AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.432

M54 - Temperaturnål visar fel i kombiinstrumentet

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Var ute och körde igår med X5an (3.0L) och när jag slog en titt på temperaturen så såg jag att nålen stod mellan mitten och rött.
Startade "hidden feature" med test 07 så jag fick fram motortemperaturen och den låg mellan 89-93C stabilt hela vägen hem.
Kollade felkoder -> inga.
Körde självtest (test 02) och alla mätarna rörde sig mellan sina ytterlägen förutom temperaturen. Den gick upp till mitten och pendlade sedan mellan mitten och halvvägs till rött och inte mellan blått och rött, vilken den borde.
Var ute idag och slog på tändningen med kall motor och mätaren gick och ställde sig mellan mitten och rött innan jag ens startade.

Vad kan vara fel? Om själva givaren i motorblocket vore kass så skulle jag väl inte kunna se den digitala temperaturen eller?
Skall jag koppla loss batteriet? Kan det vara ngn form av "kalibrering" som har ballat ur (har läst ngn tråd om att DMEn kan spöka till det)? Har svårt att tro att själva kombiinstrumentet har pajjat (eller?)

Hjälp!

Till moderaten - lade inlägget här då M54 sitter i flera modeller av BMW

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

Hade tidigare en Audi A6 som hade liknande fel då temp. mätaren inte ville gå upp ordentligt trots att hidden menu visande på normal temperatur. Det visade sig att det fanns totalt tre olika tempgivare varav en av dem var till intrumenthuset. Byte den och allt var frid och fröjd. Vet dock inte om det är samma på en m54.

Mvh Kahn-d
em
906
em3
M3 cab -03
Hej Kävlingepågen, du har väl haft nog med bekymmer denna säsong(= mycket Gustav på m3:an)???? Känner med dig, och hoppas du får bra ledtrådar från "polar-gänget" på forumet, hoppas det löser sig enkelt, "that's what friends are for"!!! Jag har tyvärr ingen ledtråd, bara sympati...denna gång.

em3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
em3.
Jorå - jag lider med mig själv :)

Nu hander det än mer saker - tar aldrig slut.
På väg hem från båten igår så small det till rejält I dörren vänster bak. Nojjig som jag är då det fins en skjutbana précis I närheten så stannade jag lite längre fram för att kola att det inte fans ett kulhål :)
Det gjorde det inte. Hmmm! Nästa tanke - elhiss, och mycket riktigt - när jag tryckte på knappen för elhissen så lät det riktigt illa och fönstret föll ned 1/3.
Det gick efter lite micklande att få upp till max igen men det sitter löst så fönstret sjunker sakta nedåt.
Ut och googla för om det är ett std fel så finns det på youtube och mycket riktigt. Hittade direct en bra film som visar vad för fel det kan vara och hur man byter så nu är det till att dega upp lite mer dinarer igen :)
Undrar när det skall ta slut.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Jag tippar att kombiinstrumentet har hängt sig lite grann.

Skruva loss det och ta bort plastkåpan och vrid lite på tempmätaren fram och tillbaka så kanske det blir bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.