|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu är det ju inte en bil jag är spekulant på som sagt. Den är i min ägo. Har läst vad Kristoffer_L skrivit i andra trådar och på honom låter det som att det bara är att tuta och köra. En irriterande anekdot är att jag hörde ett ljud när jag köpte bilen på bmw, men säljare plus mek bedyrade att det inte var kedjeljud. Men bmw i göteborg gjorde en annan bedömning. Dessutom är den tillverkad efter ett datum då det enligt utsago ska vara åtgärdat vilket invaggade mig i falsk säkerhet. Litade på meken som sa att det var nått annat ljud. Så nu måste jag noja i tre veckor innan bmw tar in bilen. |
|
![]() 259 Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel Saab 900 97 Manuel Volvo V90 18 Automat Peugeout 107 Manuel Nissan Leaf Elbil 18 |
Jag har bara pratat med BMW i Göteborg om dessa fel med och dom verkar hjälpsamma och har kollat upp massa regnummer åt mig. / David |
|
Coldhex: vet inte om jag har mer koll än andra vad gäller kamkedjor, men man skall helt klart vara på sin vakt om bilen inte omfattas av den tekniska aktionen. Gör den inte det är det viktigt att ha en dialog med BMW, de har ju bäst koll på vilka serier som är drabbade - och i så fall lämna in för kontroll. Däremot skulle jag inte avstå från köp av bilar med motorn - hade kanske tur men ingen av mina två bilar med motorn var drabbade. Inte heller någon av de vänner och kolleger som kör 320/520 har haft några bekymmer. Finns ju också gott om långmilare på marknaden så motorn verkar tydligen hålla trots allt... Just N47 låter som en entreprenadmaskin och går "rått" jämfört med många andra nyare dieselmotorer på marknaden. |
|
|
@Coldhex Finns flera olika konstruktionsfel på N47 som åtgärdats vid olika tidpunkter. Se 4:e inlägget: Länk 2011.04 borde vara bättre men min personliga uppfattning är att 4 cylidriga BMW kan ha lite olika brister på många kamkedjor. |
|
Saab 9000 93 Aero Manuel Saab 900 97 Manuel Volvo V90 18 Automat Peugeout 107 Manuel Nissan Leaf Elbil 18 |
Då kommer en följdfråga direkt här, är det på 325 man får sexan eller? Och hur mycket mer drar sexan kontra den fyr cylindriga då? / David |
|
Ja 325d och 330d är väl samma motor. Men det är svårt att hitta en 325. Utbudet är betydligt sämre, priset högre, skatten högre och förbrukning. Men det är en härlig motor. |
|
| Tack drib för infon. Ja alla 320d oavsett modell dvs även nyare verkar ha problem av olika grad. Har läst om 2012:or som bytt kedjor men har inte läst om motorras. Kanske är det så att nya serier bara låter illa men ej rasar. Jag ogillar dock rasslet. Det känns som det borde innebära extra slitage. | |
|
325d/330d ligger ca 1dl mer per mil - min tidigare granne hade en sådan och långpendlade med den och låg ca 0,6-0,7L/mil med sin. Så det är ingen större skillnad där. Däremot är andra poster som skatt, service men framförallt försäkringen betydligt dyrare. Just försäkringen är iofs personlig men för min del skiljde det 4-5kkr per år för en 330 och det tyckte jag var rätt mycket. |
|
Jo det är ju skatten och förbrukning servicear mm som blir dyrare. Man kanske ska satsa på skottsäkert och köra på M57 maskinen, den har fått många priser :) / David |
|
De 3-4 tusen per år det blir dyrare med x25d är sååååååå värt det. ------- //Lövet |
|
| Jag tycker det bästa är att lägga upp en ungerfärlig budget och sen prioritera. Vad är viktigast? Prestanda, ekonomi, garantier etc. Ofta står jag mellan större motor eller nyare bil. Exempelvis var jag inne på en 130i -06 i våras men valde istället en 6 år nyare 320d för endast 40k extra. Inte samma bil men så brukar jag hålla på tills det sitter. | |
|
Hur är det möjligt att välja mellan 130i och 320d? Det är ju inte samma bil för fem öre? Med samma logik kan man ju köpa en Huyndai i10 och få ännu nyare bil.. ------- //Lövet |
|
|
Som jag sa nyss själv, inte samma bil, men kommentaren måste komma ändå :-) Men håll i dig nu då! Tre månader tidigare var jag inne på M3 E46 :-) Orsaken är att jag har väldigt tung högerfot och gillar bilar, men samtidigt är jag småbarnsförälder, därav denna velighet. 320d är en bra balans känner jag. |
|
| Lövet: det är ju upp till var och en att bestämma och vad man anser det är värt. Personligen lägger jag hellre de pengar på en weekend-trip eller någon annan kul upplevelse än att betala dem till ett försäkringsbolag men alla resonerar vi olika utifrån vår egen situation. | |
|
Det blir möjligen en kort weekendtripp till Säffle för skillnaden i försäkringspremie mellan 320d och 325d... Eller pratar vi om andra bilar nu? ------- //Lövet |
|
Jag pratar fortfarande X20 och X25 :) Om 320d omfattas av denna garantin, vilket dom flesta har gjort som jag kollat, då byter dom ju delarna till bättre isåfall antar jag!? Eller till samma? Kan problemet komma tillbaka senare ändå även om dom bytt ut berörda delar tro? / David |
|
Det finns en del termer att väga upp inför valet av bilmodell ja. Det är klart man vill ha en motorstark bil, men pendlar man eller kör allmänt mycket så bör man älska att tanka. För ungefär 2år sedan va jag själv inne på att köpa en 330i E46 årsmodell 04-05 och skulle då sälja min Volvo 940 jag hade då. Va stensäker på att det va just en 330 jag ville ha, men efter att ha kalkylerat lite så och räknat in att jag faktiskt kör 3000mil+ om året så vore det lämpligare med en snålare modell. Och att en 330 har snarlik förbrukning som en 940 kändes sådär eftersom jag hade tröttnat på att tanka så fort man skulle nånstans. Hästarna skiljer dock en del mellan dom två. :) Allt slutade med att jag köpte en 320d -11. Sålde den vid 18000mil och hade inga problem med varken kamkedja, turbo eller så. Och tanka gjorde man när man kört 110mil och hade drygt 10-20mil kvar av tanken. |
|
Det är ju de sistnämnda som är så lockande med förbrukningen hehe. De försvinner lite om man väljer en 325 eller en äldre modell istället. Eftersom jag har väldigt mycket Saab hjärta så Har jag börjar snegla lite åt en 9-3 TTid 2011 också. Blev lite besviken på N47 motorn känns de som. Jag vacklar i frågan fortfarande hehe :) / David |
| Lövet. Du är verkligen på skojhumör! För min del skiljde det 4000kr mellan 320d och 325d i försäkringskostnad som jag skrev innan. Lägg där till ytterligare ett par tusen i extra bränslekostnad på 3000mil per år och lite till i skatt och service. Visst, det är kanske "bara" en knappa tusenlapp per månad - men nog är vi överens att man kan leva väldigt gott i Säffle ett par dagar med de pengarna... | |
|
Var tvungen att kolla upp lite noggrannare. Det skiljer 2200:- per år för mig mellan 320d och 325d i försäkring. Skillnad i skatt är väl runt 1500:- och skillnad i förbrukning kanske 1dl per mil. Möjligen kommer man en sväng längre än Säffle för mellanskillnaden men det är så små pengar att jag inte kan föreställa mig att välja en dieselfyra för de pengarna. Observera att jag inte tycker det är något "fel" på 320d men man måste vara medveten om att upplevelsen är klart tråkigare motormässigt. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.