|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyligen blivit intresserad av att köpa en E9 som jag tänkt vårda och äga så länge jag kan. Men jag behöver lite råd då jag saknar kunskap om denna vackra bil. Har inte tittat på något än utan endast kikat runt på lite olika annonser, och de är ju ganska få:-) Vad bör man tänka på? Vet att rost är vanligt och att delar är ganska dyra. Hur viktigt är det med historiken och med delar som är ut byta för att den ska behålla sitt värde? Tex motor och inredning? Min E9 måste inte vara original den ska bara va fin att se på och rolig att köra. Har massor med funderingar men hoppas få lite hjälp här på forumet. | |
|
Ingen som vågar sig på att ge lite råd ?? och frågan är ju 'how to cut a VERY long story short?' Du bör inte köpa en E9 utan att ha med dig någon som verkligen KAN dessa bilar. Det är lätt att gå i fällan och köpa en 'bländare'. E9or KAN se rätt fina ut men KAN vara rena rosthögar ändå. E9or rostar inifrån utåt och det KAN vara svårt att se rosten om man inte vet vart man skall kolla. T.ex. är framskärmarna en 'bärande' del och och rosten sitter ofta i inre hjulhusen som framskärmarna sitter på, m.m., m.m. - Det finns ju 430 st E9or kvar i Sverige och för eller senare bör det komma fram några som är till salu. Hur mycket har du tänkt dig att betala och hur stort budget har du för att fixa till bilen ?? Priserna har dragit iväg och det KAN kostar att få tag i en bil som är i hyfsat skick och som klara besiktningen. E9-Coupe Register Sverige Global E34 M5touring Registry |
|
|
Tack m5toureg för dina råd, misstänkte att rosten är ett stort problem efter att läst runt lite här på forumet. Jag har ingen kunskap om e9 och känner ingen heller. Kanske är bättre att det stannar vid en dröm än att det slutar som en mardröm :-) Har ju mest kollat bilder på nätet och tycker de är riktigt fina. Hade inte för avsikt att lägga flera hundratusen, men det är kanske det man måste betala för att få något vettigt för pengarna. Tycker kanske att det mesta som börjar bli lite klassiskt börjar kosta lite väl mycket. Inget fel att saker stiger i värde men det är nog lätt att bli lite lurad om man inte kan sin sak (inkl mig). Alla objekt kanske inte är värdefulla bara för att de är gamla :-) Får väl ha lite koll, kanske dyker det upp något bra. |
|
|
marcussv@ man kan ju ha tur också men utan kunskap ta man en stor risk - här har du ett exempel (från Finland) på en E9 som verkar vara rätt hyfsat från början och där du kan se hur problemen ser ut - Länk kolla arbetet med karossen hela vägen > - som så ofta är, antingen betala man stora pengar med en gång och samtidigt ta en stor risk eller man investera pengar allt efter hand och gör arbetet själv eller vara 'projektledare'. I det 2:a alternativet vet man vad som är gjord och hur det är gjord. I det 1:a alternativet ta man en risk. E9-Coupe Register Sverige Global E34 M5touring Registry |
|
|
Håller med Kalle, man kan ha tur. Känner till ett flertal försäljningar i Sverige de senaste 10 åren där man haft tur och köpt en synnerligen fräsch E9 för små pengar, men de flesta E9 i Sverige är dåliga till riktigt dåliga bilar. Risken för att man ska dyka på en uppspacklad E9 idag ser jag som rätt liten då denna renovering förmodligen är gjord för många år sedan och därmed borde avslöja sig själv. E9 är en fantastiskt vacker bil, men man gör bäst i att köpa en så bra som möjligt om man nu inte bestämt sig för att lägga ner alla dom timmar och pengar det krävs för en helrenovering. E9:an är en av dom svåraste och dyraste bilar man kan renovera, så har man inte gjort det tidigare så kanske man ska ta sig en funderare. Som så ofta så lönar det sig väldigt sällan, för att inte säga aldrig, att renovera en dålig och billig E9, om det nu inte är en CSL vill säga. /Johan |
|
|
..... och ytterligare en E9 3.0 CSi som har lämnat landet och förmodligen till ett för lågt pris??..... (sv. reg nr. var JAE xxx - kvar i bilregistret) € 24.950 för vad som verkar vara ett renoveringsobjekt ? - Länk E9-Coupe Register Sverige Global E34 M5touring Registry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.