|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, som rubriken antyder har jag bekymmer med vibrationer i bilen och jag tänkte höra här om fler varit med om det eller läst om det på annat håll. Det handlar inte om de rattvibrationer som jag funnit ett par trådar om (ex: Länk. Vad som gjorts hittills: Ombalansering av alla hjulen (i en Hunter balanseringsmaskin) har gjorts varvid 5g obalans hittades på ett av dem. Detta gjorde ingen skillnad. Vibrationerna uppstår främst kring 120-140km/h med en peak kring 130km/h. De kommer oftast inte starkt på en gång utan du kan behöva gasa upp till 130km/h och sen ligga där i ett par 10-sekunder varvid skakningarna går från små till större. Hela bilen skakar. I och med att skakningarna inte är direkt knutna till hastigheten utan kommer först efter ett tag så trodde BMW-mekanikern att det inte berodde på hjulen (vilket också känns som ett rimligt antagande eftersom balanseringen inte hjälpte). I samband med att jag var hos BMW (Bilia Nacka) gällande detta blev jag ombedd att testa en annan 320d med i princip exakt samma spec; bl.a. lika stora fälgar (dock annan typ och med andra däck). Skillnaden mellan bilarna var avsevärd; Den andra bilen kändes betydligt "lenare" på vägen, även i lägre hastigheter kring 70km/h. Den närmsta tråden kring liknande bekymmer har jag hittat här: Länk Dock så låter det inget i min, utan det känns bara. hans bil verkar dessutom vibrera mer. 2015 320d xDrive Touring (400mil) Sportautomat och 18" RunFlat. /Martin | |
|
Jag hade högfrekventa vibrationer i min F34(318GT-14) med std 17-tummare från bilen var ny. Vibrationerna började vid ca 120 och fortsatte upp till toppfart. Bmw provade balansering, byte av kompletta hjul, kontroll av div upphängningar av avgassystem och byte av kardanaxel. Det som löste problemet var att man bytte hela bakvagnen -drivaxlar, diff mm. Tyvärr bytte man inte en del itaget så det blev inte klarlagt exakt vad som orsakade vibbarna. Tyskarna fick alltihop för analys... Har nu gått 6500 mil silkeslent. |
|
|
Har en bil med samma spec förutom att det är vanliga automaten och har gått 1400 mil nu. Har inte noterat att det vibrerar vid 120 -> Däremot noterade jag (när bilen var ganska ny) att vid acceleration under belastning på 8:an i ca 120 så kunde det vibrera kännbart i bilen men nu har jag inte direkt tänkt på det nu när den har gått lite längre, får lägga en testrepa. (Har kört mycket lugnare sen vi fick barn, så nu körs den mer eco drive ;) Är det under acceleration du märkar av det eller på vanlig platt väg så att säga? Har du testat att köra i sportläge i samma hastighet finns vibrationerna då? |
|
|
Jaguar: Började vibrationerna alltid kring 120 och i samma styrka eller varierade det något? Hur mycket skakade det? För att göra en konstig jämförelse (den enda jag kommer på här) så kan man i mitt fall precis höra sin röst vibrera när man säger "aaaaaaaaaaaa" samtidigt som bilen skakar loss som mest :) DunderDude: Det är på vanlig väg/hela tiden och jag har testat sportläge samt även lägga ur växel (N). Ändå samma sak. Så tankarna går ju direkt till hjulen, men det märkliga är ju att det inte är konstant styrka i vibrationerna utan jag kan köra upp till 130km/h, varvid det skakar lite. Efter 20s i den farten börjar det sen vibrera ännu mer och så känner man skakningarna hela vägen ner till 90 sen. /Martin |
|
|
Då är det verkligen vibrationer om din röst är påverkad. Jag testade att lägga en repa i intervallet 120-140 utan några vibrationer och noterade även att jag tycker att mina accelerationsvibrationer inte är av störande art. Är det inte så att din BMW handlare kan förse dig med ett par kompletta fälgar som inte har problem för att kunna utesluta att det är hjulen? |
|
|
Jag föreslog det; tankarna går ju till om det kan vara något måndagsex av runflatsen . Men teknikern där sa att det troligtvis inte berodde på dessa eftersom: 1. Hjulen är ombalanserade 2. Vibrationerna är inte konstanta utan varierar i styrka. Hade det varit hjulen så borde vibrationerna och dess styrka vara direkt hänförliga till hastigheten och inte öka i styrka efter ett tag (som de gör nu). /Martin |
|
|
Vibrationerna började vid 120-125 och var istort sett samma även vid ökande hastighet. Det var ganska högfrekventa vibrationer och det kändes ganska tydligt att dom kom från bakvagnen. Det brummade bak i bilen. Vibrationerna kunde kanske liknas vid en rakapparat, dock inte så starka att men kunde höra det på rösten. Inga skakningar i övrigt i bilen. Jag tror felet låg i diffen eller drivaxlarna. En tappad drivaxel vid monteringen eller felaktigt spel i diffen? Har varit med om en diff som monterats ihop för tight mellan kronhjul och pinjong som vibrerade ganska rejält. Efter utbyte av hela bakvagnen försvann alla vibrationer. |
|
|
Ok, det låter som att det skiljer sig från hur min beter sig. Tack för svaren! /Martin |
|
|
Fick liknande vibrationer när jag köpte BMW fälgar, tyvärr med nya RFT däck på. Aldrig några problem med riktiga däck. |
|
|
Ingen skillnad vid ombalansering? Lyckades du bli av med problemen? /Martin |
|
|
Nordm80: har du provat med en annan hjuluppsättning? Jag har också haft problem med vibrationer/oljud som slutligen löstes efter 6 verkstadsbesök unde nästan ett år efter inkoppling av tekniker från bmw Sverige. Listan över saker som gjordes är omfattande och det är tyvärr oklart vad som löste problemet då flera delar byttes samtidigt vid sista tillfället. Har dock en kvalificerad gissning att det var en drivaxel som kärvade i knuten som var orsaken för min del. |
|
|
DLC: Nej, de hade inga andra hjul inne när jag var inne sist och teknikern trodde inte heller att det berodde på dessa. Bilen ska in igen den 17:e sept för längre test så de kanske byter då ändå. (Det är lite illa att behöva vänta 1 månad+ mellan varje servicebesök tycker jag! Var likadant i alla BMW-verkstäder. Hoppas det blir snabbare efter semestertiderna) /Martin |
|
| Mina 6 besök till verkstan skedde under ca 10 månader. Jag gick i tankar att påbörja en process att häva köpet när äntligen tekniker från bmw Sverige kopplades in och min verkstad fick börja byta delar. Se till att gå till en stor verkstad som har mandat att göra något med bilen. Min verkstad tappade mycket tid på att följa generalagentens instruktioner (typ kolla däck, chassikomponeneter mm ockulärt plus byt mjukvara flera gånger vilket inte hjälpte ett skvatt) och att de inte fick byta något förrän det var helt bevisat felet (väldigt svårt). Vill du ha detaljerad info om vad de gjorde med min bil så kan jag skaka fram det i nästa vecka. | |
|
DLC: Ja visst är jag det, om det inte är till för mycket besvär för din del! /Martin |
|
|
Hej, Har exakt samma problem som Nordm80. Bytte däck i våras och balanserade dessa 2ggr då vi misstänkte att det var däcken. Men det har inte hjälpt, min ska in på service om 1 månad tänkte ta upp det då. Kanske är läge att kontakta dom innan då jag blir galen. Skriver så fort jag hört något. Med vänlig hälsning |
|
|
Hej Halvlind, har du samma modell som mig (320d xDrive sportautomat)? Vilken verkstad anlitar du? Om vi håller kontakten via den här tråden och uppdaterar vad som händer under servicebesöken så kan vi kanske hjälpa våra verkstäder att snabbare komma fram till en lösning. /Martin |
|
| Hur har det gått? | |
| Inte så bra. Fruktansvärt trött på bemötandet. Inställningen från dom är att det aldrig är nått fel. Har tjänstebil och ska byta ut den i vår. Sorgligt nog orkar jag inte ta fighten. Jag kommer nog köra vidare på det här. Kontentan på hela är att jag kommer kolla på nya A4 och lämna Bmw... | |
|
De konstaterade till slut felet och lyckades även hitta ett sätt att framkalla det så det känns skönt ha nått förbi "bevisa-felet-fasen". Hade min bil inte skakat så mycket som den gör så hade det nog varit jobbigare; BMW:s mekaniker verkar generellt sett vara ganska okänsliga för vibrationer! Jag själv kände en klar skillnad mellan min bil och en annan av samma modell som jag provkörde (för att jämföra). Även i de hastigheter där det inte vibrerade så mycket, och där mekanikerna sa att de inte kände något alls. Men hur som så är ju felet konstaterat nu och det som är gjort hittills är: De började med att koppla ur xDriven för att se om det var den som strula. Icke så. De testade sen att justera nån axel eller arm (eller vad det var) men i samband med testrundan efter det så skedde en smärre olycka, så nu är bilen inne på plåt & lack och det lär dröja lite till innan jag får svar. Återkommer i ärendet! /Martin |
|
|
Då har jag slutligen fått tillbaka bilen efter lite över en månad på verkstad och plåtverkstad.. Det som gjorts är att de lossat och snurrat på nån arm (länkarm?) samt flyttat läge på vibrationsdämparna. När jag hämtade ut bilen gjorde jag det med nymonterade Nokian Hakkapeliitta 205/60 R16 92T Flat Run. Jag testade bilen direkt efter och den kändes då väldigt mjuk vid 130km/h jämfört med tidigare. Upplever annars som mer hoppig och stötig i lägre hastigheter (40-80)nu. Det känns som att minsta ojämnhet i vägen ruskar om bilen och den känns orolig att köra (dock inga problem med att den spårar). Kan detta kanske bero på Run Flat-dubbdäcken? Fast de borde väl vara mjukare än sommardäcken? Det är inte bekvämt iaf. Jag ska hur som helst köra lite mer mil med den först för att skapa mig en bättre uppfattning. Bl.a. leta upp nyasfalterade vägar och testa på. /Martin |
|
| Tror RF-däcken är källan till stötigheten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.