|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Var ute och körde med min e46 328i -00 igår, så började motorlampan lysa och men bilen gick perfekt förutom att det var en lite lägre tomgång. Nu idag när jag starta den gick den helt perfekt, normal tomgång osv. Var inne på verkstad och tog felkoder för 3 dagar sen (pga ett annat fel) då fick jag bla. Upp en utav lambda sonderna. Kan detta bero på felet? Eller vad tror ni, Går det att köra med bilen tills vidare? /Hannes | |
|
Det är inte helt omöjligt att du får motorstörning om lambdan strular/är sönder. Hade likadant en gång när min ena lambda nått gränsvärde. Du kan köra, men det kan vara att du får tänd motorlampa, dricker lite mer bensin osv. Bästa är at byta så snart du kan. |
|
|
Vet du om det är lamda innan katt som strular, så har jag en begagnad Bmw original att sälja för 400:- fraktat och klart. Garanterar den fungerar som den ska, men inte hur länge. Hojta till sådana fall om du är intresserad. |
|
| Japp får väll ta och byta den. Clintan66 japp kan höra av mig isåfall! | |
|
Kolla slang nr. 5 på denna länk: Länk Brukar bli torrsprickor och dra tjuvluft i dessa på e46, indikeras som lambdafel vid en felkodsavläsning. Ofta i kombination med ett högfrekvent pipande vid vissa gaspådrag. Tråd som diskuterar ämnet: Länk |
|
|
"en av lamdasonderna" Vad betyder det? Vilken felkod, att sonden är inblandad i felkoden behöver inte innebära att det är fel på sonden i sig, utan det kan mycket väl innebära att den har hamnat utanför sitt reglerområde. Om sonden fungerar eller ej kan verkstaden se lätt. |
|
|
Tack för tipsen! Sondspänning (rad2, sensor 2) - ingen signal var vad jag fick upp! |
|
| Då bör det synas 0 aktivitet när man testar sonden också, i så fall hade jag bytt den. | |
|
Hej, Sensorn efter katalysatorn är död. Kan i teorin kanske bero på fel på strömtillförseln (reläet), om sensorernas konstruktion är av det slaget, men jag hade bytt sensorn om bilen rullat mer än 15k med den befintliga. I o f s är det lite ologiskt att på en sexa ange "bank 2, sensor2". Även om sexan delas in i två cylinderbankar á tre cylindrar, har den bara en katalysator och två syresensorer. /Lennart |
|
|
Den har nog 4 sonder, 2 innan katt och 2 efter katt. Så är det på min E39 98 2,8 |
|
| Vart befinner sig det relät då? Ja bilen har snart gått 30.000 så.. | |
|
Ber om ursäkt för desinformationen! Men efter Delorians korrigering, desto större anledning att satsa på sensorbyte, var den nu sitter.... ;) /Lennart |
|
| Ingen fara! Men vilken är sensor 2? Jag har nog förstått helt fel här, jag har trott att de satt på grenrören, för där sitter 2 sensorer. | |
|
Efter katalysatorn/ -erna. Bank 2 är de bakre tre cylindrarna. Men jag vet inte exakt hur det ser ut. Delorian är nog snart tillbaka. :) /Lennart CS #6887 Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet vad jag talar om... |
|
|
Man har 2 banker och 2 sensorer per bank. bank 2 sensor 2 bör vara bakre sonden, minns inte vilken rad som är bank 1 eller 2. |
|
| Förlåt men hänger inte riktigt med... | |
|
Hej, Det finns en del sajter med information om bmw, bl a Realoem.com, där jag hämtat nedanstående länk, baserad på vad jag vet om din bil. Den blev inte helt rätt, för jag valde kanske fel parametrar, men avgaset på din bil bör i a f se ut som på bilden. Bank 2 består av de tre bakre cylindrarna. Du bör kunna följa systemet från grenrören och bakåt. (Skriver på Ipaden och då vågar jag inte backa för att titta efter; AP brukar bryta ihop då...) Om jag skulle gissa, är bank 2 den vänstra i bilens färdriktning. Länk /Lennart CS #6887 Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet vad jag talar om... |
|
|
Tar tillbaka gissningen. Snarare den högra. Men följ från grenrören och bakåt, så vet du. CS #6887 Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet vad jag talar om... |
|
| Yesyes, okej! Ska göra det! Men släcks lampan om man återgärdar fel? Eller måste man ha något instrument för att släcka den? | |
|
Den släcks själv efter en kort tid. |
|
| Japp okej tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.