AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.500

320d oljebyten

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hej!

Jag har en 320d 2012:a med 5400 mil på mätaren som ska in till BMW i slutet av Augusti för en rasslande kamkedja. Har sett en del kommentarer om långa oljebyten här på forumet så nu funderar jag hur det ligger till för min bil.

I serviceboken (som för övrigt endast är servad på BMW) markeras varje punkt med ett "X" eller ett "V". I boken står det V=Ange kontrollerat och X=Ej kontrollerat. På senaste service vid 5000 mil är endast bromsvätska kontrollerat om man ska följa denna definition.

Är detta verkligen möjligt? Att BMW endast kontrollerat bromsvätskan vid senaste service. Inget annat? Är det för att bilen varnar och man gör minsta möjliga jobb? Inga andra kontroller?

Vidare om jag tittar på första servicen (bilen har två totalt) vid 3000 mil står det att oljan kontrollerats. Hur vet jag om den är bytt? Har bilen alltså gått minst 2000 mil utan ny olja kanske hela bilens livslängd? Jag kollade nivån igår och den verkar normal, men den är svart, det kanske den ska vara?
Dr
362
Drib
325i-08
Motoroljan och dess oljefilter byts enligt CBS (ca 3000 mil dock max 2 år). Bromsvätska byts var 3:e år. Kolla att detta stämmer med tillverkningsdatum och tiden för för service. Motoroljan och bromsvätska kontrolleras aldrig. Vissa hävdar att man kan kontrollera bromsvätskan genom att mäta mängden vatten som har absorberats i vätskan. Detta borde inte vara korrekt eftersom man då bara mäter mängden vatten i den punkten man tagit prover från, vilket är normalt är från behållaren och inte från bromsledningarna. Tidigare byttes bromsvätskan alltid vartannat år.

Jag tycker din servicebok verkar låta fullt rimligt. Personligen skulle jag utföra ett xtra motoroljebyte eller tidigarelägga motorolje bytet.

Räkna med att motoroljan blir snabbt svart i en diesel. Någon här på forumet sa -"det räcker att hålla motorljan i närheten av en diesel så blir den svart". En bensinare kan färga motoroljan svart redan efter 60 mil.
Transocean
Det där med X och V är förvirrande. Serviceböcker likaså. Har du däremot fakturor vet du vad som blivit bytt. Själv byter jag olja efter 1000 körda mil. Om din skall få en ny kedja eller spännare är risken även stor att den får ny olja :-)
Transocean
Förresten, rasslar din bil hela tiden? Har själv en -11:a och den låter som värsta traktorn när den är kall, annars ingenting?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är väl fortfarande 2års intervaller på bromsvätskan? Min var inne Maj 2014 för byte och vill minnas att det står Maj 2016 i datorn nu..?

Håller med om att det är lite förvirrande med vad som är bytt eller inte enligt boken. Första servicen på den andra bilen hade dom gjort en smart grejen med att använda en grön och röd penna. Mycket lättare att se direkt vad som är gjort och inte.

Som nämns ovan så kontrolleras aldrig oljan, utan den byts så fort bilen säger till.

När de gäller dom olika punkterna så säger dom ju sällan till exakt samtidigt att dom behöver service. Är man lite smart försöker man ju ta så mycket som möjligt på samma gång.
Man får helt enkelt hålla lite koll på menyn i bilen. Är tex inga som helst problem att vänta med byte av bromsvätska i 1 månad eller 2.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Tackar för alla svar! Nu förstår jag lite bättre hur det hänger ihop och någonstans är det bekant det var ju ändå sex år sen jag hade en bmw sist.

Transocean: bilen rasslar med ett lågt ljud hela tiden oavsett varm eller kall. Hörs inte inne i bilen men tydligt utanför eller med fönster/dörr öppen. Bmw har sagt att det är kedjan men om det är ett problem återstår att se när jag åker till verkstan om tre veckor. Är din bil tillverkad efter 1.3.2011?
Transocean
Ja
Dr
362
Drib
325i-08
@Haas
Intervall Bromsvätskebyte 3 år from -11. (E9x) tom -10 2 år intervall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.