|
|
|
|---|---|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Har haft min 525xi i ett år och varit nöjd med den. ca en månad efter jag köpte den fick jag fylla på en liter olja. Körde kanske 900-1000 mil så vill den ha en liter till. Inget konstigt. detta var vecka 28. nu, vecka 31, åkte jag till münchen ett par dagar. ca 150-160 mil enkel resa. påväg hem igen, kanske 250 mil efter påfyllning, vill den ha 1 liter igen. MEN jag läste av felkoder och har sporadiskt fel på "Thermal oil-level sensor". Hur fasen gör man? frågan är ju om det verkligen är låg nivå redan, vilket verkar troligt om man läser om andras bekymmer med oljeförbrukning som skrämmer mig något, eller om givaren är kass. Man vill ju ha rätt mängd olja givetvis. Så, som rubriken säger, går det mäta manuellt? |
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Går även se oljenivån i min felkodsläsare. Den säger 43/60 mm med motorn avstängd. Går ju mäta oljenivån både med motorn på och av. Räknar den själv ut hur mycket som "fattas" när motorn är på? Dvs det som cirkulerar i systemet, eller är det olika givare? Vad jag kan se på realoem verkar det bara finnas en oljenivågivare som, ganska självklart, sitter i sumpen. Funderar på om man skulle göra ett oljebyte nu lika gärna. Då kan man ju mäta mängden olja man får ur. Eventuellt även plocka loss givaren och mäta motstånd på den och flytta flottören upp och ner för att se om det verkar stämma. Frågan är dock vilka värden som är rätt. Klassisk jävla oljesticka hade varit att föredra känner jag.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.