|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har letat men inte hittat... Nån som har en länk var man kan köpa växellådsolja och servicekit till en F11 530s automatlåda. Helst från samma ställe. | |
| Kolla här, Länk | |
| Garpen: Det är en "specialolja". Kollade på Castrols hemsida o de har ingen rekommenderad olja, mer än att det är en "specialolja". Tips: Regga dig på m5portal.com. Medlemmar där har förmånliga priser från en tysk BMW ÅF. Man kan alltid ställafrågan om de kan tappa upp x antal liter av den där specialoljan? Eller om BMW säljer oljan över disk i konsumentförpackningar? Priserna är bra, räkna med mellan 20-35% billigare än i Sverige. | |
|
Har köpt från TCI som har fungerat bra. Originaldelar ZF säljer dem med och delarna tar en vecka att få hem inkl frakt. De skickar dagen efter beställning. Länk Notera att du ska endast använda originalolja, för din låda bör det vara Lifeguard 8 eller BMW OEM. Ingen Castrol eller annan olja! |
|
| Någon som vet var man får tag på olja och filter till e39or med franska gm-lådor (grön etikett) | |
|
Grön etikett är väl ZF-lådorna!? Svart etikett skall det vara på GM-lådorna och då skall det väl vara vanlig ATF Dexron III-olja, om jag fattat det hela rätt. Grön etikett = Mobil LT71141 alt. ZF Lifeguard 5. Köpte 20 liter Mobil LT 71141 hos oeldepot24.de för knappt 1300 kr plus frakt. Blev strax under 1500 kr inkl. frakt och ett oljefilter (till Hyndan). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har precis fått hem olja (lifeguard 8)och filter från TCI, som ska bytas till helgen. | |
|
Tack för tips och länkar. Svane; du får gärna fota lite. Köpte du även filter o tråg därifrån? Behövs det några specialverktyg, t.ex. pump för att få in olja i växellådan, termometer? Är det såhär man gör: 1. Tappa ur oljan 2. Skruva ner tråget 3 Skruva dit det nya tråget med filter 4. Fyll på olja till det rinner över, skruva dit pluggen 5. Starta bilen, kör ca 20 sekunder på varje växel 6. Kolla tempen, ska vara 40 grader? Specialtermometer eller? 7. Fyll på tills det rinner över, skruva dit pluggen 8. Dra upp den på ca 2000 varv, för att fylla konvertern? (har läst det nånstans) 9 Ska man kolla och fyll igen här? |
|
| Förresten, hur många liter går det åt? | |
| Njae, jag har grön etikett och det står GM Strasbourg på metallplåten på sidan av lådan. | |
|
Här kan du se vilken låda du har, det är ej säkert att jag knappade in rätt tillverkningsdatum. Länk Oljan ska då vara ATF2 83222305396 och en sökning på ebay ger Länk Filter och kit med filter och olja finns också Länk Frågan är vad det kostar på BMW? FAF |
|
|
Typ så här ska man göra: Lyft upp bilen så den står plant, det är mycket viktigt. Mät med större vattenpass. 0. Lossa påfyllningspluggen men låt den sitta kvar. (för att säkerställa att du kan fylla lådan när du tappat ur oljan.) 1. Tappa ur oljan 2. Skruva ner tråget 3 Rengör kontaktytan utan att skada/repa den, fukta o-ringen med växellådsolja, skruva dit det nya tråget med filter. Dra åt skruvarna i ett cirkulärt mönster med momentnyckel enligt spec. 4. Fyll på olja till det rinner över, behöver inte skruva dit pluggen utan fortsatt på punkt 5. 5. Starta bilen, kör ca 10 sekunder på varje växel 5.1 Dra upp den på ca 2000 varv cirka 15 sek. 5.5 Fyll på mer olja tills det rinner över, cirka 2 liter går åt. 6. Kolla tempen, vid 40 grader är optimal stängningstemperatur men det går upp till 50 grader som är max. Går bra att mäta med INPA eller en vanlig utetermometer med sladd stoppad i fyllningshålet. 7. Fyll på tills det rinner över vänta tills oljan är 40-50 grader och ett litet dropp kommer från hålet, skruva dit pluggen och dra åt. (Tänk på att ju närmare du är 40 grader desto bättre.) |
|
| Tack di99dajo | |
|
Tycker att 2 liter låter för lite, någon som vet med säkerthet? FAF |
|
| 2 liter är efter att man redan hällt i cirka 4 liter, så totalt 6 liter. | |
|
OK, det låter rimligt. FAF |
|
|
En väldigt dum fråga kanske, men när man drar upp den på 2000 varv, ska nån växel ligga i? Det kanske inte går över huvud taget? Är turordning viktig hur växlarna ska läggas i eller är det bara att alla har varit i, så det finns olja i alla kanaler? |
|
|
Läge P ska vara i samt att bromsen ska användas hela tiden så däcken inte börjar rulla under tiden. Gå igenom växlarna i ordning P N D S 1 2 och sedan 1 S D N P. |
|
| Kanske jag som inte fattar, men ska man inte gå igenom alla växlar, ända till 8? | |
| Kommer nog inte att gå upp till 8, den stannar troligen på 2 an eftersom den vägrar lägga i 3an om bilen står still. Så gjorde den för mig iallafall. | |
|
På min gamla E34 525iXAT så fick man i alla växellägen på vinterprogrammet. Det gick alltså att starta från stillastående på 4:an med vinterprogrammet, vilket var lite overkill så att säga... Om det finns nåt vinter-, eller "manuellt" program så kanske det går att få i 3:an åtminstone på era? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.