AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.735

Surrande ljud - byte av kamkedja vid 6000 mil?

Ny som användare och extremt oerfaren vad gäller bilar så ha förståelse för dumma frågor. Har sökt men ej hittat svar.

Har en BMW X3, 2011, 2.0d, F25. Gått lite över 6000 mil. Verkar tyvärr vara ett måndagsexemplar.

Fick i våras problem med att bilen inte startade. Visade sig bero på svänghjulet behövde bytas. Man bytte då även kopplingen. (Täcktes till stor del av motorförsäkringen med 20% självrisk på över 60' i reparation (även en annan sak var fel) kändes sådär.) Sedan reparationen har vi haft problem med ett rasslande eller snarare surrande ljud som uppkommer. Vid ett tillfälle kom dessutom ett varningsmeddelande om att kopplingstemperatur var hög. Det har inte kommit tillbaka med rasslandet/surrandet kvarstår.,nu tydligare än tidigare.

Den auktoriserade dyra fin-verkstaden har kollat och menar nu att kamkedjan behöver bytas (de har gratis kollat kopplingen igen och bytt motorolja till ngt mer trög- eller om det var lättflytande). Förhoppningsvis går även kamkedjebyte på motorförsäkringen men känns surt oavsett då jag förstått det kan kosta en slant.

Min fråga är nu om det är rimligt att det kan vara kamkedjan som skall bytas? Rasslandet/surrandet uppstår vid ett ganska specifikt varvtal, ca 1800 varv/min och det låter oavsett om man trycker på gasen eller inte, men ljudet försvinner direkt så fort kopplingen trycks ned. Släpps kopplingen upp igen kommer surrandet igen så fort man ligger på det specifika varvtalet.

Tack på förhand!
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Det bör finnas en aktion på detta, kolla 1-serie forumet, där byts kedja och andra delar ut på garanti....
Känns som att din bil är för ny dock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.