|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet 2VF - Adaptivt M Sportchassi till F30/F31? Värt pengarna? Hur upplevs lägena Comfort resp. Sport? Blir den riktigt mjuk? Sportigt sportig? Hur är detta chassi jämfört med modellerna med Dynamic Damper Control? | |
|
Jag har det och är mycket nöjd. Bilen känns väldigt bra att köra i sportläget, men man ska inte tro att det är optimalt för bankörning. För hård körning på krokiga landsvägar är det mycket bra. Komfortläget tycker jag är bekvämare än de F30/31 som jag kört med standardfjädring. Jag har haft ett fel på min bil sedan jag köpte den för snart tre år sedan och det visade sig vara en givare till det adaptiva chassit som krånglade och ibland gav värden som gjorde att systemet automatiskt gick in i hårdaste läget. Då stördes jag av bilens stötighet, även om den inte var jättestor. Givaren byttes på garantin och allt har fungerat felfritt sedan dess. Jag tvekade länge om jag skulle välja det adaptiva chassit (som då bara kunde väljas i paket tillsammans med variabel sportstyrning för runt 14000:-). Ingen handlare hade någon sådan bil att provköra. Nu bestämde jag mig i alla fall för att kryssa för det alternativet i min beställning och det är jag väldigt glad att jag gjorde. |
|
|
Vi har det på vår f34. Det är markant skillnad på comfort- och sportläget. Jag upplever comfortläget mer följsamt och mjukt än standardchassit. Sportläget är tyvärr inte lika agilt som sportchassit. Främst tror jag det beror på att det adaptiva chassit har standardchassits kränkningshämmare. |
|
Verdi |
Jag har det och tycker att det är klockrent. Sägs att comfort är mjukare än standardchassit. Har inte gjort några jämförelser själv dock. Har kört F31 med standardchassi som hyrbil men det var länge sen och med trist motor. Sportläget har jag hört ska vara hårdare än sportchassit. Men det är ju en kompromiss och det blir inte lika bra som ett riktigt sportchassi ändå. Tror det tappar följsamhet. Läste på ett engelskt forum att om det var dålig vägbana (tvättbräda typ) så hängde inte chassit med utan studsade. Det problemet löser jag genom att inte köra fort på ojämn väg. :) |
|
Funderar lite på F30 och letar begagnat. @Klabe, innebär det du skriver att man bör leta rätt på en bil med vanligt sportchassi för att bli nöjd med krängingshämmarna? Jag har haft E46, E90, E39, E61 alla med klassisk M-sport chassi och trivts. Blir ju lite orolig för att ett adaptivt chassi "2VF" blir vingligare än vad jag under många år vant mig vid. Någon annan som har erfarenhet? |
|
|
Jag vet faktisk inte. Har heller ingen aning vilka krängare som sitter på f30 med och utan adaptiv chassi. Det tråkiga svaret är att du nog får provköra någon bil å känna om du inte har gjort det. En f30 kan nog skilja sig i karaktär (lite mer "vinglig") från en e90 också. Har du tidigare varit nöjd med m-chassi så behöver du kanske inte ett adaptivt chassi. Jag valde adaptivt för att jag inte klarar av hur ett m-chassi slår i påtthåll samt att jag inte skulle stå ut med ett standard chassi på gt'n på lång sikt. Har du inga problem med påtthålsslag så funkar nog ett m-chassi (om du gillar bilen i övrigt) |
|
| ...eller andra egenskaper som m-chassit drar med sig så, som nickning över fartgupp mm, bör tilläggas | |
| Nenne68, jag gick från sportchassi på E90 till adaptivt chassi på F30 och det var på alla sätt en uppgradering till det bättre. Mycket bekvämare och något bättre för sportig körning. | |
|
Ett tillägg: för sportig körning är skillnaderna inte så stora mellan E90 och F30. Jag misstänker starkt att det skiljer mer mellan olika däck i detta avseende. Man måste också komma ihåg att F30 har större rullomkrets, vilket betyder att med samma hjuldiameter kommer E90 att ha en lägre (och därmed sportigare) däckprofil. Exempel, 225/45 är standard däckdimension för 17" hjul på E90, medan en F30 med 17" hjul får 225/50, vilket är mer komfortinriktat och mindre sportigt. Däremot får F30 med 18" hjul 225/45. |
|
|
För att gå lite ot; Är det någon som vet om det går att med sänkfjädrar sänka en bil med adaptivt chassi? Tänker närmast på min f30. Mvh |
|
| Går gör det säkert. Sedan kan jag tänka mig att det finns en risk att givare ger värden som indikerar att något är knas och då går bilen över i en grundmode, som gör att fördelarna med adaptivt chassi delvis försvinner. Det är dock inget jag vet om det kommer att hända. Om man hittar lite mer info om vilka givare systemet använder kan man antagligen bedöma om den risken finns eller inte. | |
|
Personligen tror jag inte att det är några problem att sänka måttligt. Fjädrarna trycks ju ihop en del om man lastar bilen fullt och det måste systemet kunna hantera. Sänkning 40/60 eller något annat ganska extremt kan nog vara värre. |
|
|
H&R Sport ska många tyskar och amerikaner köra med 2VF, tror det är en sänkning på +/-25 mm. Hur det påverkar givare som Nockenwelle nämner har jag ingen aning men de verkar nöjda med resultatet iaf. Länk |
|
| För att återkoppla så körde jag 25mm sänkning med 2VF i 5 år och 15000 mil helt utan bekymmer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.