|
|
|
|---|---|
|
Hej om det finns något liknande inlägg så får ni gärna hänvisa mig till det för jag har letat men inte hittat.. till problemet äger en E39-03 med mk4 navi 16:9 härom dagen när jag var ute å handlade så funka stereon som vanligt stängde av bilen kom tillbaka ca 20 min starta och stereon död navi funktionerna funkar med inte stereo delen radio cd kassett, den lilla rödoragalampan lyser inte har kollat säkringra vet någon vad man ska göra | |
|
Hej, Radiomodulen i din bil är antagligen en BM24, en enhet som borde få en hel generation tillverkare, inklusive BMW självt, att skämmas. (Fast man hinner nog inte, det finns så många andra skämmisar att försöka glömma ;) ) Du kan söka på "radiomodul" eller "BMW bm24", så har du att läsa. Här är ett exempel på länksvar: Länk /Lennart |
|
|
Tack lennart för svaret, finns det olika radiomoduler, och är det den som sitter skuffen på vänster sida min om den sitter i skuffen är helsvart, |
|
|
Hej Samma hände min x5. Jag drog ur säkringar till navi och stereoenheten och satte tillbaka sedan så funkade det igen dvs gjorde strömlöst. |
|
|
Hej, Vid det här laget borde jag väl veta var radiomodulen sitter på en E39, men näe... Där bak, någonstans, ja. Men ibland tycks den sitta under golvet... Nä, jag minns inte. :( Gustaf76 kan ha haft tur, men kanske en sådan reset funkar, även i längden. Annars är just intermittent funktion det klassiska symptomet, liksom skrap och knaster, när radion fortfarande ibland lever. /Lennart |
|
|
Den sitter under golvet i skuffen framför reservhjulet. Antagligen är det som Lennart säger lödpunkterna som behöver förbättras om du har BM24. /wmt |
|
| Då kom nästa fråga styr radiomodulen strömmen till slutsteget/förstärkaren. För tidigar ägare har satt tid en dvd-spelare samt skärm i baksätet dvd sitter vid reservhjulet men jag hittade att man har tagit styrström på kabelstamen till slutsteget/förstärkaren och dvd är oxå död | |
| Ja det bör den göra. Har du en 03a så har du nyare radiomodul än BM24. Trolgitvis BM54. | |
|
Hej igen Läste i en annan tråd på en e39 540 med samma symptom så rengjordes kontaktstiften på modulen. |
|
|
tack för alla svar. återkommer inom kort |
|
|
Japp inte för jag vet vad jag gjort men nu funkar radion igen eller rättare sakt letade på radiomodulen som sitter under plastkåpan på vänstersida vid framför domkraften. som Alpinabiturbo skrev så hade jag en bm54 modul. koppla ur den och öppnade "boxen" utan att finna ett enda synligt fel blåste lite på kretskortet och satte ihop den och vips så funka den men hur länge vet man ju inte tur som få, ska köpa en triss senare =D |
|
|
Grattis! Och tack för återkopplingen! Ledsen att jag förde in dig på BM24. Missförstod en uppgift på ett annat forum. /Lennart |
|
| Ingen fara Lennart. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.