AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.313

Värdering 518i E28 -86

Hej,

Har en gammal pärla som jag fick ta över av min farfar för ett par år sedan.
Införskaffat en ny E90 så den gamla trotjänaren skall bort, men hur tusan ska man tänka vid prissättning?

Är en alpinvit 518i 105hk som jag just passerat 20.000 mil med, ingen vidare extrautrustning vad jag vet.
Det är ju ändå en 30 år gammal bil men har gått i norrbotten så det är ingen underredsrost eller liknande på vitala delar (endast i lacken på dörrsidor, framskärmar, lite prickar på huv osv).
Går i övrigt bra i motor och växellåda, inte massa småfix som måste göras utan bara tuta o köra.
Är i det närmaste originalskick, inte utbytt något förutom slitagegrejer vad jag vet (Det jag bytt är fläktrem, bromsar, spiralfjädrar bak, fördelarlock, bränslepumprelä..)
Invändigt är den som ny, något nedsuttna säten bara.
Inga speciella fälgar. Dubbdäck (dåliga) finns. Dragkrok + motorvärmare. Skattefri from nästa år dessutom.
Gått igenom senaste besiktningarna utan problem

Som kuriosa finns originalpapprena med från att de tog ut bilen från BMW i luleå i april 1986 :)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

5-15 beroende på hur bråttom du har och sälja samt vad för köpare. Lägg gärna upp bilder.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Spontant så är en 518 e28 ingen direkt entusiastvagn trots att åldern är inne...hade det varit någon av toppmodellerna 535/528(undantaget M5) så kanske du fått över tiopapp.

Jag tror m.a.o. inte du får mer än högst 10'...men visst, är bilen jättefräsch med bara någon rostfläck så kanske du får mer, men då får du nog vänta och beskriva bilen med inlevelse och känsla + att bilderna du förmodas ta gör bilen rättvisa och medverkar till att öka någons intresse.

Ja, ungefär så...men visst, jag kan ha fel , men det brukar jag aldrig ha ;)

Mvh Janne.
Under 10tkr ska du inte behöva gå, E28 i vettigt skick är ovanligt oavsett motor. Bara det att den är skattebefriad driver upp värdet och att den är körbar. Det som gör det hela osäkert är din beskrivning på rosten. Är det ofyllda stenskott eller är det stora bruna fält? Alltså behöver man byta skärmar och dörrar eller är de delarna solida?

Jag hade satt ut den för 15-19tkr med en bra annons. Har du en usel annons kommer den troligtvis inte sälja den annat än för max 5tkr.

Mvh Stephan
Just nu finns det en 518iS-88 med mer än 28518mil för 15tkr på facebook, den har M System II är sänkt och läcker olja. Hyfsat intresse och den har legat ute i 9timmar.

Det ligger några 518i E28 på blocket, här en till synes jättefin 83a för 20tkr Länk en inte alls fin 88a för 11500kr Länk

Det fanns även en 88as 518iS i Småland för 7-8tkr med eftermonterad färddator, men den är borta troligtvis såld. Vettigt prissatt och då försvann den fort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.