AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.162

M-bil vs. Aston Martin

Jag undrar om det är någon som ägt något av M3, M5 och M6 som även ägt en Aston Martin. Om så är fallet vad är för- nackdelen med bilarna. Funderar på att byta mig en Aston men är samtidigt så otroligt nöjd med V10:an vilket försvårar valet väsentligt.
Snackar vi DBS/DB9/Vantage eller möjligen Rapide av "senaste snitt" (typ 2005 o framåt) så lirar de i en helt annan liga än M, även pris o underhållsmässigt...
En arbetskamrats bror har en 4-5 år gammal DBS med keramiska bromsar, har för mig att han nämnde att han åkte på att byta skivor runt om, trots att bilen är ytterst sparsamt körd, en nätt affär för jag vet inte hur många 100'...
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Menar du fyra bromsskivor för hundra/flera hundra tusen? Låter inte trovärdigt. Ok, en hundring kanske då....men ändå. Eller bara jag som är dåligt "uppdaterad"....men trodde nog det behövde vara än mer supersportspecialracer innan man kommer upp i såna kostnader.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Keramiska bromsar kostar tyvärr multum!

Kollar man reservdelar till en F10 M5 med keramiska bromsar kostar framskivorna 49 500 kr/st, bak 43 000 kr/st hos Schmiedmann. (BMW Original) Till det kommer belägg för ca 7 000 kr/axel. Dvs ca 200 000 kr för nya bromsar runt om.

Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Man kan alltså köpa en f10 m5 med vanliga skivor sen när det är dags för byte kan man köpa m3 e46 + nya stålskivor till f10 m5 för samma pris..
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Det var galet. Ännu lättare att förstå dessa bilars öde om 5 år när "de flesta" har råd att köpa bilen....
Det brukar gå att ersätta dom keramiska skivorna med stålskivor så det behöver inte kosta flera hundra tusen att byta bromsar. Hur utbudet är till en Aston Martin har jag dock ingen koll på.
Propeller: Jag vet inte hur mycket det kostar att byta skivor på en DBS men jag tror att Tors prisangivelser är nog representativa även för en Aston...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men keramiska skivor är dyrt oavsett fabrikat, men det går ändå inte komma ifrån att driftskostnaderna på en Aston är högre än för motsvarande M-modell så du får nog specificera exakt vilka modeller du jämför.

Tittar man på en V8 Vantage som är så pass gammal att du inte åker till Callisma för at serva så kan du klara dig helt okej. Problemet tycker jag att är bilarna inte åldras speciellt väl. Jag tittade på facelift bilar förra året (dvs 2011 eller så och framåt) och även om bilarna bara rullat 1000 mil så kändes interiören sliten på nästan samtliga bilar. Jag hade en DB9 som var ett par år gammal en vecka i Skottland för ett par år sedan och skinnet hade släppt på flera ställen, alcantaran i solskydden hade börjat släppa i sömmarna på insidan, det gnisslade och kändes allmänt otight.

En ny Aston som man säljer innan garantin gått ut däremot hade varit trevligt :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Keramiska skivor ska normalt sett inte behöva bytas alls. Borde varit lite speciella förutsättningar i exemplet ovan (klantskalle bakom ratten som vilar fot mot bromsen, helt utslitna belägg som gått mot skivan eller liknande).

I Aston fallet finns en rätt betydande faktor för ekonomin i att de inte har särskilt bra andrahandsvärde heller.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.