|
|
|
|---|---|
|
Hej! Under veckan har jag en "friend of a friend" som kommer förbi med en bil som jag ska titta på/eventuellt köpa. Min förra bil, som var min allra första dessutom, bröt ihop efter 2 år med brusten topplockspackning. Reparation, cirka 12 000 spänn. Med tanke på att inköp var runt 5000 bestämde jag mig för att begrava skrället. Så nu behöver jag en ny bil som tar mig från A till B. Efter mycket om och men har jag hittat ett rätt bra objekt. Importerad, dock endast körts i Tyskland i 2 år innan den kom till Sverige. I Sverige har den haft 3 ägare (varav en bilfirma), och nuvarande ägare har haft den i över 7 år - en äldre herre över 70 år som nu ska leasa en bil. Mil står på 28 000. Serviceboken är, enligt ägaren, ifylld helt, även från tiden i Tyskland. Regelbundna serviceintervaller med byte av filter/vätskor och enligt ägaren går motorn och låda väldigt "fint". Tilläggas bör att det är automat, inte manuell. Ägaren påstår att interiören är "välvårdad". Bilen är skattad och besiktigad, vilket naturligtvis är positivt (är alltid lite sådär halvt-misstänksam mot avställda/obes-bilar). Motorn som sitter i är M43'an med 101 hästar, har läst att det ska vara ett stabilt bygge utan större problem. Bra "feel" för nuvarande ägaren, som kommer köra hit bilen när han är på besök hos en bekant och låter mig inspektera/köra fordonet så grundligt som jag vill. Jag kommer naturligtvis att utföra sedvanlig begagnatkontroll, interiör och exteriör, men i grund och botten är jag då ingen bilmekaniker, endast en välinformerad privatperson med internetuppkoppling och en skiftnyckel/pappershandukar. Slänger upp bilder på bilen när jag sett den, men jag tänkte höra om experterna här på forumet kanske har något att tillägga om en bil av denna typ/modell som jag inte tänkt på och som bara någon/några som kört den vet. Säljaren efterfrågar 10 000 SEK för bilen - så jag förväntar mig inga underverk. Bara någonting som kör från A till B och har en välfungerande motor och en växellåda/drivlina som inte misshandlats halvt till döds. Om jag behöver investera ytterligare 5-10 000, det är faktiskt ingenting som stör mig nämnvärt, så länge jag får en bil som håller ytterligare 2-3 år :). Alla tips mottages varmt - tack på förhand! | |
|
Hej! Har en 316 coupe -96 jag med som pendlarbil. 1,6L är ingen direkt bmw motor men den är snål bil iaf. Pendlar 80 mil per vecka varav 79 mil motorväg. I början när jag köpte bilen så körde jag 120 km/h och då drog den ganska mycket, tyckte jag, för att vara 1,6L, drog ca 0,8-0,85 L sedan testade jag köra i ca 100 km/h och då sjönk förbrukningen rejält till ca 0,55-0,65 L. Jag förlorar kanske 5-10 min på att köra i 100 istället för 120 men viner i pengar istället. Fulltank räcker i fem dagars pendling för mig 80 mil utan att bensinlampan börjar lysa så man kan säga att fulltank kan räcka till ca 95-100 mil. M43 motor är ganska slitstark motor, viktigt att byta olja och filter i tid. Ganska vanlig med oljeläckage från vevhus- och oljetrågspackningen. Bärarmsbussningar bak slits väldigt fort. Vanligt med rost runt skärmar, sparktröskel och på underrede. I övrigt bra bil! |
|
|
Hejsan! Jävlar, det var specifikt! Tack, det ska jag passa på att fråga också, och kanske be de lokala mekanikerna ta en titt på om jag kör in den för en kontroll innan köp. Än så länge har jag bara sett exteriör på bilen, men av de bilder som jag har så verkar skärmarna rostfria. Får väl hoppas att underredet är liknande. Imponerande förbrukning för en så gammal bil, även om den som du säger inte är en riktig bmw-motor. Tack för svaret! |
|
|
Hejsan! Tittade precis genom bilen. Här är min rapport: Positiva: * Väldigt välskött och tipp-topp bil. Omhändertagits med kärlek. Interiör felfri, all elektronik, alla features fungerar som de ska. * Växellåda och motor presterar, i första intrycket och efter 5-10 minuters prövkörning, felfria. Accelererar bra. Bromsar fint. Inga problem. * I princip rostfri, bortsett från delen under grillen. * Det mesta under motorhuven verkar reko. Inga synliga problem, eller någonting man kan höra på tomgång. Inga missljud från motorn, inga vibrationer, ingenting konstigt. * Bussningar och fjädringar utmärkta. Inga trampolineffekter eller dylika problem. * 9000 spänn för bilen. * ca 2000 för skatten Nu till problemen. Och de finns. Jag är faktiskt lite skraj, men jag tänkte höra vad ni tycker. * Efter provturen skruvade jag upp motorn/oljelock. I locket fanns det en 3-4 silvriga partiklar. Metall, märkte jag efter jag gnuggade dem mellan fingrarna. Ingen stor mängd, men definitivt metallpartiklar i oljan. * Oljan luktade efter provturen något som bensin. * Vid en skarp högerkurva på parkeringen skrapade det till något. Eventuellt något kulled i styrningen? * Ägaren berättade att han som vana att byta olja var 500 mil, då använda halvsyntet. Tyckte detta var lite misstänksamt, men efter jag hörde med farsan kan detta vara en vana med tanke på ägarens ålder. Min farfar hade tydligen gjort samma sak. Så, vad tycker ni? Något att bortse från, eller är all antydan av metallpartiklar en instant dealbreaker? |
|
| Det är en gammall bil så man kan alltid förvänta sig oväntade överaskningar. Så som du beskriver bilen sp tycker jag att du köper den och byter olj o filter direkt. | |
Transocean |
Köp! |
|
Just ja. Bilder :). Här är de bilder jag har för tillfället. Inget interiört, kameran ville inte samarbeta efter två. Länk Länk |
|
|
Fan, verkar inte som Tinypic vill fungera. Här så. Länk Länk |
|
|
Fan, verkar inte som Tinypic vill fungera. Här så. Länk Länk |
|
| Detta är compact, ej coupe ;-) | |
|
Aj då! Misstänkte att något var fel när inte vissa av detaljerna stämde överens helt med den videon jag tittade in mig på ^^. Jag antar att rekommendationen kvarstår trots detta? |
|
Transocean |
Du skrev att den var fin men den är ju riktigt ful. Samt rostar. Fem lappar max, kan trotsallt vara en bra pendlarbil rent tekniskt. 9 laxar är för dyrt. |
| Håller med. Gav 9000 för min coupe 316 -96 som har gått 17000 med lite rost så klart, men det är ju coupe. | |
|
Japp - tack för svaret. Fin? Tja, är väl subjektivt. Med fin menade jag interiör och "skicket" så att säga. Väldigt lite rost för en sådan gammal bil, men ärligt talat skulle jag hellre ha ett par stora rostfläckar än just de potentiella problem som bilen har. Finns ju objekt, också BMW, som man kan få för 15-25 som är avsevärt "säkrare" köp med nästan 12 000 mindre mil. Ska sova lite på det, men tror faktiskt det blir ett nej :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.