AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.161

Lufttryck i däcken.

Hej.
En liten fråga..jag har fått olika bud på vilket lufttryck jag ska ha i mina däck. Har 255 bak o 225 fram på min z4 från 06.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns dimensionerna med i instruktionsboken?
Oj!..det har jag inte kollat..kollar.
Tack så länge.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du har 225/45/18 fram så ska det vara ca 2,1 bar enligt instruktionsboken och om du har 255/40/18 bak ska det vara ca 2,2 bar. Detta är när däcken är kalla, vilket är samma temperatur som det är i skuggan.
Enligt min däcksverkstad bör bör det vara 2.4 till 2,5, vilket jag kör med. En stilla undran, kanske har däcken utveklats på de sista 15 åren. Jag tycker genomgående att trycket har ökats på de flesta bilar, om man frågar däcksverkstäderna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det är väl snarare så att rekommenderade tryck enligt biltillverkarna är rätt "komfortinriktade" medan däckverkstäderna trycker i mer luft för lägre förbrukning och lite längre livslängd. Sedan brukar de flesta däckverkstäderna trycka i 2,5 bar i "alla" däck som ett universaltryck - de verkar inte reflektera så mycket över vilka däck och bilar det är i det aktuella fallet...

Jag brukar lägga mig ungefär mellan trycken för "olastad bil i låg fart" och "maxlastad bil i högre fart", enligt biltillverkarnas rekommendationer. Då brukar det bli en rätt bra kompromiss mellan komfort och förbrukning/livslängd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Johan B angående att biltillverkarna har en rätt komfortinriktad inställning till lufttryck i däcken. Själv kör jag alltid med minst 0,2 över. Dessutom skall du komma ihåg att alltid fylla i 0,2 ytterligare om du fyller på i varma däck, vilket man oftast gör.
Hej på er alla.
Jag blev inte riktigt klokare..men jag får väl prova mig fram. Tack iallafall..Ett annat 'problem', :Fick byta bakdäcken pga. att dom slitet snett. Bytte bak men inte fram...och fick problem med spårkänslighet. Min fråga: är z4:an känslig för olika däck bak o fram (märke)
L.

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Är det en M eller?

Att de gamla däcken var snedslintna tyder på att hjulinställningen inte är bra. Att den nu är spårkänslig med nya däck tyder ännu mer på detta.
Fixa detta först och är den fortfarande spårig så ska du modellera med lufttrycket, mellan 2,2-2,8 bar brukar man hitta rätt.
Vilka däck köpte du till bak och vilka har du fram?

När jag fick nya PS2:or bak så la firman i 3,0 bar och det var slingrit som f-n. Jag kör normalt sett med 2,5 bak och 2,4 fram i kalla däck vilket känns stabilt.
Köp en liten däcktrycksmätare så blir det lätt att hålla koll. De kostar inte mycket på t.ex Biltema.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika däckmodeller/fabrikat fram och bak, leder ofta till nervös väghållning på BMW i allmänhet och med breda däck i synnerhet.

Ibland går det att mildra symptomen genom att laborera med olika däcktryck fram och bak, men grundproblemet är att man blandar olika däck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

3.0 bar fram å bak :)
Samma dimension på däcken som du.
Kvalitets Continental runt om. ( No RFT )

Komfort på en z4 ?? ;D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.