|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar finns det två olika varianter på framskivorna till 540? De varianter jag hittat är 324mm i diameter, tjocklek 30mm men höjden på skivan är antingen 73,7 eller 77mm. Detta gör ju att man kan inte få dit oket på en av varianterna. Vilken variant ska jag själv ha? jag har en 2001 540 M-sport 6vxl. | |
| Gissar på 73.X mm, mät på befintliga skivor? | |
|
Höjden på skivan? Hur menar du då? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Djupet. | |
|
Aha. Men det ska väl inte finnas olika djup? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Det enda som kan skilja är väl inpressningen på bromsskivan som ändrades något efter 04/2000? | |
|
Erik du har helt rätt, något händer 04/2000. Det ser man här: Länk NiklasW sök på detta nummer så blir det rätt: 34116767059 Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Finns mycket bra på ebay: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Har googlat lite på detta 73,7 i djup som gäller från 04/2000. Precis som Dawwe redan har gissat alltså ;-) Syns tydligt här:Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tackar för infon, det var jättebra. Problemet var ju att när man söker på ebay så kommer det upp båda varianterna 77 och 73,7mm och då vill man ju ha rätt på en gång. Jag har haft två manuella 540 förut men det var båda 97or så det skiljer lite på denna. |
|
| Faktum är att BÅDA varianterna kan mycket väl ha samma "inpressningsdjup" trots att "höjden" skiljer...Kan vara som så att man ändrat spårvidden fram från o med mars 2000? Dvs skillnaden om 3mm består i tjockleken på godset som ligger an mot själva navet? | |
| En anledning kan vara att tidiga har 2-delade skivor med nav i "alu"? M5 E39 har ju alu nav, o de är 77mm "höga". Kan mycket väl tänka mig att nav i "alu" behöver vara tjockare för att vara lika "säkra/starka"? Det som talar emot denna gissning är att US M5 E39 hade endelade skivor helt i "stål", o de har samma höjd som de 2-delade Euro skivona... | |
|
Spårvidden ändrades inte. Det är inte godset som ligger an mot navet som blivit tunnare, utan endast djupet ändrades. Även hållarna till bromsoken ändrades för att kompensera för detta, jämför: Länk Naven är inte i alu på mina skivor(innan MY01). Varför BMW gjorde denna ändring kan man nog bara spekulera kring. :) Kanske för att flytta varma komponenter längre bort från något känsligt? Typ hjullager tänker jag då. edit: För att klargöra så medför ändringen att bromsoken hamnar lite längre ut från och med 04/2000 edit 2: Ändringen gjordes för att bromsarna även skulle vara bolt on på 530i som har annan framvagn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.