AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
983

Kan en olja vara för tunn?

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
BMW Solna har hällt i Castrol SLX 0W30 i min m5 3,8 och den tar troligtvis litre olja nu och checkcontorllen larma titt som tätt trots att sticka är oljig till 3/4. Kan den vara för tunn för sensorn och kan den vara så tunn så den smiter emmellan kolvringarna???

// Kim

M5 I LOVE

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tror inte det. Kan vara glapp i sensorn också. Antar att du låter bilen stå 5-10min innan du drar upp stickan, torkar av den och sätter ned den igen för kontroll. Sensorn varnar väl bara för låg oljenivå. M5:an är inte ovanligt att dra upp till 1l olja på 250mil om man kör hårt eller i stadstrafik mycket.
Mvh
Asken
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vid förra servicen på min M5:a hälldes i Mobil 1 0/30 och jag uppskattar förbrukningen sedan dess till ca 1.5-2 liter/750 mil. Stockholmskörning med en snittfart enligt datorn på 50 km/h.
Nästa gång blir det Castrol TXT 5(eller 10)/40.
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Asken
/
Kane...

Tack för svaren. Jag trodde det var katastrof men den tar nog inte mer olja än vad ni säger. Har inte kollat förbrukningen men ska göra det nu...

Vet ni när på stickan check contolen ska larma för låg olje nivå?

M5 I LOVE

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Jag hadde redan fått svaret om när den larmar så jag behöver inte få det igen men tack för alla svar!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Tycker att oljan är för tunn. Kör du vinter och
bor norröver verkar kan den vara ok vintertid. Men att använda den oljan sommartid är helt fel. Den är för tunn och förångas för lätt i M5 som kan uppnå höga oljetempqaraturer när du kör på hårt. Byt olja till högre grad. Du bör helst ha 40W eller 50W som övre grad.
0/30 skulle jag aldrig våga hälla i en M5 , bytte olja igår och hällde i 10/60 , 30 borde väll vara lite lågt med tanke på hur motorn får jobba ibland!

Mvh
Patrik
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Det sjuka med allt det här är att det är BMW Solna som har hällt i skiten... Jag ringde "min" bmw verkstad och dom tyckte det verkade lustigt...

Dom é skumma dom där stockholmarna.... :)

M5 I LOVE

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Är det farligt för motorn på något sätt att köra på tunn olja?? Kanske ska byta direkt? Oljan har bara gått 500 mil men det kanske är lika bra eller???

M5 I LOVE

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
bmw_m6: (0W30) 0 betyder ju att oljan är tunn när den är kall, den går runt lite snabbare i motorn när du kallstartar men det kan också gå åt lite mer olja. 30 är den övre gränsen för oljan när den är varm och denna oljan är tjockare än tex en 60 olja vilket gör att när du är ute och kör hårt med bilen smörjer inte din 30 olja alls lika bra pga att den då inte hinner med att gå runt i motorn....

Blev du klokare?

0W30 olja funkar säkert om du inte kör hårt med bilen, men jag tror inte du köpt en M5 för att ligga och fisa med den eller?

Mvh
Patrik
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Fis köra.... Nja var uppe i topp med den för nån dag sen men jag kasnke ska ta det lite lungnare tills jag fått oljan bytt eller??? :)

M5 I LOVE

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Jag hällde i Mobil 1 5w-50 sist jag gjorde oljeservice och jag är mkt nöjd med motorns ljudnivå nu,förut var det statoils laserway 5w-40 i den och då hörde man ventilerna rätt bra..
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
snackade olja med bmw i malmö. De hällde catrol slx 0-30 i alla bilar utom m5an där de hällde catrol rs 0-40.

Och med tunn olja. Jag har hellre tunn olja som förbrukas för då vet jag att den verkligen når ända ut vid ventiler etc så det verkligen smörjs överallt och då e det klart att lite kommer in i motorn.
Hellre detta än ha tjock olja som ej klarar flyta ända ut där det rör sig mest och på så sätt får sämre smörjning där.

I min bil kör jag mobil 1 0-40 och den tar max 1 liter på 1000mil. Går 7,5iter i den. Köpte 2 4 liters dunkar.
Fyllde på sista halvlitern jag hade kvar efter en 700mil.
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Åker med Castrols TWS olja tror det är ersättaren till den äldre RS oljan. Fungerar utmärkt, har ingen oljeförbrukning att tala om. Servad på BMW i Ängelholm och det är deras rekomdendation.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alla oljor ska vara anpassade efter motorns dimensionering och toleranser (samt användningsområde). Det finns en anledning att M-bilar oftast vill ha lite tjockare olja, mest pga av dess förutspådda användning. En motor som går hårt blir varmare och utsätts för hårdare påfrestning, likaså oljan. Ju varmare oljan blir, desto tunnare blir den. I M-bilarna finns också oljetempmätare, vilken också sitter där av en anledning, är oljan av det tjockare slaget (ex. 10w60) är den väldigt tjock innan arbetstemperatur uppnåtts. För höga varvtal med tjock olja kan innebära att oljan inte hinner med ordentligt. Därför är det av största vikt att tempen har gått upp ordentligt innan man börjar ge motorn för höga varvtal.

Använd alltid olja enligt Bmw:s rekommendation, tragiskt när Bmw:s eget folk klantar sig bara.....

--------------------------------------------
Länk
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
BMW använde tidigare Castrol RS 10W-60 i M-bilarna. Den oljan är numera ersatt av Cstrol TWS 10W-60 och enligt uppgift från min närmaste BMW-verkstad är det oljan som används i M-bilarna numera. Inte Castrol RS 0W-40.

Svaret på huvudfrågan är JA, kör man hårt eller på annat sätt belastar motorn kraftigt så ska man ha en olja anpassad för det därför använder jag Castrol TWS 10W-60.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Enligt Castrols hemsida, där det finns rekommendationstabell, rekommenderas bara TWS 10W-60 till M5e39 1998-03/2000. M5e39 2000- och övriga M-bilar skall använda SLX/TXT olja (M3 e46 är inte med på listan). Rekommendation på olja verkar bero på dagsformen hos verkstaden om man läser alla inlägg ovan......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.