|
|
|
|---|---|
|
Tja.. Fick en mindre punka på ena framdäcket. Tänkte inte få bort däcket...! Satt som f..n själv. Spruta rostlösning på ultar och allt annat. Efter mycket slag med planka på däcket så kom de loss.. Hade ja fått punka ute på vägen skulle bärgningsbilen fått släpa bilen till verkstad för simpel punka.. Bytte däck en gång hos en riktigt däckfirma. Shiftade sommar till vinterdäck.. De hissade upp bilen och gick efter världens största planka som de använde för att få bort däcken.. Snacka om hel..v..te... Nån annan me samma problem... | |
| Använd kopparpasta på bultarna och dra de med angivet moment så kommer det inte bli några problem. Lägg ockå ordentligt med kopparpasta på navet så att inte fälgen fastnar där. Själv använder jag numera alltig monentnyckel när jag drar åt mina hjul. | |
MION |
Det vanligaste problemet är fälgen fastnar vid navet. Rengör navet med ett fint sanpapper. likaså fälgen om de är den är borrad efter navet. Smörj navet med grafitfett. Kan du nu med enkelhet surra fälgen mot navet så får inga problem med att ta bort den igen. Använd kopparpasta endast till stålfälgar. Mika Onnela Däckcentrum i Gislaved |
| Tackar så mycket.. | |
|
Stålborste fungerar fint också, bra inlägg MION. Asken |
|
|
Om jag inte får bort hjulet så släpper jag fyra varv på bultarna och drar några varv runt kvarteret.... Inte där det bor barnfamiljer utan andra hållet! Handbromsvändningar och lite tvärnitar funkar! Automat är bekvämt |
|
| he,he,he... Låter lite riskabelt de där... Funkar säkert men, men... | |
|
Slå med släggan akta fälgen .. Länk Geee mig hardtop !! |
|
|
man ska inte ha nått fett alls på navet elle nån annan stans, bara lite motor olja!!! o så ska det va rent från smuts o rost.. sätt på en hysla på muttern o slå med hammare så låsnar det11 ;-) |
|
|
I BMW:s serviceanvisningar vid demontage/montage av al-fälgar så står det att fälgnavet ska smörjas(för att fälgen just inte skall fastna på navet). En liten fråga bara; varför ska man inte använda kopparpasta på navet då man har al-fälgar? korrosion eller? själv så har jag använt kopparpasta under flera år till både bultar och nav på såväl stålfälgar som al-fägar och inte haft några som helst problem. Mvh Micke t |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.