AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.279

Köpråd, 130i vs 328i

Tjenare!

Efter ha haft en krånglig tid med min e90 320d med bland annat turboras o andra problem så går jag i bilbytarfunderingar.

Det jag främst har kollat på är 130i o 328i.

Mina funderingar ligger om jag som hyfsat lång (186cm) kommer finna en 1serie trång o obekväm?
Vad drar en 130 på motorväg i 120knyck?
Vilken får jag mest nöje utav att köra?
Ja, dela med er om era åsikter kring bilarna helt enkelt.

Tack på förhand, Andreas.
Min 130i tar 0,7 långkörning, det är den roligaste bil jag har haft hae aldrig provat 328i så jag kan inte utala mig om en bilen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tja... risken finns nog att du kommer tycka 1-serien är liten. Jag är 173 och tycker 1-serien är perfekt lagom stor åt mig. Vilket ju innebär att JAG hade tyckt den var liten OM jag hade varit 186.

Däremot är det nog ingen tvekan vilken som är roligast att köra; en sexa eller fyra - en liten eller stor bil. (Nu är ju inte 3-serien så stor, men ändå stor jämfört med en 1-serie.

Min 1-serie - som visserligen är en 120d är den roligaste bil jag haft. Den är lagom stor för att ha direkt och skön vägkänsla. Sen får ju dieselmotorn bilen att röra på sig ordentligt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Såvida du inte kör 3000+ mil per år kommer skillnaden i bränsleförbrukning inte ha någon nämnvärd betydelse. Finns viktigare saker för ekonomin såsom att den ena kan vara betydligt dyrare att försäkra och liknande.

-------
//Lövet
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag vill slå ett slag för coupévarianten av ettserien, antingen 125i eller 135i.

Jag har en 125i som jag gillar skarpt, köpte den ny för tre år sedan och har inga planer på att byta. Jag är 187 cm lång och det är inga problem med plats, tvärt om.

Jag har också haft en femdörrars 120d M-Sport och tycker att coupén är mer lyckad; karossen är mkt mer vridstyv vilket innebär att dämpningen är mer komfortabel och bilen mer körglad och styv som helhet utan känslan att man kör på fälgarna som i den femdörrars. Jag hade 17" på 120d och 18" på 125i och upplever trots det 125i som mer komfortabel men samtidigt mer kontrollerad, styvare. Sidorutorna är längre på coupén vilket ger bättre sikt och skönare körning. De karmlösa dörrarna är snyggare. Bilen är mer unik.

Den största skillnaden är motorn; 120d kändes stark men fel i en så liten bil, brötig och vibrerande, sexan är mjuk, stark, låter fint och varvar bra. Känns rätt helt enkelt, som en lite gammaldags, klassisk, BMW.

I övrigt är ettserien en treserie men in mindre förpackning, samma chassi etc. Rekommenderas starkt!

/M
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
1-serien är rent av rymlig i framsätet. Det är baksätet som blir lite trångt.
Jag har haft en 130lci i 3,5 år och det är den bästa sugmotorbil jag kört som inte är en M.... Har en 135 idag och den är också bra, men inte på ett lika potent sätt som 130in.

Jonas
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Mäter 197, tjejen mäter 180. Vi sitter kungligt i bilen.
Går ju även att glida runt med folk i baksätet, dock inga större sträckor..

Hade kört på 130n, då det är en sexa.. 328an är väl en turbofyra bara?
Superb bil e87an!
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
328i är väl nyare och dyrare? Roligt med nyare kaross, men sexan i 130i är svårslagen tycker jag. Trång är den inte fram. Bak blir det värre om föraren är lång! Går inte dieselsnålt men snålt om man lyckas hålla igen och inte låta motorn varva ut.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här har du min recension av 328i: Länk

Kan du leva med en 2-dörrars så tror jag "tegel" är på rätt spår.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Härliga bilar du är sugen på, själv så har jag em 320d aut nu o funkar fint.

Men har även ägt en 130 o den var underbar, vilken motor verkligen en juvel.

Fram sitter man ledigt, men bak blir det trångt, eftersom du äger en diesel nu så har du haft troligtvis låg bränsleförbrukning.

Ja en 130 är ju tvärtom med, på långresor så är den snål.

Men blandadkörning så drog min mellan 1.25-1.4, då menar jag mellan sommar/vintertid, om det inte är några problem med det för dig så bara shoot.

När man lekte av sig ibland så hamnade förbrukning på över 2 liter/ milen.

Eftersom bilen hade liten bränsletank o hög förbrukning, så kändes det som att man tankade hela tiden.

350 km var Max för min del för en tank, men bilen/motorn är en juvel vilket man måste överväga över vid bilköp i denna bilklass.

Lycka till
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det är ju två väldigt olika bilar. 328i F30 är ju klart modernare, större, snålare men också mycket dyrare. Dessutom snabbare 0-100 (på pappret i a f) trots mindre motor i större bil!
Om pengarna inte sätter stopp skulle jag helt klart välja 328.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
328 är inte snabbare än 130 i verkligheten...

Jonas
ar
457
argungu
118i -20
130i ska du köpa!

Instämmer i vad flera redan sagt, i framsätet är den rymlig. Jag är 1,84 och satt mycket bra i min 120i. Den var riktigt kul att köra, med en sexa under huven blir det en toppbil.

AMET: 1.25-1.4 liter/mil låter väldigt högt, det måste vara mycket stadskörning? Jag har i stort sett samma motor i Z4:an och den drar 0.83 enligt färddatorn. Visserligen mest långresor, och då är den ju snål som du säger, men jag kör inte särskilt sakta.

/Erik
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det här är min högst personliga åsikt men är inte tiden förbi då det måste vara en sexa? Jag provade en 120i nyligen och tycker att motorn var störtskön. Hade jag inte läst på hade jag aldrig kunnat gissa att det sitter en futtig 1,6 liters fyra i den.
ar
457
argungu
118i -20
coldhex: I 120i sitter det en 2,0 liters fyra vad jag vet. Och som jag skrev var den riktigt kul att köra. Så jag skulle inte säga att det MÅSTE vara en sexa, men det blir bara ännu roligare!
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Vi är supernöjda med vår 130. En av de roligaste bilarna jag har kört. Med msport så blir den sjukt tajt och riktigt rolig att köra aktivt med. Sexan levererar sjukt nice ljud.

Mest frugan som kör den till vardags. Lokalkörning Sollentuna.
Snitt enligt datorn är 1.1 sen vi köpte den. När man kör lugnt så drar den inte så mycket.

Rekommenderas!
Visa användare
92
uffeolby
BMW 530e -21 (G31 facelift)
Volvo S80 2.4D -07
Jag är 1.92 lång och sitter väldigt bra i framsätena. 1-serien är perfekt för 2 personer oberoende längd. Vill du utnyttja baksätet skulle jag gissa att allt över 1.75 (för fram- och baksätespassageraren) känns trångt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.