AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.821

Bmw 528IA e39 Airbag fusk å stereohjälp

va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Nu äre så att skulle behöva hjälp med 2 saker. Första grejen är
Min Airbag lampa lyser.och fixa det kan kosta sina pengar. Har hört mycket tidigare att det går att köpa en slags "resistor" eller vad man ska kalla det som man koppar in under passagerarsätet. Vad heter den grejen? Vet att det inte är bra att köra med en sån för då funkar inte airbagen. Men tänkte ha den tills ja fått tag i pengar. För har besiktning snart.
Andra grejen är stereon.
Vissa gånger då jag vrider igång pärlan så står det att ja ska skriva in en kod... Då vrider jag av bilen å startar den på nytt och då funkar den som vanligt. Då kmr jag till frågan. Vars kan man få veta koden till den stereon? Fick ej med någon kod när jag köpte bilen. Jag har den lilla skärmen som är på höger sida ifall det spelar ngn roll :)
Det är en bmw 528ia -97

Om jag har förklarat lite galet så säg till!

/MVH
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Är det inte bättre att låta det vara och sedan fixa airbagen, det är ju ändå en säkerhetsfråga?

Jag skulle inte vilja vara den som råkar köpa en bil som är defekt på det viset för att någon "glömt" att nämna att de gjort en sån grej...

Men det är min åsikt... Ledsen att jag inte kom med en mer hjälpsam kommentar. :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Läs av felkoderna först innan du gör något.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kolla kontakten under passagerarstolen så den inte åkt ur. Lite svår att hitta, lätt om du lägger en spegel under.

___

Min bil: Länk
va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Visst äre bäst att koppla ur batteriet fast man håller på med kontakterna under sätet?:)
Hej,

Har du säkert lokaliserat felet till passagerarsidans sensormatta i stolen?

Om du har det, gäller

För det första: du stänger inte av airbagen med en sådan fix, som du nämner. Istället löser airbagen på passagerarsidan ut vid en smäll oavsett om någon sitter där eller inte. I första hand handlar det väl - från BMW-konstruktörens sida - om att spara en (dyr) airbag för bilägaren om nåt händer. På en gammal bil tycker jag att investera i en sensormatta för runt 5k är lite överdrivet.

För det andra: att du antingen löder ihop en sådan fix själv enligt ett mekartips här på AP eller betalar ca 150kr för en färdig.

Det finns också filmer på Youtube i ämnet.

/Lennart

någon som vet vad det brukar vara om inte airbag lampan tänds när man vrider på tändningen? instrument?
Hej,
Standardgrejen brukar vara att någon föregående ägare tejpat för eller på annat sätt försökt dölja en airbagvarning.

/Lennart
va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Lenwib. Vad är det jag ska söka på för att hitta gör det själv? :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla under "gör-det-själv" till vänster.
Hasso skrev ett tips för rätt länge sedan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
För att hjälpa till ytterligare lite: ;-)

1) Fixa själv: Länk

2) Köpa färdig: Länk

/Lennart
va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Tackar :)
En bättre länk till köpa färdig:
Länk

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Och vill du inte trixa själv men vill ha hem en på en dag kollar du här (jäv): Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
då är frågan. när jag ska "installera" denna resistor eller vad man ska kalla den. hur ska jag göra? visst är det bara att koppla lös batteriet och lokalisera vars den ska sitta,koppla in och på med batteriet igen? :) t,ex om jag beställer den från ebay. eller måste jag göra något annat. tänkte för @olaO du hade på 4e bilden på annonsen en som black box. men är det för andra "e" klasser? och tror ni det går att radera felkoden med B800 srs airbag reset tool eller måste jag in å radera med dator? :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
vadkanmanheta, lossa jordkabel och tryck i. I de flesta fall slocknar den direkt. Ibland behöver det nollas. Jag vet inget om B800 men kommer den åt SRS ordentligt så fungerar det säkert. Fjärde bilden i annonsen avser emulator för bilar med "nya" typen av sensormatta. Från 2007 ca.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Aha okej då vet jag :) då gäller de ba vänta tills löningen :p
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Autopoware kan få kredit, inga problem ;-)
Maila mig.
Mvh Ola

Min bil:

Länk

va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Ojoj då haha! Gör de senare ikv! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.