AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.829

e39 523i: Spricka i grenröret vid katalysatorerna

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Mitt avgassystem läcker vilket efter lite körning gör att det nu låter riktigt hemskt och bilen går uruselt. Var inne hos en lokal verkstad och de konstaterade att det är en spricka i grenröret vid främre katfästet. Verkstaden kunde inte hjälpa mig att svetsa sprickan.

Eftersom jag har svets och verktyg så fungerar jag på att fixa det själv. Men kommer man åt undertill om man hissar upp bilen ochj ställer den på pallbockar i garaget? Eller behövs mer utrymme för att det ska gå bekvämt att plocka bort grenrör/kattar?

Känner inte att det är värt att lämna bilen för reparation med ett kostnadsförslag på 5-6.000:- för att reparera skadan. Bilen i övrigt är hel och fungerar klockrent men känner att jag hellre vill ha en annan bil och lägga pengarna på.
Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Kanske är lättare att byta istället. Svårt att få till det perfekt om man inte plockar bort grenröret.

Schmiedmann har grenrör för en bra peng. Vet andra som har provat dessa och dem verkar hålla god kvalitet.

Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Vilka grenrör syftar du på till en bra peng?
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Har du en eller två kattar ?
Jag gjorde det på min 523 -00 där bakre katten sprickigt , givetvis så måste man ta bort det främre grenröret för att komma åt det bakre .... riktigt skitgöra !
Måste hissa motorn ett par centimeter för att få bort grenrören .
Enklare på dom äldre E39orna där det bara sitter en katt under bilen .
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag har två kattar och väl inbakade med värmeplåtar.

Känns sorgligt men bilen får nog gå iväg som reservdelsbil eller att någon annan ger sig på att laga sprickan. Anser inte själv att jag vill lägga ut pengar på den utan köpa en senare modell av E61 eller F11.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.