|
|
|
|---|---|
|
Vet att jag haft upp detta tidigare, men då var det inte 100% konstaterat att det just var stagen det berodde på. Men nu är det 100% bekräftat enligt nedan. Har haft problem med klonkande stabilisatorstag ett tag. Vad jag än gjort klonkar det. Men idag blev de helt plötsligt helt tyst. Visa sig att höger stag har hoppat ur sitt fäste. Nedre fästet rättare sagt. Har bytt stag ett antal gånger och de har alltid varit kulleden vid dom nedre fästena som har varit slitna när man bytt. Har coilovers och kortare stag. Vad ska jag dra för slutsats av detta? Varför blir de bra när bara ena sidan sitter fast? | |
|
Vad menar du med "bra när bara ena sidan sitter fast"? Att det slutar klonka beror troligen på att det inte längre är några större krafter som skall tas upp av stagen (staget som är kvar). Krängningshämmaren fördelar ju moment mellan sidorna - när högersidan vill fjädra in ("kränga") i t ex. en kurva, fördelas den kraften ut i krängningshämmaren så att vänstersidan tar upp en del av momentet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Menar varför det krängaren blir tyst när den bara sitter fast på ena sidan? Vet att själva kraften släpper när den inte sitter fast på båda sidor. Men är det sån kraft så att undre fästet släpper helt plötsligt så känns det ju som de är för mycket tryck på stagen!? Kan dom vara för korta? Samtidigt känns det konstigt när det förut känts som någonting sitter allt för löst. Själva klonkande ljudet som fanns innan ena staget släppte alltså. Själva krängaren i sig är ju inte helt stum i fästena så att den borde ju fördela karften 50/50 mellan båda sidorna. Första teorin som dök upp är om bilen inte är helt rak så att belastningen ökar på ena sidan, men har mätt och ställt allting och ingenting tyder på att den inte är helt rak. |
|
| Staget har nog hoppat ur sitt fäste för att det har varit slut i kulleden, därav också att det har klonkat innan det hoppade ur, du skriver att "vad du än har gjort" så har det klonkat tidigare, jag antar att det innebär att du har bytt stag en eller flera ggr när du skirver så? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.