|
|
|
|---|---|
|
Hej alla.Funderar på att köpa mig en E90.Mest sugen är jag på en 325,då jag tidigare ägt 3 E36&en E46 med sexa.Vilka motorer och årsmodeller ska man undvikMvh/Henrik! | |
|
De tidiga bensinsexorna har Valvetronic (N52) och de senare har direktinsprutade motorer (N53). Köper du en senare 325i (from modellår ~08-09 skulle jag tro) så får man en treliters-sexa istället för N52:ans 2,5l, kan ju vara trevligt om man inte har något emot direktinsprutning plus att man kan byta insug och pyssla lite för att få ut lika effekt som 330i. Jag har dock inte kört någon N53, utan endast den senare 3liters N52 med 272hk (330i coupé 2007) och min egen 2,5l 218hk. 330i har en helt annan botten (antar att saken är densamma på 258hk-varianten) och jag uppskattar det som att man kör ifrån en 325i på halvgas från 70km/h (lite överdrivet). ;) Själv har jag en tidig 325i från våren 2006 och tycker väl inte att motorn låter lika trevligt som E46an jag har så det går inte riktigt att jämföra rakt av. Nöjd i övrigt, bra prestanda men drar kanske lite mycket bränsle (jämfört med E46:an). De fyrcylindriga bensinarna N46 (och dieslarna N47) verkar inte vara mycket att hänga i granen för att det verkar finnas en del problem med kamkedjedriften i kombination med long-life service. |
|
|
Bra info ;).Vad tror du om en tidig E90 325 då?Är det några (barnsjukdomar) på de första årsmodellerna,eller kan man köpa en 05-06:a utan problem? |
|
|
En -07 325 är nog att rekommendera då det är sista året med n52 men barnsjukdomarna bör vara borta...de flesta iaf. Jonas |
|
|
Jag har en E90 325i 2012 en bland dom sista innan nya modellen. Kan bara säga att den är helt underbar 3 liters 6a 218hk bränslesnål och pigg om man vill. Skönt vrid på högre växlar. Min har rullat 5200 mil skall in på service nu sen säljas Hör av dig vid intresse mer info om utr osv! Länk MVH Mike |
|
|
Hej! Jag kör en 330i -06(3liters n52, 258hk), och jag är mycket nöjd! Bra ork genom hela registret och gott ljud. Det man bör kolla på alla e90, e91 e92 osv. är om vattenpumpen är bytt. Det är elektronisk vattenpump, och ska man ha en ny bmw orginal så kostar den 4-5000. Den har gått på vissa så tidigt som vid 8000 mil. Min gick nu här vid 13.000 mil. En annan sak som är värt att kolla på n52 är om det läcker olja vid oljefilterhuset, isåfall måste packningarna bytas. Relativt enkelt och billigt jobb. Lycka till! Mvh Elias Nordenberg |
|
| Frågar du om motorer på autopower får du svaret att det ska sitta en sexa i. Jag är beredd att hålla med. Har själv ägt både 330 och 530, men ibland finns andra aspekter att ta i beaktande och numera sitter dessa bara i toppmodellerna. Jag hade idag personligen hellre valt nyare årsmodell och fokus på helhetsekonomi än stor motor. Kan ha med åldern att göra:-) | |
|
Hur kommer du använda bilen? Jag skulle hellre kolla på en 325/330d med undantag om du inte kör väldigt lite eller värderar bensinsexa-sång väldigt högt. |
|
|
Haas:Jag kör mestadels landsväg,ca 1300-1500 mil om året. |
|
| steifan: Har du någon länk med info angående byta insug osv? | |
|
@DrDazed Angående insug... Länk |
|
|
Som Drib länkade :) Kan rekommendera forumet på E90Post Länk för info om E90-bilar, dock med reservation för att de flesta användarna är från USA och de fick andra motorer med andra trimningsgrader (t ex inga N53). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.