|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har precis köpt en 318 med n42 motorn av en kompis. Är lite smågrejjer som ska fixas på den bl.a vevhusventilationen. Har kollat lite på ebay och hittat billiga kit med 3 slangar samt oljeavskiljaren, dock inte cold climate modellen. Hur stor är risken att vevhusventilationen fryser på vintern om man byter oljan var 1000mil, tänkte på att det rullar många import bilar i sverige? Sen undrar jag om det går att rengöra oljeavskiljaren med bra reslutat, eller om det bara är attt köpa en ny? Sen om det är nåt mer man ska köpa som kommer behövas när man plockar isär allting. Mvh | |
|
Hej! Hur mycket dyrare är "Cold climate" modellen? På M54motorn är oljeavskiljaren för vevhusventilationen rätt tidskrävande att byta. Personligen skulle jag inte ta risken. Vi kan ha 30 grader kallt i över en vecka i sträck i alla delar i Sverige. Varför chansa? På m54 motorn krävs inga direkta specialverktyg, men rätt gott om tålamod. En hyffsad verktygssats från biltema inklusive torks. Någon form av siliconspray för att ta bort "fasttorkade" gummislangar. Tyvärr kan förvarna om att slangar och andra plastdelar gå sönder i processen. När du ändå är i gång tycker jag att du ska byta så många vakumslangar du kan. Sen måste hela vevhusventilationssystemet vara tätt, annars får man felkoder. E |
|
|
tack för svar, jämför jag med schmiedmann så är det ungefär halva priset knappt 1000kr mot 18-1900kr. Därav att jag undra hur känsligt det är, då det rullar många importbilar i sverige. Verkade inte vara nåt som är jättesvårt att byta på denna motorn heller, behöver bara tålamod och tid verkar det som. Ska dock ringa reservdelar på bmw och kolla vad dom tar för ett kit. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan enkelt flytta över isoleringen från original cold climate versionen. Innanför den är det exact samma burk. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skojjar du med mig? är ju sjukt bra om det är så enkelt. Har du gjort det själv? Ringde BMW tidigare idag och dom skulle ju ha runt 2200kr för ett komplett kit med slangar., |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Har bytt vevhusvent på M54 330. Pilligt. Ska byta vevhusvent på N42 316, lär bli ännu pilligare. :-) Köpte delar för kommande byte via Reservdelar24. Bra priser, fabrikat minns jag inte, tror det var FEBI som är stor underleverantör. På N42 behöver du loss med insuget - se till att köpa med nya packningar till detta! /Anders |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skojar ? :) jag har gjort det på min fd 318 när jag Böt motor. Är samma artikelnummer på plastburken inuti oavsett version bara isoleringen som kostar typ 450 spänn extra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, beställde samtliga slangar och oljeavskiljaren på ebay igår för ca 800kr. Så hoppas att det ska bli bra. Storabjörnen, är det nr 4 du tänker på? Länk Om ni vet nåt mer som jag måste ha när jag byter så hade jag vart tacksam:D Mvh |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ja exakt, nr 4. Kommer i ett "set". Jag kommer även byta O-ringen på oljesticksröret. Och se till att du får röret rent, gärna med tryckluft. På 330'n bytte jag röret, dyrt. På min 316 kommer jag göra rent (som nytt). På rek. av Hasso på forumet byter jag även vevaxelgivare. Pajar den ska ju allt detta jobb göras en gång till...så.. Dyr, men lika bra att ta det. Brukar ha otur så jag är lite förebyggande denna gång. :-) |
|
R189 Skulle du kunna skriva exakt vilka delar du beställde ? Jag ska göra samma byte och vill passa på att byta allt som behövs. Med vänlig hälsning Patrik |
|
| Hasso behöver inte skoja, han kan sin sak 😉 | |
|
Hej, gjorde bytet igår och allt verkar funka som det ska. Har bara haft igång bilen på tomgång och varavat lite lätt i ca 10 minuter men inga konstigheter eller felkoder hittils:D Till bytet köpte jag slangarna samt oljeavskiljaren i länken nr 1 till 4,samt insugspackningarna i tidigare inlägg. Köpte inte cold climate modellen till min, utan flyttade över den befintliga som hasso skrev tidigare. Finns att köpa billiga kit på ebay, ta och sök på original nummret på oljeavskiljaren så kommer det upp hela kit på ebay. Ska åka och köpa olja och byta idag innan jag tar nån längre resa. Länk Tack för alll hjälp, MVH |
|
|
R189 Hej! Hur har det gått efter bytet? Min bil drar nu minst 1 liter per 100 mil. Ska göra bytet med en vän här snarast. Blev det skillnad för dig? |
|
R189 Kunde du göra hela detta jobb på en kväll? Jag har för mig att det är en HEL del skruva? Bl.a insuget lär vara svårt att få loss. Jag har inte fått tummen ur än. Undrar som Mavri ovan, märker du nån skillnad? Min 316 n42 drar 1 liter olja per 100 mil, eller mer. :-( /Anders |
|
Hej. Bytet tog ca 5 timmar att göra, var förbannat pilligt men gick bra rakt igenom. Det jävligaste att komma åt var ena skruven till insuget som sitter på undersidan, kommer inte ihåg vad det var för typ av skruv nu. Men är en fördel om man har ett verktyg som man kan böjja en del för att komma åt. Finns filmer på youtube som är väldigt ingående på bytet som jag studerade en del innan jag började. Sök ''ccv n42'' i google. Har märkt att bilen drar lite olja, har fått fylla på 1l på omkring 200mil. Ska försöka hinna med och göra ett komptest iveckan och se om det är några överraskningar. Dock funkar vevhusventilationen som den ska så det är inte problemet. |
|
Tack för uppdatering i ämnet! Återkom gärna avseende komptest. /a. |
|
gjorde komptest på bilen nu ikväll och visar sig att det är fel på motorn i bilfan. fick följande på komptestet. Dom högre siffrorna är med ca en tesked olja i tändstifthålen. 1) 15,5bar-19,5 2)15,5bar-19,5 3)18,5bar-21 4)5,5bar -10 Kommer inte bli en BMW till efter denna bilen iallafall, roliga bilar att köra men så jävla tråkigt att det krånglar jämt. |
|
|
r189 Vad innebär resultatet från komptestet? Vad behöver du byta/renovera?? |
|
|
Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det kolvringen som är kass, då kompet höjdes så mycket på fjärde cylindern när det var olja i. Som tur är så var bilen billig så den får hänga med över vintern, så blir det en merca till våren. Vet inte hur känsliga dom här motorerna är när en kolvring är kass, men vet en vän som körde en gammal volvo 850 med kass kolvring/ar i över 2 år utan problem. Bilen drog mängder med olja men starta alltid och funkade utan större problem. Det mest irriterande var att man fick ta loss tändstiften med jämna mellanrum och göra rent, då bilen inte ville gå på alla cylindrar. |
|
| Om nu kolvringen är dålig/fast kanske WD-40 metoden skulle funka? | |
Men fy vad trist R189 :-( Tack för att du återkom med info. Jag som hade bestämt mig för att det är ccv'n som orsakar min oljekonsumtion får ju lätt panik nu.... /a. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.