|
|
|
|---|---|
|
Undrar vad ni kan rekommendera för navigerings CD? Eftersom min MK4 DVD enhet inte verkar känna av DVD skivor, skulle jag vilja veta om man kanske klarar sig med CD. Eller behöver jag byta laserhuvudet? Finns det en CD som har hela västeuropa? Bilar ofta nere i europa. | |
|
nej finns ingen cd som tar hela europa 1. Alps 2014-2015: 2. Benelux 2014-2015: 3. Germany 2014-2015: 4. France North 2014-2015: 5. France South 2014-2015: 6. Italy and Greece 2014-2015: 7. Major Roads of Europe 2014-2015: 8. Eastern Europe 1 2014-2015: 9. Eastern Europe 2 2014-2015: 10. Portugal 2014-2015: 11. Scandinavia 2014-2015: 12. Spain 2014-2015: 13. United Kingdom and Ierland 2014-2015 eller så byter du laserlinsenhet och då kan du använda dvd 1. Andorra 2. Belgien 3. Danmark 4. Tyskland 5. Finland 6. Frankrike 7. Grekland 8. Gibraltar 9. Storbritannien/England 10.Irland 11.Italien 12.Liechenstein 13.Luxemburg 14.Monaco 15.Nederländerna 16.Norge 17.Österrike 18.Portugal inkl Madeira 19.San Marino 20.Slovakien 21.Spanien inkl Kanarieöarna 22.Sverige 23.Schweiz 24.Tjeckien 25.Vatikanstaten 26.Bulgarien 27.Kroatien 28.Polen 29.Rumänien 30.Ryssland 31.Ungern 32.Slovenien 33.Ukraina 34.Albanien 35.Vitryssland 36.Bosnien-Herzegovina 37.Makedonien 38.Serbien 39.Montenegro 40.Estland 41.Litauen 42.Lettland 43.Moldavien 44.Turkiet |
|
|
Hej, Bara för säkerhets skull en fråga: har läsaren aldrig under din tid kunnat läsa DVD, eller har den slutat läsa nyss? För om den aldrig har kunnat läsa, kanske du har försökt med fel sorts skiva? Det finns ju "High"- resp. "Professional" -varianter av BMW Navi DVD. För säkerhets skull, som sagt, innan du börjar med stora grepp. :) /Lennart |
|
|
Hej, Tack för tipset. Har nu även försökt att ladda mjukvaran, NAV_SW(v32), från en DVD, utan framgång. Skärmen säger bara "No DC/DVD.......... Använder Verbatim DVD+R, 4x. Jag har "Europe_High_2015 DVD1 - Western Europe", utan alla språk förutom ENG, på en DVD. Samma där, "No CD/DVD... Tänker att det säkert finns en anledning varför det satt en navigations CD, och ingen DVD, i när jag köpte bilen. Förra ägaren förstår inte riktigt vad jag menar, eftersom han aldrig använde GPSen under hans tid som ägare. Så CDn har säkert suttit i ett tag. |
|
|
Ja, då verkar det vara kört. Beklagar. I o f s skulle nog ett system "Professional" reagera så på en "High"-skiva, men firmware-skivan borde DVD-läsaren ju kunna läsa. Fast sista hoppet: har du bränt skivorna själv och gjort det rätt? Det där med att ha kartorna på CD är nog ganska knöligt. Dessutom vet åtminstone inte jag var du kan få tag i dem. Bianca kanske vill förtydliga? /Lennart |
|
|
Har bränt själv med ImgBurn med 4x hastighet. (går inte långsammare med min Samsung brännare). Brände även CDn med NAV_SW(v32) mjukvaran, och den funkar finfint. Något mer tips för bränning? Vad menar du med om det är rätt gjort? Nav DVDn är ju en ISO fil på mer än 6gb. Har extractat filerna och tagit bort språkmapparna, utom den engelska. Dom filerna som är kvar bränner jag på en Verbatim DVD+R, 4,7gb. Filerna får precis plats på den. |
|
|
Det har hänt tidigare, att personer har bränt iso-filen som den är, s a s. D v s du får en DVD (eller CD) som innehåller en iso-fil. Då blir det ju inte så bra. Om din metod - och att ta bort språkmappar - resulterar i en fungerande DVD kan jag inte bedöma. I min enkla värld accepterar jag två DVD för Europa och bränner enligt "Skapa DVD från en iso-fil". Som sagt, det var bara en liten förhoppning om att problemet skulle vara okomplicerat. :-) /Lennart |
|
|
Hej, Trodde inte att MK4an klarade dual layer DVD, som ju behövs för att bränna hela ISO filen? Har nu beställt ett laserhuvud på Ebay. Får prova med det. Som tur är har jag ju inte tummen mitt i handen s a s. :-) Staffan |
|
|
Hej igen, Jag vet inte om det är läsaren eller systemet "High"/"Professional" som avgör förmågan att läsa double layer DVD, men det går. (Även om trådskaparen här så småningom fick problem med sin Professional.) Länk Fast jag undrar om din metod att öppna och redigera iso-filen ger rätt resultat. Skapar du sen en iso igen? Det väl stor risk att systemet inte får rätt startinformation? Själv har jag bara fått tag i enkel-DVD-kartor, men det har funkat. Det blir visserligen två DVD för Europa, men det har aldrig stört mig. De senaste gångerna har jag faktiskt köpt (pirat)kartor. Också två DVD. Om du vill kan du få mina 2014 High att prova med. De funkar hos mig. PM:a mig i så fall. /Lennart |
|
|
från 4-1/80 klarar mk4an läsa dual /double layer 8.5 gb 4-1/00 är "final" version |
|
|
StAh har du beställt rätt,hoppas de,för det finns 2 olika varianter 1 variant som läser enbart CD 1 variant som läser CD+DVD |
|
|
Hej, Tror jag beställt rätt. Den med svart laserhuvud. Staffan |
|
|
Har skickat PM till dig lenwib. :) Staffan |
|
|
DVD1 Västeuropa DVD2 Östeuropa+SVERIGE Länk DVD1 6.35GB (omoddad/orgfil) inga extra POIs inlagda DVD2 6.22GB (omoddad/orgfil) inga extra POIs inlagda startinformation påverkas inte DVD1 blir då ca 4.3 GB DVD2 ca 4.2GB StAh ,såg precis nu att du skickat PM,bifoga gärna din epost. ska kolla exakt vad den rätta heter...vill du ha instruktioner+bilder hur du går tillväga? |
|
|
du köpte asså enbart laserenheten,även kallad SF-HD4 och inte hela "kassetten" finns 2 varianter av SF-HD4 med svart plastdel runt linsen,och med vit plastdel runt linsen du ska ha den svarta,för den vita är endast för CD |
|
|
Hej, Den här är det. Bara laserenheten. Har kollat med säljaren, och det är både för CD och DVD. Länk Har PMat dig min mail. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.