AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.876

535d-06.Toppackning eller ngt annat?

Sida 1 av 2
mi
49
mioh02
535d -06
Hej,
Ja då hände det.... Bilen la av i Tjeckien strax innan Tyskland. Står därnere på en verkstad och jag kommer få en offert i början på nästa vecka. Och ja....har ingen assistansförsäkring så får bita i det sura o få bilen lagad därnere.

För att ha lite mer på fötterna inför detta så frågar jag nu på detta eminenta forum...

Vad som hände: Symbolen för låg kylarvätskenivå kom upp en bit ner i Tyskland. Stannade fyllde på ca 0,5 liter. Körde ca 15 mil och symbol tänds igen...blev orolig o kollade efter läckor men kunde inte se ngr. Fyllde på ungefär lika mkt vätska igen och knappade samtidigt fram motortempen fr de dolda menyerna. Körde och kollade motortempen hela tiden. Låg stabilt på 70-78grader (vet att det är lite för kallt och har planerat byte av termostat och hus etc enl andra trådar härinne) i nästföljande 60mil till målet (Tjeckien). Kollade hela tiden efter läckor i kylsystemet men upptäckte inga. Sedan stod bilen i 4dgr innan hemresa. Fyllde på ca halvliter vätska as usuall. Efter ca 1,5tim körning ser min codriver ett "vitt moln" bakom bilen. Vi tänker inte mer på det utan antar att det är fr ngn annan. Efter ytterligare ca 15min körning så börjar röd lampa för överhettning lysa. Kör omedelbart in till kanten. Låter bilen svalna ett tag och fyller försiktigt på vätska för att kunna åka till närmsta mack ca 2mil bort. Tempen sjunker fr ca 103 ngt till strax över 70 på motorvägen i jämn fart men stiger sakta till ca 85grader efter 2mil n vi nått macken. Jag tankar bilen och det ryker lite grann hela tiden fr avgasrören. När jag startar bilen för att parkera så kommer en "jävla" smäll eller "tjoff" fr avgasröret så alla hoppar till på macken. Ett jättemoln väller ut fr rören....:o. Parkerar bilen och ser då också att det läcker vätska fr mitt under förar/passagerardelen av bilen. Ungefär där vxllådan sitter. Fyller o kollar expansionskärlet helt upp. När man gasar försiktigt så bubblar det upp fr kärlet. Motorn går fortfarande fint och låter OK och ingen "gråsmet" på oljestickan.

Puuuuh....nu till frågorna/konstaterandena....
Att toppackningen gått är vi överens om...eller? Om så...ngn teori om vart vattnet innan "vitmolnet" uppstod, tagit vägen då jag inte sett läckor??
Är det vanligt att toppackningen går?
Kan toppen ha klarat skevning iom stannade direkt efter överhettning?
Varför läcker det nu mitt under bilen? Är turbosarna vattenkylda? Vxllådan? Ngn slang som pajat där?
Om toppackning- och ev slangpaj. Hur många timmars reptid är rimligt? Rimlig repkostnad i sverige?

Bilen har gått 19.000 mil, 2006

Mvh
Mikael
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Ingen rolig historia...att döma av din beskrivning så verkar det som den motorn är "färdig". Det bästa måste väl vara att få tag i en begagnad spis. Tur i oturen, timkostnaden på verkstaden i Tjeckien är väl inte så hög, så reparationen skulle jag göra där.
mi
49
mioh02
535d -06
Hej,
fått besked nu fr verkstad i Tjeckien. dom säger att det är värmeväxlaren (heat exchanger) som är sönder. De väntar på en OEM som levereras imorgon tis. Jag funderar nu på om det bara kan vara det? Kan man verkligen få de symptomer som jag beskrev ovan om bara den har gått sönder?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Tycker också det låter konstigt. Kan vitmolnet varit kylarvatten på avgasröret så kanske det kan förklara vitmolnet? Är du säker på att vitröken kom från avgasröret och inte från under bilen?

Är det en bmw-repfirma bilen står hos? Kostnad för att byta värmeväxlare?
mi
49
mioh02
535d -06
Hej igen,
Kamel2: Inte fått ngt def pris än...
Pratade m BMW verkstad idag och dom sa att om AGR/EGR vetilen är kass så kan det läcka in vatten I avgassystemet.... Isåfall är ju ovan scenario möjligt??
De sa vidare att de är ganska osannolikt att toppackningen gått...så hoppas nu på det bästa, dvs att toppackningen är hel:)
thekinglives
mioh02:Låter som det är troligt,EGR värmeväxlaren kyler ju avgaserna som ska återcirkuleras..

Dock kan man ju tycka att vattnet borde gått i i insuget istället, men det kan de väl inte gjort, då hade väl bilen gått skit.

Anslutningen till värmeväxlaren sitter med en fläns och två skruvar på grenröret,
kan du/de plugga den borde det inte vara några problem att köra vidare.
Eventuellt kanske motorlampan tänds och varnar för motorreningen.

Att byta värmeväxlare tar nog mellan 1-3 timmar, men jag misstänker att själva växlaren kostar ett par tusen.
mi
49
mioh02
535d -06
Thekinglives: Skönt att höra! Det kan isåfall förklara både ångorna fr avgasrören samt "ångexplosionen" på macken. Kan ju ha läckt in vatten i grenröret under tiden jag tankade som sedan gick bananas när det nådde katten vid uppstarten....
Jag lär få besked i dagarna vad kalset kommer att gå på men alltid bra att ha ett hum innan så man inte blir lurad
Thanks!!
mi
49
mioh02
535d -06
Case closed. hämtade bilen I Tjeckien I helgen. Man har bytt ut "EGR cooler" och bilen går som en klocka igen. Helt OK repkostnad dessutom. Vad sags om 110kr I felsökningsavgift...:)

Hoppas detta caset kan hjälpa ngn att inte få hjärtattack om det kommer vitrök ur avgasrören....det behöver nödvändigtvis inte vara en blast toppackning
Mikael
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Skönt att höra! Nästan så det är värt resan för att få bilen lagad till rimlig peng
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det här var en tråkig historia, men skönt att det löste sig så bra.
Även stort tack för att du återkopplade och slutförde. Perfekt
när det är dags för mig ev. skulle själv bli lite nervis av sådant.

MVH Jonas B.
mi
49
mioh02
535d -06
...fortsättning på historien:(
Fick tillbaks samma gamla symtom för ett par veckor sedan att bilen "äter" kylarvätska men hittar inga läckor. Tycker också att den ryker mer än normalt. Sagt och gjort...idag plockar jag själv av AGR-kylaren (den nya utbytta...) för att kolla. OK för jag ville ändå byta huvudtermostaten. När jag trycktestar den visar det sig att den läcker den med:O...va fan...satte dom in en kass i Tjeckien??. Tror inte det då den ser ny ut. Men likt förbannat har den också börjat läcka... Funderar nu på om det finns ngt som orsakar detta el om det bara är ren skär otur?? Såg att man inte bytt AGR termostaten vid bytet. Kan en trasig sådan orsaka att kylelementet går sönder inuti??...ev då pga av värmeutv ifall det tex inte cirkulerar tillräckligt mkt kylarvatten igenom??...å andra sidan kan den inte ha varit hel torr då kylarvätska (1l/dygn tillslut) letat sig det hållet in i motorn.
Står då inför två val nu. Byta kylaren igen....eller plugga vatten in/ut samt routa vattnet förbi kylelementet. Då passerar ju avgaserna bara igenom (återcirkuleras) kylelementet utan att förkylas i avgasreningsprocessen. Det tror jag inte har ngn som helst betydelse funktionsmässigt för motorn. Frågan är om jag får ngr felkoder. Vad tror ni? Borde inte få det då det inte sitter ngn givare i/på elementet samt att hur f-n skall motorn veta skillnad på den förmodligen minimala tempskillnad på det återcirkulerade avgaserna. Så vad säger den samlade expertisen:) Bra eller anus att routa förvi kylelementet?

GOD JUL
Mikael
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej jag skulle inte rekommendera att ta bort kylan för då är risken att du förstör insuget
Har hört att avgaserna kan smält insuget enligt BMW
Men hur fort försvinner vattnet? Läcker den ini avgas kanalen!?
Hur mår partikel filtret? Om det börjar bli tätt så blir det varmare och mer avgaser som trycks in i motorn
Mvh
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Jag kör med urdragen vaccum slang till egr ventilen dvs inga avgaser kommer till insuget.. borde vara mindre tryck med nu på egr kylaren då det inte blir nån övertryck ifrån insuget mot egr kylaren?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Om man drar ut vacunslangen eller helt mappar bort EGR:en bör avgas inloppet i EGR:en pluggas direkt där den ansluts vid grenröret.

Värmeutvecklingen blir extremt hög i en "stängd" EGR-kylare vilket ofta medför att den spricker internt mellan avgas och vattensidan.

Hemligheten är att mappa-bort nästan allt av EGR:en. Alltså lämna kvar en liten del av funktionen så att avgaserna kan få passera fast i en mycket begränsad mängd.
Detta håller nere temperaturen på EGR-kylaren.

Har du kört utan vacumslangen sedan tjeckien eller om din bil är trimmad av någon som bara tagit bort EGR-funktionen helt utan att plugga avgaserna så vet vi ju nu hur länge den håller innan den spricker av den höga tempen :D

mioh02
535d -06
Hej, o tack för synpunkter. Ursäkta okunskapen men vad är det för vacumslang? Var sitter den? Så man kan alltså påverka mängden avgaser som återcirkuleras?
Ngn som kan förklara hur hela processen fungerar? Jag antog att det "bara" var en delmängd avgaser som återcirkuleras och denna mängd då är styrd "mekaniskt" av arean på anslutningen mot grenröret och hastigheten på avgaserna. Men som sagt, någon som kan principen får gärna beskriva/förklara!!!
Vidare antog jag i min okunskap även att kylaren sitter där av "avgasreningspolitiska" skäl:) dvs få effektivare rening av olika länders straffskattesatser osv. Har alla dieslar EGR-kylare??
Åstömmaren! Men funderar på det du skrev om smälta insugningsrör. Intercoolern borde ju sörja för låg temp där? Iof försämras ju då effekten om temp ökar?
mi
49
mioh02
535d -06
Åströmmaren: ang läckaget så är det relativt liten sprickbildning och ja det läcker in i avgaskanalen. Gissar att det "droppar" in när motorn är avstängd samt sugs in n det blir undertryck i avgaskanalen?? Ca 1liter/dygn och ngr mil stadskörning...
Bilen har gått ca 20.000mil. Jag vet att drifttempen varit för låg. Bytt huvudtermostat nu i samband m EGRkylar checken. Konditionen på partikelfiltret har jag dålig koll på men kört tillsatser för att rena.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok är det möjligt att komma åta att svetsa sprickan? Annars finns det säkert ton vis på skrotarna sitter på många motorer

Mvh
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Alltså, EGR kylaren är vattenkyld! den sitter en vacum styrd ventil mellan egr och insug.
jag har stängt den så ventilen aldrig öppnat för ja vill inte ha mitt insug ihjäl sotad.

EGR kylaren är ju fortfarande kyld av vattnet!!
så förstår inte vad ni menar riktigt..
mi
49
mioh02
535d -06
Tomtebloss: antar att du svarar/kommenterar deejaywasps kommentar??
mi
49
mioh02
535d -06
...följdfråga med anledning av deejaywasps kommentar: Om jag sätter en täckbricka/pluggar EGR kylaren vid grenröret, mao tar bort EGR funktionen, får jag felkoder? Vad göra mer?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Nej du får inga felkoder om du låter el vacum reläet sitta kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.