|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, tkr min e39a 523iat tar mycket soppa, 1.5l/mil ren statskörning, å de är VÄLDIGT lugn körning, är detta onormalt mycket? Kan tillägga att de sitter 18". Bilen ha gått 27tusen men motor går bra, lite ojämnt på tomgång kanske. | |
|
Alltid svårt att veta vad "ren stadskörning" är...! Men det är inte orimligt om du kör kortkörning/stadskörning och har en många kallstarter. Det är stora volymer vätskor och oljor som skall bli varma innan allt går "friktionsfritt" - 10 liter kylarvätska, 6,5 liter motorolja, 9 liter automatlådeolja, 1 liter bakaxelolja plus allt fett i axlar och hjullager mm. Min 525iaT (med lika stor motor och automatlåda samt kombi) drar ungefär 1,5 liter vid kallstarter och kortkörningar till/från dagis/affären etc. För att få en rimlig bild av förbrukningen bör du göra långkörningar i jämn fart. Är din förbrukning mätt via färddatorn eller via uträkningar av körd sträcka och tankade liter vid bensinpumpen? Färddatorn stämmer inte alltid (men min gör det faktiskt förvånansvärt bra - nästan exakt samma siffror som vid manuell uträkning och visad förbrukning i datorn). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inget konstigt med den förbrukningen om det är riktig stadskörning ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.