|
|
|
|---|---|
|
Har som sagt en 530da 184hp som går lite knepigt. Bilen går väldigt ojämnt och vibrerar motorn på tomgång och vid jämnt gaspådrag.. Började väldigt försiktigt från början, och nu kanske 1månad senare så har de blivit oundvikligt. Bestämde mig iallafall för att börja med dieselfilter och rentav en service, problemet försvann inte.. Började då försöka läsa på lite men hittade inte något som verkade vara likvärdigt mina problem, har även nu prövat felsöka bilen 2ggr utan att ens få fram en felkod att börja kolla. Har även kollat så den inte läcker någonstans kring toppen/insuget. Så min fråga är: Vad ska jag egentligen söka för fel på den? Har ju tyvärr inte mycket att gå på :( Har även haft isär en del och försökt finna någotslag av fel, har tagit en titt på LMM'en, verkade väl inte vara några fel (Inte omöjligt att den är trasig, men datorn visade värden från den iallafall.) Tog och rengjorde EGR ventilen som inte var allt för skitig. Haft bort insuget för att kolla packningar och om någon bränsleledning läckte, hade en spridarledning som läckte men det var ju givetvis inte det som var problemet.. Enkelt version av problemet: En jämn gång av motorn = Ryckig/ojämn/dålig gång, trampar man ner så svarar den direkt.. Och det ligger allt i mellan 0-120 Hoppas någon här haft liknande problem och kan hjälpa mig lite på vägen. :) | |
|
Har du kollat motorfästena? Skulle kunna stämma med dina symptom. |
|
|
Dom enklaste sakerna är väl kollade.. (sågottsom) Skulle dock börja tro att det är en spridare som är felet då den kan börja knacka lite hårdare? Ska även pröva byta filtret till vevhusventilationen men de lär väl inte hjälpa mig, men alltid lika att byta billiga och lätta saker kan jag tycka :) |
|
|
Har haft in bilen nu 8-10ggr för att felsöka den utan att få en enda felkod.. Börjar vara lite smått frustrerad nu :( Hade in den på Wibergs el och diesel och dom körde tester med datorn, for och provkörde den och så vidare.. Svaret jag fick när jag fick tillbaka bilen var att den gick som en klocka, inge sot kom från den, inga konstiga mängder kring bränslesystemet och gick tydligen bra.. Felet uppkommer lite när de känner för de nu, och när den så väl börjar gå dåligt så kan man börja höra ett tickande/knackande ljud har jag märkt, tyvärr så har den även gjort så innan på tomgång men köpte mig aldrig ett stetoskop för att försöka lyssna om det kom från en specifik spridare. Är det ingen som har haft fel på spridare utan att få en felkod på det? |
|
|
Min 530 da började gå dåligt när fanskapet sög i sig några av de där spjällen i insuget och in i maskin.. Den gick ryckigt vid jämn gång, så är du tom på idéer kan du alltid riva ner insuget igen och komma om alla sitter där, gör dem det skulle jag omedelbart plocka bort dem. Lycka till 96% enligt läkarn... |
|
|
Jo, har haft upp dom å kikat på dom, tog även lös dom å rengjorde upp dom och skruvarna och allt satt kvar.. En övrig sak jag prövat igen är LMM'en, bilen började gå sämre igår igen så tänkte att jag skulle pröva ta ut kontakten till lmm'en men den gick precis likadant? Kan det vara så att det är den som är felet? Ska även ta och pröva söka rätt på railsensorns början och se om det är någonting fel där, läste någonting om att det brukar samlas skit och sätta igen i ett kontaktstycke till commonrail sensorn som sitter mot torpedväggen/bakom motorn.. Tänkte även pröva med electro cleaner lite var stans. Orsaken till varför jag börjat tänka kring el/fukt är för att den går sämre när det är fuktigt ute/regn/blött på vägarna. Någon som tror att jag kan vara inne på rätt spår här eller har det totalt cyklat iväg för mig nu? Man börjar ju vara förvirrad och lite snurrig av det här nu :/ |
|
|
Om den går lika illa/bra med och utan LMM inkopplad, är det troligen den som är knas! Då går motorn troligen på de fasta motorstyrningsparametrarna som ligger inprogrammerade i styrsystemet. Trasig LMM ger inte alltid felkod. Har du sportluftfilter? De brukar döda LMM i förtid! Att den går sämre när det är fuktigt kan bero på att motorn går bäst vid torr luft och att fasta parametrar i motorstyrningen är anpassade för torr luft... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, det kanske är lika då trots allt att försöka byta den och verkligen hålla tummarna att det är felet. Sportlufts filter är inget som är monterat på den, men lmm'en har nog hängt med sen bilen var ny och de är ju ändå 15år sen nu så är nog kanske värt ett försök med den ändå.. Söker en LMM just nu då en ny inte var helt gratis, så om någon skrotar en bmw och råkas ha en så är ni varmt välkomna att skicka ett mail åt mig Rasse43@hotmail.com! Tack för hjälpen så kanske man kan få problemet ur världen! |
|
|
Luftmassamätaren byttes idag, än så länge så har den inte gett ifrån sig något märkvärdigt ljud som den kunde börja göra tidigare, däremot så verkar ryckningarna fortfarande vara kvar, men nu kom dom i 120-130kmh, men känns som att det är en hardy skiva eller någonting mellan växellådan till bakaxeln.. Bara hålla tummarna nu att motorn går som den ska! |
|
|
Jahapp, då var de bara börja från noll igen.. Felet kvarstår. Har dock en ny ledtråd nu, när man är 4-5st i bilen så kommer problemet fort fram, har även för mig att den gjorde det när jag kopplade på ett släp så under lite mer vikt på/i bilen så kommer felet fram, kan försöka filma och posta på youtube och länka hit om det kanske kan hjälpa någon att komma på mer saker? :/ |
|
|
En liten tanke, fick du provtryckt spridarna? Jag tänker så här, större belastning på motorn genom större last = mer bränsle ska passera genom spridarna. Du kanske har en som inte orkar med riktigt. |
|
|
Nej dom tryckte inte spridarna, och bilen gick tydligen som en klocka när dom hade in den på wibergs, (har haft den på fler ställen för att säkra att det inte är dator/utrustnings fel bara) men inget fel märkte dom, så dom ville avvakta lite med att det var en spridare verkligen, men när bilen gått dåligt och jag har tagit lös kontakt styckena till spridarna så har den börjat gå sämre och ingen som inte märkts nå speciellt på.. Men borde inte en spridare utge en felkod ganska fort eller måste den vara riktigt dålig? Visst de kan ju bara vara sprutbilden som är kass på en, men borde den svara så pass bra hela tiden då? Och borde den inte börja sota eller börja knacka om den skickar på för mycke/för lite? Mycket som snurrar i huvudet på en nu, kanske bara försöka börja kolla kring tanken och framåt tills man är vid spridarna :/ Någon som vet någon sida med bra och flera spräng skisser?? |
|
| Kanske något som styr spridarna? | |
|
Hallå igen! Felet kvarstår ännu.. Men igår så ville den helt plötsligt inte starta! Bilen gick bra fram tills jag stängde av den hemma och sedan ville den inte starta, öppnade huven och satte igång tändningen och lyssnade, den pumpade då fram bränsle så den fick stå tills den blev tyst och sedan var den bara att starta, efter de så funkar den bra att starta?.. Har börjat fundera kring den så kallade Dieselpumpen som sitter under förarstolen under bilen, om den kanske börjar vara dålig och ger ut för lite bränsle, och varför jag just börjat titta mot den är för att som jag har förstått så har bilarna stannat om pumpen i tanken lägger av.. Någon som vet vad för typ av fel man kan få om pumpen under bilen vill till att strula? För det måste ju ha varit att den inte fick nog med bränsle för att starta eller så vet jag inte alls. |
|
|
Felet vill till att kvarstå och verkar bli sämre.. Hade då in bilen förra veckan och läste av fel koder, men verkade bara vara felkoder som jag själv lyckats pillat fram. Vi raderar felkoderna och startar bilen igen, låter den gå ett tag å sen läser av den igen, helt rent på felkoder.. Har blivit så jävla less nu på detta så jag beställde hem en felsökare (INPA) som tydligen ska funka kanoners enligt vad jag har läst mig till, men jag är fortfarande inne på att det är någonting i bränsleväg som lever sitt egna liv? Är det ingen här som haft fel på nånting som inte ger en felkod? Men tycker att så fort nått börjar spöka så borde den ju säga till om undertryck i systemet? Återkommer nu i helgen med någonting till svar hur det gick med felsökandet, för nu hoppas jag ju att det har varit utrustnings fel som har gjort att jag inte fått någon felkod! En ny sak att tillägga kan ju vara att den även har börjat gå dåligt på riktigt höga varv nu, stampade ner idag och när den började varva så var det precis som att den skulle stanna och sen kom den igång igen sen helt borta och sen kom den igång igen.. Och den började knacka och ha sig som vanligt där under huven. |
|
|
Hej, Skulle eventuellt kunna bero på lågt frammatningstryck – tryckstegringspumpen som sitter under golvet precis under förarstolen har ju en känd förmåga att ”ge upp”. Är trycket för lågt vid ”start” gör motorstyrningen inget startförsök – men startmotorn snurrar glatt som inget hänt - men som sagt elektroniken gör inget startförsök. Startar bilen och trycket under drift blir/är för lågt kan det yttra sig i alla möjliga fenomen (beroende på hur pumpen uppför sig) men vanligast är att bilen dör vid acceleration eller börjar ”hacka” vid jämn gas – så det låter inte riktigt som pumpen. När du fått din diagnosutrustning kolla då på frammatningstrycket så att det är OK då kan du ju utesluta pumprackaren – minns inte mintrycket för startförsök nå’nstans 3,8 – 4,2 bar är en gissning, men det borde vara googlingsbart . Titta även på ev. felkoder gällande insprutningstryck – kör även ”live data” på insprutningstryck så ser du om något konstigt dyker upp när felet visar sig. /Saij |
|
|
Hallå igen! Har prövat i helgen att felsöka med inpa. Varit och provkört med datorn i kopplad men inte sett någonting märkvärdigt.. Dock undrar jag detta med inpa, får upp att batteriet är på men får inte upp på datorn att tändningen är på? Känns som att det har någonting med saken att göra att jag inte får fram någon felkod på motorn? Allt annat inom live data verkar då stämma? Men tycker ändå att det är konstigt att den inte slår över till att tändningen är på på programmet? Har de någonting med att sladden är en K+DCan utan någon brytare på sig? Har tyvärr aldrig hållt på med datorer och bilar, men man får försöka lära sig lite nu när man kan :) |
|
|
Hittade en e39 530d som går likvärdigt som min gör. Hans fel var dock att han verkade ha bytt spridare på sin och sedan inte programmerat om dom till rätt värden. De kan inte vara så att någon har bytt nån och sedan har bilen lyckats återställa sig? :S Är detta ens möjligt? Här är då filmen, men min börjar skaka och gå ruskigt på samma sätt som hans när felet finns och full effekt när man gasar. |
|
|
Felet verkar ha gått och dött ut, har säkert kört 60mil nu felfritt med den och felet i sig verkade ha att göra med bränsletrycks sensorn på common railen? alt. kontakt stycket som sitter under insuget vid den där klockan som styr läpparna i insuget. Tog bara lös dom och prövade starta bilen, vilket resulterade i att den svajade i tomgång, sprayade lite electro cleaner och rengjorde och så gick den som den skulle efter det :) |
|
|
Hej, Ja kontakten till railtryckssensorn är ju en klassiker!! Har bytts hur många railtryckssensorer som helst I onödan när bara ett byte av kontakten till d:o hade behövt bytas (finns ett servicemeddelande om just detta) – men om det är kontaktproblem vid railtryckssensorn brukar det alltid finnas felkod/felrapportering på detta, även vid ”live data” brukar det synas tydligt när bilen ”hackar till”. Hoppas att det håller sig nu bara:-)!! /Saij |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.