|
|
|
|---|---|
|
Vi ska köpa en nyare bil till frun nämligen en X5:a årsmodell 2014-2015. Jag har ganska höga krav på bilen, den ska vara i toppskick samt låga mil. Vi hittade ett exemplar hos vår lokala Bmw återförsäljare som vi fastnade för. Rätt mil och utrustning osv. Vi diskuterade inbyte av vår F11 och var i stort sett överens, bara en provkörning kvar. Efter en 10 minuters provkörning så är det dags för frun att köra, då upptäcker vi att det är fullt med färg på gummilister/plasten bakom förardörren. Då börjar vi att inspektera bilen väldigt noga. Resultatet är: bytt stötfångare/huv, lackade framskärmar, förardörr ev nåt mer samt ny framruta. Gummilisten på b-stolpen är skadad,sönderriven? Klistermärken innanför främre passagerardörr är bortskrapade och återlimmade? Lackeringsjobbet är under all kritik! Inget som man kan se i bilhallen men ute i dagsljus så ser man rinningar, damm samt lackskarvar som är fula. När vi tar upp detta så är försäljaren helt ovetande om detta och ber att få kolla upp det med tidigare ägare. Dagen efter så ringer försäljaren upp och förklarar att bilen helt riktigt var lätt krockad i fronten. Det skulle inte vara några problem att åtgärda detta, det gör dom utan kostnadstillägg. Annat vore konstigt då bilen ändå kostar lite över 600k. Sen kommer nästa överaskning, den första ägaren visar sig vara platschefen hos återförsäljaren, detta gör hela historien ännu konstigare då han äger bilen fortfarande och har gjort det sedan bilen var ca 2 månader gammal. Är det vanligt att återförsäljare håller på så här? Jag har kört Bmw i många år, allt från gamla E30 - M5 E60 mm. Vi känner inget större förtroende längre för vår lokala Bmw återförsäljare. Vart ska man köpa en Bmw om inte där? | |
|
Alla bilhandlare i hela Sverige undanhåller olyckor. Främst pga att de inte känner till dem, sedan för att de inte har någon skyldighet att enligt lag upplysa även om de vet. Inget ovanligt alltså, sedan kan man tycka vad man vill om det egentligen. ------- //Lövet |
|
| Glöm den bilen, det heter alltid "lätt krockad", be o få se bilder o döm själv istället. Det som är oroande är den klåparaktiga reparationen av en bil som det begärs 600' för...Köp en annan, hur bra pris du än får. En 1-2 år gammal rätt ordinär (?) X5 är ingen bristvara direkt... | |
| Vilken BMW återförsäljare är detta om man får fråga? | |
|
Det är egentligen inget konstigt med att den är krockad. En bil i denna prisklassen borde ju vara lagad på bästa sätt kan man tycka? Men eftersom att det är platschefen på den aktuella Bmw återförsäljaren som står som ägare(sedan bilen var 3månader) gör att man misstänker att någonting är konstigt. Hur som helst jag letar vidare, har börjat kolla lite på Range Rover Sport, diesel så klart. Ska åka och kolla på en så får man se om det är nåt som man kan fastna för. Någon här som har erfarenhet av en sådan bil? Har hört en del negativt om dom? |
|
| Ja..Man får inte ha dom ifred..=) Länk | |
|
Ja det är tråkigt men det är inte mkt bättre med Bmw. Har en bekant som blev av med 2st nästan nya X6:or, den första hade han i 1år och den andra fick han bara ha i 2månader. Vid den första stölden så tömde dom även hans frus 535 med hela M-paketet, strålkastare mm. Han kör Range Rover nu och är nöjd. |
|
|
Kolla försäkringspremien på Range Rover innan du funderar vidare ------- //Lövet |
|
|
Det är lugnt på Range Rover fronten efter en rejäl insats från Generalagenten. I år har det stulits tre stycken RR Sport av den senaste modellen och ingen av den stora RR. Den senaste Sporten stals från en bilhandlare i Vänersborg i mars. Evoquen är lite mer drabbad men det är ju inte säkert att Evoque har fått samma skydd som Sport och den stora. Det var 2013/2014 det var illa för RR Sport/RR av senaste modell. Jag hade kontaktat Land Rover för att höra om just det exemplar du är intresserad av har uppgraderat stöldskydd för att vara på säkra sidan. X5/X6 F15/F16 är ännu lugnare än RR då ingen har blivit stulen i landet. Det är föregångaren som var Sveriges mest stulna nyare bil fler år i rad. Spårsändare är dock alltid bra, borde vara krav på bilar över 500tkr. Mvh Stephan |
|
|
Bilhandlare idag är dåtidens hästhandlare. Det förklarar alla konstigheter som ständigt finns kring bilaffärer:-) |
|
|
Försäkringspremien är ingen större skillnad jämfört med X5/X6 för mig. Provkörde en årsmodell 2013 Sport idag, jag är positivt överraskad av den faktiskt. Den hade stora motorn. Nu har vi beslutsångest, BMW eller RangRover? |
|
|
Länk Säger en del för mig..visserligen Disco, men men. Jag har varit intresserad av en Range Rover, men skrämdes bla när jag hörde att bromsbyte inkl skivor runt om låg på 35000, mot för mellan närmare 15 på X5an. Ska du ha den privat hade jag utan tvekan kört BMW.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.