AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.825

525 E39 versus 525 E60/61

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej står i valet och kvalet att skaffa ny bil och funderar då på endera E39 525 eller E60/61 med samma motor.
Det är automat som gäller i första hand, årsmodell upp till 2005
Är egentligen mest intresserad av E39 dock dök även E60/61 upp som ett alternativ vid sökning på blocket
Kör en hel del per år till jobbet = 2500 mil så det måste beaktas !
Kan ni hjälpa mig med plus och minus, tycker spontant att E39 verkar mysigare och rejälare dock kanske E60/61 står emot rosten bättre ?
Hur är det med bränsleförbrukningen ?
Prismässigt tänker jag mig runt 80 - 90 000 max
Mvh
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Har ägt båda modellerna..nöjd med e61 som jag har nu men jag saknar min gamla e39 pga att den känns mer ombonad och har mer av den riktiga bmw känslan!
Sålde dock den pga rosten!

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Är du lite händig själv så hade jag letat efter en fin e39 530. (Om det nu finns några kvar vill säga.)
Drar inte mer än 525 men känns klart rappare.
Jag är ju lite partisk i detta men jag föredrar e39 framför e60.
Men det kanske är lättare att hitta en fin e60 i dagens läge.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hittade ett par direkt! Kommer nog inte gå i brådrasket, max 50k tror jag:
Länk
Kan vara fin men kan trots låga mil vara rost förstås.

Denna tror jag dock egentligen är ett bättre köp trots högre mil.
Mycket bytt.
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

316
Sörgissjö
tack för svaren , eftersom jag kör en hel del per år vill jag hitta en bil som gått så lite som möjligt har hittat en del 525:or som gått hyfsat lite !
Att 530:n drog lika mycket som 525:an visste jag inte !
Vad får man räkna med för förbrukning på landsväg ?
Är det stor skillnad på förbrukning manuell - automat ?

mvh Anders
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skillnad automat/manuell 1,5-2 dl milen.
Landsväg ca 0,8 manuell.
Jag tänker tvärtom mot dig, tror det är bättre ekonomi att köpa en bil som gått längre med mindre värdeminskning om du ändå ska köra en massa mil.
Om en e39 gått 12, 15, eller 25 från start betyder inget för reparationskostnaderna tror jag. Däremot blir ju inpriset lägre. Skicket avgör, inte milen. Just på e39 brukar mycket hända mellan 15-20k mil så en som gått dryga 20 med mycket standardgrejer bytta kan vara ett mycket bra köp.
På vår 530 bytte jag otroligt mycket mellan 15-20k mil. Mellan 20-25 har jag nog knappt skruvat i bilen.
Min 540 med 29k mil är i mycket bättre skick nu en när jag köpte den vid 20k mil. Så stirra dig inte blind på milen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

316
Sörgissjö
O.K så stor skillnad mellan automat och manuell i förbrukning !
Jag har kört automat de senaste sju åren så är väl lite insnöad på det
0,8 landsväg är det en sedan du hänvisar till då ? kombin kanske vill ha mer ?
O,8 lät ju inte alls farligt , jag pendlar ju 12 mil varje dag fram och tillbaks på jobbet så det är ju roligt om de inte drar alldeles för mycket , har ju varit inne och sneglat på diesel också men tror att det blir mer servicekostnade runt dessa !

Angående ditt resonemang om värdeminskning kontra reparationskostnader kan jag känna igen mig i det . Har nämligen nu en Mercedes S124 E200 -96 som jag köpte vid 20.000 mil och har nu till dags dato passerat 38.500 mil dock åkte jag på rejält med reparationer efter inköpet gav 45.000 för bilen då men repade nog för nästan lika mycket under de nästkommande två åren !!

Är ju inte bara en massa extrakostnader man råkar ut för utan även problem i form av stilleståndstid samt problemet med att vara utan bil titt och tätt .
Detta ställer nästan krav på att man har en bil till som back-up !!

\Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Milen är inte så noga men beroende på om det är landsvägsmil eller stadsmil så är ju chassit olika slitet. Är det bytt/är tajt så kvittar ju milen. Viktigare då med allmänt skick speciellt rost. Stenskott mm får man räkna med men om föregående ägare hållt efter bilen och inte låtit det fortsätta rosta sparar det mycket besvär.

Min E39 Touring dock bara 525 är väldigt snål på landsväg. Är det vanliga 90-vägar där man kör 100 ligger jag alltid runt 0,71-0,75.
Kör jag 120-130 på motorväg ca 0,84 brukar det bli.
Förbrukningen sjönk ca 0,05 efter hjulinställning i våras.

Snitt över 6 år är dock 0,92 beroende på.att jag kör mest i stan och har 8km till jobbet. Går åt mkt mer på vintern också då jag kör mkt omvägar för att sladda. ;)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Personligen så tycker jag att E39 är betydligt vackrare än E60/61
Hade en 540 touring cosmosschwartz för en ca 10 år sedan som var helt lovely.
En av de snyggaste bmw bilarna.
Synd att det är svårt att hitta lågmilade rostfria exemplar.

Gällande förbrukning så låg 540'n på 1.3 blandat.
Svågerns E60 530i ligger på strax över litern.
ma
7.450
marin849
Instämmer. E60 pre facelift tycker jag känns alldeles för billig invändigt. Blev bättre vid facelift 2007.
Ska man ha en E60 ska man ha en E61 Touring M-sport 530i 2010 tycker jag.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
E39 är en underbar bil, välbyggd, tyst och snygg. Jag har haft en 540i 2002 och har idag en 530i 2008, E61:an är dock en modernare bil, tystare, bättre komfort och betydligt snålare. (ok, inte rättvist att jämföra v8 med r6...) Om du du får tag i en med komfortstolarna har du nog bilvärldens skönaste stolar. När du kör så mkt per år så kan diesel vara vettigt, för din budget borde det gå att hitta en 520d lci.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tycker milen är oväsentliga i princip, skicket betyder allt. En e39 på 10k mil kan nog gå sönder mer de närmaste 5k mil än en med 25k mil.
Och tvärtom också förstås. Handlar nog om lite tur och vad som tidigare är bytt. Jag bytte mycket på vår 530 mellan 15-20k mil som sagt.
Generator, luftbälgar, framvagnsdetaljer inkl hjullager, ventilkåpspackning, bromsskivor, längsgående bromsrör. Är sånt här bytt nyligen är det ett stort plus för det kommer att behövas bytas såsmåningom. Hittar man en med 10-12k mil på mätaren är nog mycket delar som är på gång så att säga. Sammantaget då med ett markant högre inköpspris så tror jag att det är en dålig ekvation, framförallt om man själv kör mycket.
Sen kan det ju självklart vara så att man tycker det är trevligt i största allmänhet med låga mil och att det ger en skön känsla, men det är ju en annan femma.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

316
Sörgissjö
Marin det var låg förbrukning du hade på 525:an är det manuell växellåda ?

Angående reparationer och miltal kommer jag att vara nogrannare med koll av gjorda reparationer och begära kvitton dokumentation än vad jag var när jag köpte mersan !

Bra dokumentation är A och O vid beg-köp speciellt om det rör sig om äldre årsmodeller

\Anders
ma
7.450
marin849
Ja det är manuell. Jag accar ofta med full gas men är förutseende o brukar släppa av innna korsningar etc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.