslampan tändes,så möjligen kan trycket ha blivit för högt med trasigt lock och pajjat expansionskärlet/kylaren? När jag öppnar locket så pyser de ytterst lite vid vrrm motor, så de är uppenbarligen ett läckage.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Två vanliga saker på E46: Kylargavlar spricker, eller kylaren sväller och börjar läcka. Samt expansionskärl, sprickor längs med långsidan, ibland ofta svåra att se.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
M.a.o så borde de vara kylaren som haft för högt tryck och spruckit där nere pga trasigt kylarlock!?!? De var ju fuktigt på kylaren långt nere framifrån sett! Har inget garage nu, men flyttar om en vecka till mitt nya hus och där finns garage, borde ju inte vara nån fara att köra nån vecka om man bara håller koll på nivån och tempen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så länge du har koll på nivån är det inte någon större fara om du kör försiktigt - undvik dock "hårdkörning" då övertrycket i systemet kan vara lägre än om allt är friskt och då kan bilen koka (övertrycket gör att kokpunkten höjs en bra bit över 100 grader C).

Ha också ett öga på tempmätaren så den inte plötsligt sjunker, då kan det vara en indikation på att nivån är för låg så att vätskan inte når temperaturgivaren - risk för att du kör "torrt" och att det leder till överhettning av toppen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
För första gången i mitt liv så får jag ett eget garage😄 så mycke skit man har fått utstå ute i de hårda norrländska klimatet😜 E46 har väl ett gäng smartare kylsystem än tidigare modeller? Tänkte mest på de här med luftning m.m! Kan de på nåt sätt smita in luft om de inte är tätt? Känns som att de borde inte göra de i det här fallet även fast den läker mycket!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En snabb sökning här så hade du hittat "min" tråd om kylarläckage på min e46 325 touring -02. För mej var det kylaren som gett upp, mer detaljer här:
Länk

Jag körde nog i två veckor med vattenflaskor i bilen och fyllde på då gula varningslampan för låg nivå tändes - tempen höll sig normal = rakt upp under hela tiden - men körde bara normal-försiktigt under tiden det läckte.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ca
14
carnystrom
330 XD -04
Har samma symtom, för mig är det kylaren som läcker på insidan ganska högt upp. när man kör så suger fläkten vattnet mot motorn vilket gör att det dunstar och inte visar en pöl på marken. // Carl 330xd
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Även jag lider av detta problem. På min är det kylaren som svällt upp i underkant och jag åker runt med destillerat vatten i trunken. Jag ska nog byta det mesta i kylarväg inkl expansionskärl och slangar. Vattenpumpen finns i metallvariant har jag läst, är det något att satsa på?
Ett tips är att läsa om detta på E46fanatics.com, finns bra tråd om detta dilemma där.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag passade på att byta vattenpump när jag ändå hade loss allting. Typ 260 spänn på Reservdelar24, metallhjul, såg hur fin ut som helst.

Expansionskärlet sitter verkligen som en b**ch. Om du/ni/någon råkar ha automatlåda på era bilar så kan jag _garantera_ att den lilla sköra termostaten till automatens oljekyl kommer spricka/gå av när expansionkärlet lossar med en smäll.

Själv bytte jag den som sagt också, och nån undre returslang som såg trist ut, och O-ringar till oljekylaren. Jag hade hört att BMW skulle vara lite knepiga att lufta men på min E46 gick allt jättebra och rätt lätt. Finns info på AP.

Min är helt tät och håller perfekt temp, inte behövt lufta mer efter detta eller liknande.

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.