AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.972

Punktering eller ej...?

De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Hej,

Idag när jag starta bilen fick jag detta i ansiktet:Länk

Då står det i instruktionsboken att det är punktering. Eller det står: Lyser rött: Punktering i ett av däcken eller punkteringsindikeringen inte indikeras. Det första jag gjorde var att jag åkte och kollade trycket i däcken, allting var som det var, alla däcken hade bra däcktryck. Men nu till problemet, angående meddelandet man får upp så står det i boken på en annan sida (sidan där man får bort felmeddelandet) så står det: Varningslampan lyser rött. Dessutom ljuder en signal. Punktering eller alldeles för lågt lufttryck i ett däck! Och det är precis detta som min bil gör vid start av bilen, men ingen punktering......?

Kan tillägga att jag har lågprofildäck om det skulle hjälpa.

Har ni några bra svar på detta?

A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Om däckstrycket är som det ska så har du inte punktering.
Nollställ och kör vidare.
De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Okej, du vet inte varför felmeddelandet kom upp?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Troligtvis har denna modell (precis som min E87 120i) inte en trycksensor i varje däck för att avgöra däckstrycket, utan den använder sig av existerande ABS-sensor på varje hjul för att avgöra om det är punktering eller inte (är det lägre tryck i ett av däcken ändras rullomkretsen en aningens och det hjulet kommer att rulla en anings olika än vad det gjort tidigare och jämfört med de övriga hjulen).

Så ganska känsligt system.

Felmeddelandet kan dyka upp om man tex byter hjul, ändrar lufttryck eller dylikt. Gör man detta så ska man initiera om punkteringsvarningssystemet (kolla i instruktionsboken där det står beskrivet).

Så precis som A_Persson säger, börja med att initiera om punkteringsvarningssystemet.

Skulle felet dyka upp igen så kan det vara ett problem med en av ABS-sensorerna. Det är inte helt ovanligt att kuggkransen börjar rosta och sväller och skaver sönder ABS-sensorn (alternativt det rostar och blir smutsigt och signalen blir oren och feltolkad). Men om detta händer brukar även antisladd-systemet gå in utan anledning helt slumpmässigt. I mitt fall började det med slumpmässiga ingrepp av antisladd-systemet och därefter började även punkteringsvarningar dyka upp.
De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Tack för ett bra svar.

Det enda jag har gjort, eller en däckfirma, var att byta till sommardäck och det var ju ett bra tag sedan, jag har inte bytt eller ändrat lufttryck.

Det jag har gjort nu är att jag nollställde felmeddelandet så det inte kommer fram hela tiden när jag startar bilen, kommer det tillbaka vad råder du mig till då? Att ta bilen till en verkstad? Jag själv har tummen mitt i handen när det kommer till bilar tyvärr.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Börja med att initiera om punkteringsvarningssystemet (kolla i instruktionsboken där det står beskrivet).
De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Initiera, du menar ta bort fel meddelandet? Men det har jag gjort.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, initiera om punkteringsvarningssystemet (kolla i instruktionsboken där det står beskrivet).

EDIT : Det står i samma kapitel där du läste om punkteringsmeddelandet. Brukar bestå i att man startar motorn men står still, trycker på upp/ned-knappen för färddatorn på blinkersspaken tills symbol för initiering av punkteringsvarningssystemet dyker upp, sedan väljer man det, håller knapp intryckt tills symbol med en ifylld bock i en ruta dyker upp och sedan kör man iväg (systemet initieras och slutförs under färd).
De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Ah det där, okej, det är precis det där jag gjort förut, hade boken i handen och följde alla punkter. När jag gjorde det där så försvann även meddelandet, stängde av och tog på bilen igen, inget felmeddelande eller fel ljud.

Okej, fast nu gjorde ju jag missen att jag inte körde iväg....? Gör det något tro? :/
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, och du har även kört en runda så systemet hinner initiera sig. Men felmeddelandet dyker upp likväl upp?
De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Nej jag missa att köra iväg en sväng :/
Men felmeddelandet och varningsljudet försvann, men kanske borde kört en sväng, fan :/

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, du måste aktivera initieringen och köra en runda - annars avslutas inte initieringen (men det går att stänga av bilen och fortsätta initieringen vid ett senare tidpunkt). Men så länge initieringen inte är avslutad lär nog varningssymbolen dyka upp.

Så starta motorn, påbörja initieringen och kör en runda (står inte hur långt men några kilometer eller så bör räcka). Förhoppningsvis dyker inte felsymbolen upp nästa gång du startar bilen.
De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Okej, tack så mycket.
Så när jag börjar köra nästa så ska initieringen påbörjas? Får jag något "meddelande" att den är klar?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, enligt instruktionsboken kommer inget meddelande (och det står ingenting om hur lång körsträcka eller dylikt den behöver för att initieringen ska vara klar - därför är jag lite svävande kring detta och kan bara säga att man behöver köra en sträcka - systemet vet om att den är i initieringsläge och den behöver ju såklart insignaler från alla sensorer för att skapa en baseline av hur rullkretsen är för varje hjul när det är i "normalt" läge och för att få insignaler måste hjulen rulla).
De
27
Delicate
BMW 120D e81 - 2010
Okej.

Nu har jag iaf varit ute och åkt på olika ärenden och körde nog en bra bit över den jag säkert behövde. Inget felmeddelande än iaf, det kanske har fixat sig. Tackat så hemskt mycket för att hjälp, uppskattas verkligen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad bra. Om det inte löser sig så är strulande hjulhastighetssensorer det enda jag kan komma på (men det borde ge andra felsymptom också). Har dock ett svagt minne av att vissa däckstyper kan orsaka liknande problem - men är väldigt osäker på detta (och eftersom detta inte inträffade runt ett däcksbyte så bör vi kunna utesluta det).

Kort notis om init vs reset, i min instruktionsbok står det att menyn heter "Init" men jag provade faktiskt nyss på min E87 och där hette menyn "Reset" istället. Utifall någon letar desperat efter en meny som heter "Init" och inte hittar den...

Men precis som instruktionsboken sa fick jag aldrig någon bekräftelse på att initieringen var klar (eller att den var pågående när jag gick in i menyn igen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.