|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Då jag ska flytta hemifrån och arbeta på annan ort och kommer pendla en heldel varje månad (ca 200mil +) så har jag börjat titta efter diesel. En E91a har jag tittat på efter länge men har problem att hitta den jag vill ha! (m-paket,navi, mörk inredning och gärna svart -08+). Så jag har börjat snegla lite efter en 318d för att sedan trimma och få så den minst har 177kh (gärna mer). För så som jag ha förstått det så är det exakt samma motor? Men hur är det med övrig maskineri samt kaross? Är det en dålig ide? Mer värt att vänta på den perfekta 320in? | |
|
Spontant bör det ha sålts oändligt många fler 320d än 318d så om du inte kan hitta en 320 med rätt utrustning och mil lär det bli än svårare att hitta en 318. Dock lär väl 318 kunna vara något billigare. Jag tror (observera tror) att där är lite skillnader mellan 316d/318d och 320d. Så det är inte exakt samma motor med olika laddtryck på turbon. Men om du är ute efter minst 177hk, varför inte försöka sikta på en sen 320d 2010 (184hk)? Då kan du satsa på BMWs Power kit om du vill ha ännu mer effekt. Tredjepartstirim hade jag undvikit, i BMWs Power kit ingår t.ex förstärkt kylningseffekt och annan momentomvandlare till automaten redan vid en blygsam effekthöjning på 15-20hk. Varför kan du ju fundera på. Just dieslarna har också lite trassel med kamkedjorna, trimmet lär väl inte förlänga motorns livslängd om man säger så.. |
|
|
Åker E91:a -09 med Mpaket, 320d med chip och automat samt mörk inredning. Inte svart, utan grå metallic. Älskar bilen!! Åker långkörning som du nuförtiden och bilen drar 0.5l/mil om man håller hastighetsbegränsningarna på 90 och 110 väg, annars lite mer (typ 0.55/0.56l/mil i 130). Jag uppgraderade min med eftermarknads BT för telefon (Kufatec fiscon) och att kunna streama ljud till HiFi stereon från telefon via BT, vilket var en kanonuppdatering. Vissa pratar om iDrive, men jag saknar det inte.. Skaffade en Brodit hållare för telefonen och en extra stor telefon som funkar mycket bra. Plus för att man kan välja fritt mellan navigationsappar osv. Satte även in extraljus innanför njurarna för extra längd/bredd på helljuset och en dashcam eftersom man kör in och ut ur Sthlm. En bra kombo helt enkelt... :) Hämtbilden.. Snacka om att bli kär. Länk Länk Ser du mig i backspegeln så vinka! :) Länk //Anders |
|
| Var det mycket stök och bök med att få eftermarknadsbluetoothen att spela ihop med stereon amullo? Jag letar efter något som är löjligt enkelt att installera, mer eller mindre plug and play. | |
|
Du har ganska höga krav på utrustningen, därför tror jag du kommer få väldigt svårt att kanske någonsin hitta din 320. De allra flesta 318/320 såldes till företag där brukaren varit tvungen att ta hänsyn till förmånsvärdet. M-paket var dyrt tillval och ganska sällsynt, likaså Navi. Fundera på om det är något du kan klara dig utan. Tex navigationen i E91 är idag riktigt daterad och du har en betydligt bättre funktionalitet i en IPad eller IPhone. Svart, silver, grått och vitt är de färger som jag gissar är vanligast på E91, kan du nöja dig med någon av dessa har du mer att välja på. Har kört en hel del 318d och det är ganska liten skillnad som någon skrev ovan. Däremot så brukar 318 vara ännu mer snikutrustade än 320 så chansen att hitta rätt bil där borde vara mindre. |
|
|
Jag letade också efter en välutrustad E91 320d för snart 2år sedan men insåg ganska snart att de va sällsynta så bantade ner min krav-lista på utrustning. Det slutade med att jag hade detta som krav: Sportratt, sportstolar och m-sportfjädring (Dynamicpaketet) Hifi eller HarmanKardon-ljudpaket Dragkrok Runt 15000mil Tog några veckor innan en solidsvart 2011 320d kom ut på blocket med Dynamicpaket, hifi, 18", panoramatak, halvskinn och drag och 14000mil. Slog till direkt och hämtade den två dagar senare. Nu såld, men kan ses här: Länk Lägg en eller flera bevakningar på blocket och se hur utbudet ser ut. Gå med i "BMW Marknaden" på facebook (många som lägger upp sina bilar där först, nappar ingen går de vidare till blocket) Och ha tålamod! :) (Vilket jag inte hade i våras när det senast blev bilbyte. Ville absolut ha HarmanKardon, så gjorde tillslut en nybeställning på en F31 på kampanj i vintras. Fick vänta 4 månader på leverans(puh!!) |
|
|
Hertzmann! Inte alls. Köpte en Kufatec Fiscon enhet som pluggas in i bilens befintliga fiberoptiknätverk. Sen är det bara ansluta plus och minus samt mikrofon så är saken klar. Ingen kodning, funkar direkt som om du haft fabrikstelefon med funktionalitet i både radion och rattknappar. Rekommenderas varmt! Köpte från ett företag i Luleå efter att ha sökt på blåtand bmw på blocket. Finns en tråd om det i stereoavdelningen. Installation tog väll 2 timmar, varav 1.5timme var pill, hämta småsaker, fundera över hur jag skulle få bort taklampan eftersom jag installerade bmw orginalmic. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.