AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.206

BMW i Tyskland: Är det alltid så här bra service?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Var nere i Moseldalen i veckan och när vi skulle åka hem varnade 325:an för låg kylvätskenivå. Fick fylla på ca 0.7 liter och konstaterade efter lite provkörning att den behöll vattnet. Körde på vägen hem till ett BMW center söder om Frankfurt och frågade om dom kunde gå igenom bilen. Det var lite si och så med tider men dom tog i alla fall in bilen direkt och provtryckte, skruvade loss kåpor, gick igenom med lampor och sökte efter läckage. Efter mycket om och men så konstaterade man ingen läcka utan att motorn sannolikt bränner lite vatten (vilket i sig förstås är galet)

Hursomhelst...sammantaget höll dom på i nästan en timma med bilen och sa till slut att vi kunde köra hem till Sverige utan problem (dock med vissa restriktioner). Något lättad och VISA kortet redo så frågar jag vad det kostar.

Jag får ett förvånat ansikte som undrar vad jag menar
-Ja alltså...vad kostar undersökningen?
?? Den kostar inget
- Men alltså....jo? Kostar detta ingenting alls?
Nej, självklart inte. Ni behövde hjälp. Service... no problem

BMW i Tyskland tog detta som en slags allmän inpsektionsgoodwill och såg det som självklart. Nu har jag inte råkat ut för detta i Sverige på samma sätt men undrar...hade dom varit lika generösa om jag rullat in på BMW i Solna? Vår bil är ändå 10 år gammal.
Det är vanligt, BMW Tyskland är oftast på en annan nivå än BMW Sverige. Rentvättad bil efter service är en självklarhet redan 2002, händer det ens idag i Sverige?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Om dem ens hade tagit emot dig i Solna så hade du nog fått punga ut 1500 kr för felsökning.

Min bromslampa tändes förut. Jag åkte till Bavaria Solna tog en kölapp och väntade på min tur. Servicekillen jag pratade var inte så intresserad när jag berättade om mitt problem. Han bara svarade tyvärr vi är fullbokade testa hos Bavaria i Vällingby dem kanske har tid..

Bavaria i vällingby kunde inte kolla till problemet direkt utan fick en tid 3 veckor framåt. Så jag körde runt i flera veckor med bromslampa på. Visade sig till slut att 2 givare behövde bytas ut. fick punga ut ca 3500kr för det.

Kände mig inte alls välkommen i Bavaria Solna. Ska aldrig i mitt liv sätta min fot där igen.

Skillnaden mellan Sverige och Tyskland tror jag beror på att BMW Tyskland inte accepterar dåligt bemötande/service hos sina återförsäljare.
Blir det fel och handlaren inte löser det på ett bra sätt så kan de gå rätt hårt handlaren. Har tidigare erfarenhet av detta.

Den mentaliteten finns inte hos BMW Sverige, de hänvisar alltid tillbaks till återförsäljaren och vill inte lägga sig i.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Kan inte förstå varför BMW i Sverige inte är intresserade att vara lika serviceminded som i Tyskland. Detta skulle man tjäna otroligt mycket på tror jag i det långa loppet. Att satsa på långsiktiga kundrelationer är ju A och O i vilken business som helst.. Frågan varför det skiljer så mycket?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan det vara så enkelt som pengar?
Vi svenskar är kankse för märkestrogna - är vi inte nöjda med BMW köper vi BMW ändå medan tysken kanske köper en Audi eller Merca nästa gång om han inte blir väl bemöt hos BMW....

Det brukar vara pengar bakom det mesta.

Har fått en gratis smörjning av växel-länkaget på BMWverkstad i Sverige/Karlskrona (tidigare auktoriserade BMW-verkstaden) då de inte hittade något fel då jag tyckte det var svårt att få i någon växel - minns inte vilken det var som kärvade

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det är nog också delvis en kulturfråga.

Nu generaliserar jag mycket grovt men min erfarenhet är att Tyskar ofta har kort stubin och dom drar sig inte för att bli arga och högljutt protestera och klaga om dom får dålig service, dom är inte är rädda för att ställa höga krav på andra och sig själva.

Vi nordbor däremot är lite konflikträdda och håller tyst och knyter näven i byxan om vi får dålig service eller blir dåligt bemött.

Fast den största faktorn är nog pengar som tidigare nämnts. Sverige är en så liten marknad och det kvittar i det stora hela ifall man torskar några kunder i vårt lilla land.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
henke lexus, Jag tror du slår huvudet på spiken.. En Svensk tiger.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
"Kulturfråga" är det def. Med över 120 resdagar per år, främst i Kina, Thailand, Mexico, US och Polen så är det tydligt att det där med serviceminded inte längre existerar i SE.
Numera så blir jag väldigt misstänktsam om jag får service från någon i SE. Var är kamera eller hur mycket skall de ha?
Dock finns det 2 undantag - Jarls i Helsingborg tycker jag ger jädrigt bra service och nr 2 är Kjell och Company i Center syd :)
I övrigt = mörker.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Det handlar säkert om en kombination av olika orsaker, men jag skulle tro att en stor anledning är att nästan hela BMW:s nybilsförsäljning i Sverige sker till företagskunder (dvs. tjänstebilar). Första ägaren kör bilen i tre år och får säkert en fullgod service (men upplever inte så mycket problem som kräver en massa service). Denna typ av kunder är heller inte så petig med vad som debiteras efteråt.

När det sen krånglar för medelsvensson som äger bilen i andra hand mellan 8000 och 20 000 mil så är det inte direkt intressant för verkstäderna att ösa på med service eftersom det inte har någon inverkan på nybilsförsäljningen. En ren kostnad utan någon större chans till förtjänst.
Du kan inte räkna med Sverige, landet har fallit på dom flesta plan idag...

Jag vet själv jag var nere med BMWn i Hannover och körde sönder vinterdäcken och behövde hjälp med nya däck på en Söndag, BMW Hannover hade öppet och åkte förbi, satt en elegant tyska i receptionen och kallade på nån ansvarig.

Det var inga problem alls, de tog bilen direkt och fixade den, dessutom tvättade dom den samtidigt och kollade lite grejor...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Intressant tråd! Har också tänkt på att det mesta som har med service att göra här kostar massor och kvalitén är ofta låg. Bmw Solna är ett praktexempel. Kommer aldrig åka dit med någon bil.
Jag befann mig i Tyskland med en Jaguar i 10.000kr-klassen för några veckor sedan. Den bråkade lite från växellåda och märkesverkstaden la någon timme på bilen, nollade diverse felkoder etc och vinkade glatt iväg oss utan att ta betalt.
En annan faktor kan vara att man som genomresande utlänning befinner sig i en lite prekär situation om bilen lägger av. Folk vill sannolikt vara lite extra schyssta mot turister i ett sånt läge. Det är ju inte givet att en lokal ortsbo skulle få samma service utan kostnad.
Det är nog också en bidragande faktor, helt klart.
Men de kunde oxå ha resonerat: Genomresande som vi förmodligen aldrig kommer få se igen, o sannolikheten för att deras positiva upplevelse kommer ge oss fler kunder är nästan obefintlig, lika bra vi tar betalt...
Däremot en bybo som får en liknande upplevelse kommer förmodligen tala varmt om verkstaden för vänner o bekanta i närområdet, klart större sannolikhet för nya kunder...
I detta fall tror jag att denna ÅF erbjuder hög servicegrad, oavsett var man kommer ifrån osv, de tror nog på det där med karma :)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

När vi skulle hämta farsans 535IAM-2011 i Rostock på BMW filialen Rostock-Gustrow-Ribnitz våren 2013
så hämtade BMW-ÅF oss nere vid hamnterminalen..[vi tog färjan Trelleborg-Rostock]
Han kom på utsatt/bestämd tid..
Iofs så var de bara ca 2.5 mil till BMW filialen,men ändå..
Skulle man be om liknande "upphämtning" här hemma så hade man fått till svar:"finns taxi"
Och när vi kom fram,så var Zulassung-myndigheten fortfarande stängt 1 tim,innan dom öppnade.
Säljaren sa att vi säkert var hungriga,så medans vi väntade på att Zulassung skulle öppna
så blev vi bjudna på frukost buffe...Kanske inte mkt,men det är gesten/tanken som räknas..

Hur stor är chansen att man skulle bli bemött på samma sätt här hemma?!

Flertalet av dom BMW anställda i Sverige skulle antingen gå en "charm" kurs eller byta jobb
och istället jobba i kassan på Jysk som ex
Absolut, det är det rationella sättet att se på en sådan situation. Dock tror jag att det sitter ganska djupt rotat att man tar hand om sina gäster och det gör att man bjuder på service i det läget.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Å andra sidan - hur ofta klagar du i SE när du tycker servicen suger? Jag klagar alltid - har blivit många och långa brev genom åren men jag tror att jag är rel ensam så ..... det lär nog inte hjälpa.
Jag tror på det som Bianca nämner - karma. Jag brukar hjälpa folk så ofta jag kan även om jag inte får någon (direkt) payback. Brukar dock säga till den okända människan att denne måste i sin tur göra samma sak.
Fast när det gäller BMWs kundvård så gäller inte min karma - de är inte värda den :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.