AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.541

520d-07 E60 effektproblem med BSR-trim

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hej!

Har ett lite klurigt problem.
Har installerat ett BSR-trim i min E60 520d-163hk, ny effekt skall vara 195hk.
Bilen blev som en helt annan med enormt mycket högre vridmoment och rappare över lag.
Problemet som uppstått är att jag nu tydligt känner att bilen laddar på ordentligt vid ca 2000 varv för att sedan sänka trycket fram till ca 3000 varv då det blir en ny puckel och den varvar mot rödmarkeringen.

Helmysko känsla när man kör.. man tror att det är något fel på bilen.
Känns som den ställer ned trycket lite grann.. typ

Har tittat på diagramet för chipet och ser där att bilens vridmoment flackar ut mellan ca 2000 och 3000 varv men när jag kör bilen så känns det mer som att den har två toppar och den känns inte riktigt alert där emellan.

Bilen får upp turmotrycket vid 2000 varv, dippar markant vid 2700 varv för att sedan ta sig igen.
Det känns som om bilen överladdar, stryper ner och sedan laddar på igen.
Jag har flera gånger hamnat vid just detta varvtal vid påbörjad omkörning och det känns rätt läskigt när bilen "dör" under 2 sek innan det tar sig igen.
Gjorde flera omkörningar under en resa i helgen (detta har hänt en gång tidigare också) och efter 5-6 omkörningar på kort tid uppstod nästa fenomen.. bilen blev slö och började gunga.. över hela registret..
Dvs det började ladda sen skruvades trycket ned.. sen började den ladda igen och sedan skruvades det ner.. och så höll den på.
Det var bara att växla upp och börja köra lugnt, provade igen ca 20 min senare efter att ha kört i lugnt tempo.. då funkade det om vanligt (men med dippen vid 2700 varv).

BSR hänvisar till att man sålt massor av detta trim och ingen annan har problemet, alltså är det min bil det är fel på.. och så kan det nog vara.
Problem två som då uppstår är att när jag vill att BMW tittar på bilen så vill de att jag återställer bilen till originaleffekten 163hk, fine, jag har PPC-enhet så det är lätt fixat.. men då försvinner problemet!
Någonting spökar.. men bara när bilen är trimmad..
Vad göra?

Bug
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Dålig programvara är min gissning. Haft samma problem med BSR..
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Automat eller manuell? BSR är väl ingen höjdare.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Manuell..
Iz
4
Izze
520d Touring -09
Hur har det löst sig med detta?
Jag upplever samma bekymmer med min E61 -09
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Det har inte löst sig.
laddade i originalmjukvaran och lämnade in till BMW.
De bytte det elektroniska gasspjället (dyrt!!) som var trasigt, det hjälpte upp bilens styrka på låga varv men löste inte problemet med dippen.
Har nu haft massor med utgifter på båda mina bilar så jag har inte haft råd att betala för mer felsökning.
Under sommaren fick jag under en långresa åter problemet med att bilen började svaja i turbotryck över hela registret efter upprepade omkörningar.. efter lite mjuk körning funkade allt igen.. men dippen ligger latent kvar med BSR-programvara i bilen.
Med originaleffekt har jag inga problem.
Iz
4
Izze
520d Touring -09
jätte märkligt, Jag hade oxå mappat om min från 177hk till 220hk. Fungerade jätte bra och hade perfekt tryck i 2-3 veckor, sen dök problemet som du beskriver upp.
Enligt uppgifter från personen som tryckt in mjukvaran i min så var den för en Automatare. Så vi gjorde ett försök med att trycka in rätt mjukvara för Manuell eftersom det är det jag har.
Då funkade den bra i 1 dag sen dagen efter krångla den igen.
Jag har gått tillbaka till original mjukvara men problemet kvarstår.
Iz
4
Izze
520d Touring -09
Nu har jag kollat runt med några mekaniker och förklarat symptomen. Det lutar mot att det är kopplingen som slirar.
BMW vill ta in och felsöka för att avgöra om det verkligen är det.
Pris för byte av koppling 12500kr.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Tror jag inte alls att det är. Åtminstone inte i mitt fall.
Helt enkelt för att kopplingen står pall för både högre vridmiment längre ner i registret utan att slira samt den högre effekten på högre varvtal..

Men vad vet jag å andra sidan.. :-)

Bug
Iz
4
Izze
520d Touring -09
Mitt problem löste sig efter 12kkr kopplingsbyte.
Nu har jag slängt på en snällare modifiering som gav mig 200hk totalt :) (tidigare 220hk)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
känns spontant som det är en begränsare som går in o reducerar
- borde loggas något någonstans kan man tycka dock.

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hmm, intressant!
Då kanske jag skall snegla lite på det..

Tack för uppdateringen!

Bug
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.