|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Pentosin är en OE produkt till många, så har du lärt dig det, båda hade samma spec |
|
|
Peter, jag vet att Pentosin är OEM-leverantör till många tillverkare. MEN då GM och ZF-specarna är olika, anser jag att man bör hålla sig till den olja som är avsedd för respektive låda - att använda "universaloljor" är alltid en mycket större kompromiss smörjtekniskt än att använda en specialprodukt som är avsedd för respektive applikation. Det finns vissa oljor när det gäller t ex vissa av ZF-rekommendationerna som har samma tillverkare men "brandas" av andra fabrikat - dvs. de köper in oljan och förpackar den under "eget namn". Men då bör man ha koll på vilka fabrikat det rör sig om och inte någon annan tillverkare som "nästan uppfyller specarna".... Så för att vara säker i dessa fall: använd "originaloljor" som är direkt rekommenderade av växellådstillverkaren och/eller är exakt samma olja som lådan fylldes med från fabriken. Mvh Johan B Ps. Har du fått fram mer information om de radioaktiva isotoperna/spårämnena i oljor? BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag har en lista på vilka ZF godkänner. ang spårämne så skickas dom till Norge för analys och där kan dom se vad som är rätt eller fel, den infon har jag fått från Mobil, du får nöja dig med det, annars får du kontakta dom. |
|
|
Har äntligen bytt oljan i lådan, men blev lite fundersam på var man lägger vattenpasset när man står på ett ojämt underlag. Hur har ni gjort som bytt själv? Dock blev bytet bra och lådan känns len och fin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.