AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.324

Reservhjul passar inte E61

Di
18
DieselRacer
330d -02
520d touring -10
Hej,
Nu när jag bytt ut Runflatdäcken tänkte jag det skulle vara bra att fixa ett reservhjul.
Sagt och gjort, hittade ett oanvänt på skroten. Men när jag kom hem och testade så saknas det några cm (diametern för stor) för att hjulet ska få plats.

Det är ett nödhjul och det har samma höjd som de riktiga hjulen, och var märkt med E60/E61 på skroten.
Är det någon som vet vad som är fel? Behöver man byta reservhjulsbalja för att få plats?
/Anders

ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Hej,
Det stämmer, du måste byta ut baljan och den finns att beställa via ÅF te x.

Hoppas du är nöjd med nya däcken! Själv tycker jag skillnaden till icke-RFT blev markant till det bättre :)
/ Håkan
Di
18
DieselRacer
330d -02
520d touring -10
Tackar för svaret, då får det bli till att leta upp en sådan.

jo
3
johnny202
520D Touring -09
Jag köpte också ett nödhjul i somras men hade inga problem med att få plats med det.
Det var bara ett plocka bort den "tygbalja" som fanns och så fick hjulet plats.
Tänk på att hjulet ska in i bakkant för att kunna sänka ner hjulet i framkant.

//Johnny
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Värst är ju om det är en semesterfärd med fylld bagage när/om det blir punktering. Var gör man då av det riktiga hjulet?? jag menar vad som är tänkt.
Jag rensade hela baljan på elprylar (en härva gick in till vänster sida, den andra till höger). Längst ner i framkant är det en inbuktning som jag bankade ut framåt.
Därefter får jag i ett 18" som reserv. Detta gäller då E60-08. Svågern gjorde samma på sin E61-08.

Med vänlig hälsning Jonas B.
P.S mitt nödhjul skänkte jag till någon här på AP.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.