|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en e46 330 som har börjat ticka av någon anledning. Märker ingen direkt prestandaskillnad. Någon som vet vad det kan vara? Bytte olje och filter för drygt ett år sedan och i samband med bytet har oljelampan lyst ungefär vid varannan uppstart för att sedan slockna efter någon sekund. Kan det ha något samband med det? | |
|
Är det verkligen ventiltick? Tycker det låter som nornalt ljud från spridarna i klippet. Om det blir luft i nån ventillyftare brukar det funka att hålla 4-5000 rpm i några sek. Har du rätt olja? |
|
| Har biltemas 5w-40 helsyntet i. Kanske är bara jag som nojjar. | |
|
Vilken olja och viskositet hällde du i? Låter som det är ventillyftarna som tickar alt en eller flera insprutningsventiler (spridare). Ang lampan så ska den ju lysa vid strömsättning (första läget i tändningslåset) för att sedan lysa ända till rätt oljetryck uppnås. Edit: Hann inte skriva klart innan du förtydligat. Då så, står det BMW LL-01 alt BMW LL-04 som klassning på oljedunken från Biltema? Hur långt har du kört sedan bytet? Rätt kvalisort på oljefilter? // Jonas |
|
| Klassningen stämmer och har kört i runda slängar 1000 mil. | |
|
Då hoppas jag det är rätt nivå på oljan i tråget också? Du kan ju köpa nya 6.5 liter Biltema olja samt ett nytt oljefilter, inte från Biltema utan BMW Orginal/Mekonomen/AD (Varför snåla på detta??) och göra ett nytt byte för att se om ljudet försvinner (är ju inte direkt dyrt med olja från Biltema) Kan ju faktiskt vara normalt ljud från spridarna som @marin849 skriver. Annars slut på förslag för tillfället. // Jonas |
|
| (Biltema har ej Statoil längre) | |
|
Hur har dessa "1000 mil" körts? Mycket kortkörningar? Oavsett mår motorn bra av att man byter oljan minst en gång om året eller efter halva oljebytesintervallet (dvs. ca 1250 mil). Filtret bör vara av god kvalitet från känd "kvalitetstillverkare" som t ex. Mann, Knecht-Mahle, Hengst eller Bosch. Använd ALDRIG Fram-filter, för de gör riktiga skitfilter! Man skulle kunna tro att de använder gammalt skithuspapper som filterpapper, de blir mjuka som gamla melittafilter efter ett tag. Jag har bara råkat ut för ett enda havererat/kollapsat oljefilter och det var ett filter från Fram. Då undersökte jag saken lite mer noga och det visade sig att många filteranvändare runtomkring i världen råkat ut för samma sak och garanterat är mörkertalet enormt då verkstäder inte rapporterar in detta... T om KG-Knutsson som är generalagent i Sverige erkände att det var problem med Fram-filter och att de av den anledningen skulle släppa agenturen på det märket...(detta kommer de säkert inte att erkänna men jag fick "kompensation" för det havererade filtret!). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.