AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.664

varm fälg/bromsskiva vänster bak. e91 320d 08

Hej!

När jag körde bilen idag tyckte jag att jag hörde ett skrapande visslande ljud i hastigheter upp till 50 km/h. Ljudet lät ca en gång i sekunden för att sedan öka i frekvens tills vägljudet tog över. Testade att tvärnita ett par gånger och ljudet försvann och kom tillbaka. Så jag stannar bilen, går ut och kollar vid vänster bakhjul och känner direkt att det är ordentligt varmt, nästan som att öppna en ugn. (Det var inte tokvarmt men tillräckligt för att det skulle kännas i ansiktet.)
Bromsskivan är rejält varm, och värmen har spridit sig så fälgen är också varm.

Tänkte försöka kolla detta själv i helgen, men vad tror ni felet kan vara? Sten mellan skiva och bromsok? Kärvande ok?
Och är det svårt att ta av oket? Kommer förmodligen bli tvungen att stå på innergården så har inte tillgång till någon riktig lyft mer än garagedomkraft.
Tilläggas ska göras att belägg byttes på BMW för 20 månader sen och bilen har precis varit inne på en sk inspektion.
Th
96
Thomas77
Bmw 335 xdrive f30 - 2013
Volvo 244 Turbo - 84
Skulle tippa på oket som kärvar. Ganska vanligt att de beckar ihop för att de inte används tillräckligt flitigt. Hade dåliga skivor bak på min E90 och jag fick byta skivor+belägg och renovera oken på båda sidorna samt byta bromsvätska.
Jahapp, diagnosen från BMW= byta skivor, belägg, OK och vätska. Arbetskostnaden var på ett par tusenlappar så det blir säkert inte mycket billigare om man gör det själv, lägg därtill avluftning vilket man kanske måste ha dator till. 9000 skulle kalaset gå på :(

De kunde testa att motionera oken, men de var rätt rostiga så problemet kunde lika gärna återkomma.

En skiva hade blivit blå och på den andra sidan var skivan OK men oket rostigt. Tvättar bilen rätt frekvent, minst varannan vecka då jag passar på att spola hjulhus osv. Kan det vara en av anledningarna? Antar att det rekommenderas att bromsa ordentligt ett par gånger efter tvätt för att värma oken.
Du behöver antagligen inte byta ok, utan det räcker nog med att motionera grejerna och göra ordentligt rent. Eventuellt byta tätningar. Ett bromsok går inte bara sönder.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En reperationssats till ett bromsok kostar ibland som halva oket. Då kan det kännas värt det att ta ett helt nytt ok. Så var det när jag bytte på en Volvo 850 i somras.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lämna bilen till en allbilsverkstad istället och få jobbet gjort för halva pengen.
Är enbart eliminärt skruvande

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.