AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.933

HJÄLP! Svänghjul 330d (e46)

Ol
19
Olssons
535d E61 M-sport -08
Halloj!

Har misstänkt att mitt svänghjul börjat bli dåligt på min 330d -02, ibland när jag kopplar så rasslar det något fruktansvärt och om jag har bilen på tomgång så är det ett jäkla missljud som går i takt med motorn, missljudet försvinner när man trycker ner kopplingen, kopplingen slirar inte eller liknande därav att jag tror det är svänghjulet. (Detta händer alltså inte hela tiden utan bara ibland!)

Något som hände för några dagar sen var att jag skulle köra om en bil så jag accelererar väldigt kraftigt varpå jag märker att bilen tok varvar, växeln var i 4an eller 5an men detta slutade genast då jag gav mjukare gas.. och nu har det hänt flera gånger att den liksom frikopplar när jag har växel i när jag trycker på ganska kraftigt, men de försvinner direkt då jag ger mjukare gas..

Fråga: Är detta svänghjulsrelaterat? fler som har haft liknande problem som mig? ni som har åtgärdat detta med BMW, har ni bytt till enkelmasse istället?

Uppskattar alla svar!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det du beskriver låter ju precis som att kopplingen slirar!
Ett havererat dubbelmassesvänghjul brukar bli löst o sladdrigt men inte på det viset att halvorna kan rotera oberoende av varandra mer än en liten del av ett varv.
Kopplinge har rasat på ett eller annat sätt!
Om svänghjulet fortfarande är OK kommer det att bli odugligt om kopplinge slirar pga överhettning.
Det är nog bara att demontera och byta koplingssats (lamell, lager och gaffel) samt om svänghjulet är defekt, byta det med.
Ol
19
Olssons
535d E61 M-sport -08
Hej och tack för svaret!

Det jag tycker är mest konstigt är de att när de väl rasslar när man kör eller står på tomgång så försvinner ljudet när jag trycker ned kopplingen, sedan kommer det tbx om jag släpper upp kopplingen igen.. Jag tycker inte direkt kopplingen är dålig, tar bra och högt upp men klart att man misstänker att något där inte är helt 100 när den frikopplar när man trycker på för fullt!

Får nog ändå byta hela skiten eller åtminstone beställa hem allt och se, isf är det ju 50/50 chans att svänghjulet fortfarande går att använda..
ma
7.450
marin849
Kopplingen är självjusterande så dragläget ligger alltid på samma ställe, pedalen börjar verka direkt så att säga.

Jag har inte så mkt erfarenhet av rasade kopplingar men jag har ett dubbelmassesvänghjul liggandes. Det verkar som att de falerar genom att fjäder och dämppaket i det ger upp så att halvorna glappar mer och mer dvs det finns en odämpad dödzon i det. Det gör dock bara att drivlinan känns mer glapp om man gasar och släpper gas på ettan, att det kan gunga mer när man kör iväg lite osmidigt osv. Märks inget när man väl kör eller står på tomgång och ger inga oljud. Enda oljudet som kan bli värre är om kopplingsytan är lite belagd så att kopplingen hugger, det blir värre med slitet "förslappat" svänghjul.

Rasslet måste ju betyda att nåt har packat ihop.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det låter som du har ett dåligt urtrampningslager Olssons..
Ol
19
Olssons
535d E61 M-sport -08
Stort tack för era svar hittills!

Micro68: Men om det är urtramplagret så skulle det ju låta hela tiden när jag trycker ner kopplingen inte tvärt om som det är för mig. För lagret kmr ju enbart till användning när man trycker ner kopplingen? Mitt missljud (när jag väl har det) försvinner när jag trycker ner kopplingen eller minskar till 99% och missljudet/skrammlandet kommer tbx när jag släpper upp den igen.

Samt nu slirar den ju även när jag trycker fullt som jag beskrev tidigare!
ma
7.450
marin849
Jag har för mig att komplett kompling och svänghjul original kostar ca 6000kr från Tyskla d.
Ol
19
Olssons
535d E61 M-sport -08
marin849: Japp har kollat upp och det kostar ca 6100kr med Sachs svänghjul och kopplingssats. Tror en verkstad "ska" ta betalt för ca 4-5h arbete på min bil. Samma delar i Sverige kostar nästan de dubbla!

Har inte bytt än så sitter och ruvar lite på hur jag ska göra..
ma
7.450
marin849
Stämmer med tiden. rätt snabbt jobbat!
Jag minns att svänghjul var 6480kr, koppling 2xxxkr o sen jobb så 12xxx totalt för byte på E39 2010 på BMW.
Har för mig att nör man byter ut koppplingen behöver man inte specialverktyg för självjusterande koppling utan bara centreringsdon som jag har för mig ingår i kitet samt något att låsa svänghjulet med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt för all del mothållet för kopplingsarmen kostar typ 30 spänn.
Länk

Ser den ut så här så tar kopplinsgarmen i tryckplattan och det låter illa och halva kopplingen "är borta" typ.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Har exakt detta problemet, vad kan de då vara för del som är sliten?
Tacksam för svar! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.