|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Pluggade avgasinloppet till EGR vid grenröret idag. Samma vid inloppet uppe vid EGR-huset. Routade om vattnet. Allt frid o fröjd förutom motorlampan som tänds med meddelandet "egr malfunction". Bilen går perfekt och inget vattenläckage längre:) Skulle dock naturligtvis vilja mappa bort/fixa till felkoden. Deejaywasp nämner ovan att det går att mappa bort EGR:en ngr inlägg upp. Kan man göra detta mha KTS diagnos verktyg? INPA? Tar gärna emot lite hjälp här |
|
| Kopplade du bort egr relät? | |
| Tomtebloss: Nej. Gjorde ingenting förutom att plugga/blocka EGR-kylaren vid grenröret. Har inte rört relä eller vacumslangen | |
| Skumt. Vart bor du kan ev mappa bort den dock kostar det. Inte av mig men där ja får tag i mappningen ifrån :) | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är inte omöjligt att motorstyrsystemet övervakar avgaserna för att se att EGR verkligen fungerar som det ska (och det är därför det sätts en felkod). När det gäller secondary air injection (pumpar in friskluft in i avgaserna) så vet jag att de flesta motorstyrsystem övervakar resultatet. Dvs motorstyrsystemet vet när den aktiverar reläet och därefter övervakar den signalerna från syresensorerna och förväntar sig lean condition - får den inte det så sätter den en felkod. Nu är EGR en aningens annorlunda, men det är som sagt inte omöjligt att det övervakas på liknande sätt som secondary air injection. |
| Tomtebloss: Bor i Malmö. Är absolut intresserad!! Vad skulle det landa på cirka tror du? Bilen skall bes i senast slutet mars så det brinner inte i knutarna än.... | |
|
jag bor utanför Malmö, vill du bara ha egr borttaget eller något mer? lämnade du kvar egr termostaten? |
|
|
Utanför Malmö!!...perfekt:) Nej jag tog mitt gamla spruckna kyl-element. Kapade av anslutning mot grenrör o pluggade. Gjorde likadant med anslutning mot EGR ventilen. Drog slang mellan vatten in i EGR-kyl och vatten-ut (vid huvudtermostat), dvs re-routade vattnet och skippade EGR-termostaten. Funderar på att eliminera PDF oxå... |
|
|
Nu förstår jag nog inte riktigt hur du gjorde med vattnet, men har du koll så din temp kommer upp i runt 85 grader? för när min egr termostat vart sönder blev tempen bara 50 grader, dock är min huvudtermostat även den trasig, men har du ingen egr termostat nu längre bör den bli ca 70 grader bara? vilket är för lite |
|
|
Hmmm...OK jag får kolla med det. Är ju inget problem att "skarva" in en termostat på slangen. Har en ny EGR termostat som ligger. Jag gjorde helt enkelt så att jag ersatte den lilla slangstumpen som går in i EGR-kylet samt den slang stumpen som går ut fr EGR-kylet och in vid huvudtermostaten, med en längre slang. Samma som att bara koppla förbi hela EGR-kylaren. Detta för att jag ju eliminerat kylpaketet. Har du några news runt mappningen? |
|
| ah nice, jag jag frågade dig om något annat önskas än egr borttagning i mappningen ? | |
| Det skulle vara PDF isåfall oxå:) | |
| DPF? | |
| haha:)...DPF är det såklart!! | |
| Hehe. Vad exakt heter felkoden? Några siffror? | |
| Behöver träffa dig för att ladda ur din mappning. Sen efter någon dag är den klar. | |
| Gott. Vi kan väl försöka få till det efter nyåret. Jag PM:ar dig | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.