|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Var ute och körde hela kvällen igår med min 328 och precis innan jag kom hem så började den att ''sacka'' att det inte orkade alls. tryckte full gas och då orkade den bara varva upp till 2000rpm i 1ans växel. sen idag startade jag den en gång och då kändes det som att den gick på 5 cylindrar. det small väldigt lågt ur avgasröret och hade en allmän konstig och ojämn tomgång. sen nu skulle jag starta den och då startade den en gång och dog direkt, och nu startar den inte alls då. Någon som vet vad felet kan vara?? fråga gärna frågor som ni inte förstod hur jag menade. tacksam för snabba svar! /Hannes | |
|
Tyvärr blir det standardsvaret på detta, kolla felkoder på motorn. Annars famlar man allt för mycket i mörkret. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Som sagt - kolla felkoder. Spontant skulle jag gissa på vevaxelgivaren, utifrån symptomen, men det kan vara annat också! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej! var och tog felkoder idag och det kom inte upp något som har att göra med et tyvärr. men de testade att starta bilen med startgas och då gick den som en klocka sa de. De var 99% säkra på att det var bränslepumpen som orsakade problemet. Mätte strömmen i kontakten och där var ström så ska åka och köpa en ny pump imorgon. Får väl hoppas det var problemet! | |
|
Då är det pumpen. Ger nästan aldrig felkod. Mvh Ola |
|
| Jajjemen. Brukar det va något man kan laga eller ska man bara köra en ny/begagnad? | |
|
Om pumpen är trasig är det bara att köpa en ny - inget man lagar. Kolla bara så det inte är ett enkelt kabelbrott eller liknande innan du byter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade du mer än 20 liter i tanken om inte då kan det vara pumpen som suger bensin mellan tankhalvorna. Det märks genom att bilen går igång när man fyller på mer bensin. |
|
| Japp ska göra det Johan. Åhfan, ja så kanske det är. | |
|
Tjena! idag när jag skulle plocka ur pumpen så kollade jag på en video på youtube hur man gör ( Men förstår inte alls, mitt armatur ser inte överhuvudtaget likadant som hans på filmen.. Jag kan inte ens hitta min pump? kan det vara så att jag har tappat pumpen eller att min ser helt annorlunda ut och sitter någon annan stans på tanken? |
|
| Sorry sorry.. öppnade tydligen upp på fel sida haha.. | |
|
Ser din ut så här på ovansidan? Den sitter på samma plats som E46:an under sätet. |
|
|
Enligt realoem, så skiljer sig utseendet något mellan E36 och E46 på ovansidan. Själva delen som är i tanken ser någorlunda snarlika ut. Själva bytet tar c:a 10-15 minuter, mest att vara försiktig ang gnistor. Enligt realoem är bara E36 som passar mellan varandra. Länk |
|
|
Själva bytet är detsamma mellan modellerna. 1. Plocka av batteri kablarna och sedan kabeln som är ansluten till pumpen på ovansidan. Kan behöva mejsel för att föra låsningen åt sidan, så du kan ta av kabeln. 2. Knacka med mejsel och hammare. Helst gummi hammare för att minimera risk med gnista. 3. Slå loss banjoringen/låsringen motsols. Kan sitta rätt hårt efter ex antal år. 4. När du märker att den lossnat lite, så kan du ta av bensinslangen. Kommer rinna ut lite bensin från slangen, så därför vill jag helst slå loss låsringen lite först. 5. Skruva loss låsringen helt. 6. Tryck ner en mejsel och bänd lite, så hela pump behållaren lossnar (Finns liten springa som du ser när låsringen är borta). 7. Dra upp hela plast behållaren som pumpen sitter fast i. 8. Sedan i med den nya och proceduren tvärtom. |
|
| 9. Underlättar att ta lite olja på gummipackningen som plast behållaren ska ner i vid ihop sättning. | |
| Fick precis en pump från en 320 av en kompis, vet någon om det funkar? | |
| Är det från E36, så Ja | |
| Det var från en e46.. Oj såg precis att jag skrivit fel i rubriken, det skulle stå e46 | |
|
320I & 328I E46 har samma bensinpumpar. Troligen har alla bensinarna samma pumpar. Du kan kolla om det är samma pump här: www.realoem.com Skriv in sista sju symbolerna i chassinummer och sedan klicka dig fram till bränslepumpen. Därefter kopierar du artikelnumret och anger det som sökord i katalogen (välj "ny bil") och då får du upp en lista över alla modeller där delen används. Respektive modell kan du klicka på för detaljer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Japp tack för hjälpen! | |
| Det fungerade! Tack så mycket för hjälpen alla! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.