AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.274

Vägledning om 320D

Sida 1 av 3
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Hej gott folk!

Nu har jag varit och provkört en BMW 320D 2008 med 177hk motorn och automatlåda. Rakt på sak blev jag helt såld på den motorn i den modellen. Kör mest Saab nu förtiden men har ägt en del BMW också, men detta var en mycket intressant bil. Har läst en del om den. Vad har ni att säga om den? Är det något man ska se upp med? Jag letar efter en som inte gått över 20.000 mil iallafall. Mata mig med info, var några årssedan jag körde Bimmer :). Men har mognat lite och letar lite efter en snål bil så. 540 får jag lägga åt sidan så länge. Tack så länge.

/ David
Om du söker så finns det massor att läsa här om problem med kamkedjesträckaren på den motorn,,
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Ja nu har jag börjat söka runt lite om den motorn jag är intresserad av 320D 177hk, det är väl N47 maskinen vi pratar om då. Nu har jag gått ifrån jätteglad till betydligt mer osäker med just de här med kamkedjan. Och jag som var Nojig över mina Saabar med kamkedja. Är betydligt mer nojig över en N47 maskin känns de som nu, gör BMW fortfarande nåt åt det här om de skulle hända nåt? Goodwill? Jag ville verkligen ha den motorn. Grym kombo med snålhet låg skatt och bra drag. Hur mycket ska jag Noja? Har inte riktigt marginaler att gå upp till en 2011.

/ David
Dr
362
Drib
325i-08
Tyvärr skulle jag noja 100%, då det är konstruktionsfel. Att vissa motorer rasar vid 5000 mil , andra kanske håller 50 000mil innan dem rasar. Men lik förbannat är det konstruktionsfel och tidsfråga innan problem...

Kolla upp om just det exemplaret redan fått kamkedjan ersatt med "rättade" grejer. Om så är fallet borde det inte vara föranledning för noja.

Lycka till!
Efter att ha läst alla trådar om problemen med N47 så skulle jag aldrig våga köpa en utan gällande garantier. Så fabriksnytt är den enda vägen för mig gällande den motorn.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag ringde till BMW här i Göteborg och bad att få snacka med någon kunnig på deras service avdelning. Och han kände till detta problemet och det har gått ut någon goodwill grej att alla bilar med den motorn ska bli kontrollerade där dom berömmer om spännaren eller även kedjan behövs bytas ut. Och detta var inte begränsat till varken mil eller årsmodell utan alla ska gås igenom tydligen. Då bör det ju inte vara så farligt eller? Man kunde ringa dom så kunde dom kolla upp om bilen man var intresserad av har gått igenom detta redan eller var kallad. Men detta funkar ju bara om ett ras inte är nära, är det nästan redan påväg att rasa så funkar ju tyvärr inte det.

/ David
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Funkar motorn och bilen i övrigt känns bra går det ju att köpa/komma överens om köp efter kontroll hos BMW, eftersom det är en garanti/goodwillåtgärd.
Min som just över 20.000 ska in på BMW i veckan, bara att ringa o kolla om bilen omfattas.

Läga för köpstopp tycker jag inte alls, men läge för försiktighet absolut, om inte annat kan man nog pruta bra, speciellt om inte säljaren vet mycket.

Karl
320dT -08
Porsche 944 S2 -90
Volvo 945.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Någon som vet om det bara är 2008 årsmodell? Hur är de med 2009-2010? Är det samma problem där eller har dom fått åtgärdat problemen där?

/ David
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag är nybliven ägare av en 320d årsmodell 2012 och har kedjerassel i bilen. Återstår dock att se om BMW kommer att byta något. De har lyssnat på ljudet och konstaterade ljud från kedjan och jag fick en tid för diagnos i slutet av Augusti.

Vad jag har kunnat läsa mig till ska problemet med kedjeras vara åtgärdat i min bil så det är möjligt att ljudet är av kosmetisk karaktär, men jag har samtidigt svårt att tro att något som hörs så tydligt är bra för motorn. Ljud uppstår sällan av magiska krafter utan det är något som ligger och skaver, vilket i min värld bara måste påverka livslängd.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det låter ju jätte tråkigt. De felet bör ju vara åtgärdat på den modellen ju. Du får gärna återkomma när du fått veta nåt mer.

/ David
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Ta regnr på bilen du är intresserad av. Gå till din BMW verkstad och se om den bilen omfattas av kontroll av kamkedjan. Om den gör det, köp bilen och boka tid för kontroll... Hinner skiten rasa innan så lär du ju få en ny motor från BMW ;)
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jo ringde dom om en 08 och frågade på ett specifikt reg nummer och det omfattades av garantin. Jag hade ju nästan bestämt mig för en 11 eller 12, men kan lika väl köpa en äldre med då om den omfattas av garantin.

/ David
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Ja "garantin" omfattas av vissa tillverkningsserier... så har ingen betydelse vilken årsmodell det är....
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hur menar du sjöbusen? Att även senare årsmodeller har denna felkonstruktion?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nu har jag kollat på några 320d och till min förvåning så är det flera som ej har farthållare?? Detta borde väl vara standard för sjutton gubbar!?

/ David
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ej standard men har ingått i paketutrustning som näsan varenda bil sålts med. Det är verkligen inte vanligt att det saknas. Tittar du på billiga importerade exemplar?

-------
//Lövet
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Njaa kollar på upp till 150k 2011-2012 har sätt flera som ej har farthållare. Men då har det varit import ja. Ska man passa sig för import idag fortfarande? Är det lätt att montera farthållare i efterhand? BMW skulle ha närmare 13k för de ingreppet!

/ David
Det finns så många 320d så jag ser ingen anledning att välja en snikutrustad importbil utan farthållare. Går säkert att montera relativt enkelt men är det inte lättast att köpa rätt bil direkt?

När det gäller kamkedjeproblemen skulle jag inte vara särskilt orolig. Visst kan man ifrågasätta konstruktionen men BMW byter ju kedjan och spärrrullarna kostnadsfritt på de serier som är drabbade så det är inget jag skulle vara rädd för. Internet har en förmåga att verkligen förstora händelser.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jo så är det ju med internet, de blir ju större där allting. Har även hittat några import också med mycket utrustning. Vad säger ni om det då? Ska man akta sig för import? Dessa innefattar även garantin för kamkedjan har jag kollat upp.

/ David
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kristoffer_L: du verkar ha koll på kamkedjor. Vad tror du om en 320d tillverkad 12.2011 med kamkedjerassel? Något att oroa sig för? Personligen tycker jag att så fort något rasslar och skaver då måste det påverka livslängden. Ren fysik. Friktion= slitage.

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag skulle ju aldrig köpt en bil som redan har rassel, då kan de ju paja innan du har fått in den på garantin och då lär de vara försent. Ända anledningen att köpa nåt sånt de är ju för att tjäna pengar på isåfall.

/ David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.