|
|
|
|---|---|
|
Hej har förstått att m3 diffen inte passar då man får byta ut mer eller mindre hela bakvagnen. Men om man kollar på eftermarknads diffar? (hoppas inte detta räknas som reklam) Länk Länk Länk Finns det andra alternativ? tänkte helst ifrån Sverige men även utlandet går bra och runt 2.8* i utväxling. hur mycket klarar antispinn/antisladd av innan det ballar ur? Mvh David | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Quaife-diffen brukar vara populär som eftermarknad. Länk PEAN Sweden AB är dessutom svensk återförsäljare. Länk |
|
Om du istället kör på 3,46 och diff ska du se att bilen vaknar till liv. Högre än så är inte att rekommendera då du har 5 växlad låda. |
|
|
Slangen: Kikat lite på quaife också men de känns lite väl dyra tyvärr. Sirtobbe: är ju inte högre utväxling jag vill åt heller tyvärr kör just nu ned 3,46 utväxling. och det e rätt tröttsamt... om man inte byter till 6 vxlad då ;) inga fler tips? ingen som har bytt diff i sin? |
|
Jo, mellan 10-15 tusen får man räkna så man bör ju tänka efter både en och två sekunder om man anser att det är värt det. Nu kanske jag missförstod dig, men jag utgick självklart ifrån att du var ute efter en bromsande differential för att försöka få så mycket effekt ned i däcken vid avancerad bankörning/konkörning/superstage eller liknande. Eller var det fel - vilket problem är det vi försöker lösa? Vad är dina objectives? Förstår man det så kan man ofta ge bättre råd, tips och input. Men handlar det om bromsad differential så har du nog redan de enklaste alternativen uppradade och bara för dig att välja. |
|
Sorry för lite dålig information, Självklart är det en bromsad diff som jag vill komma åt. Mest för att det konstant spinner på ett hjul, så det känns inte som att all effekt kommer till nytta ;) Skulle nog egentligen vilja ha tag på någon om har bytt till bromsad på sin och veta hur det fungerar med antispinn osv. Annars så är det ett billigare alternativ jag är ute efter som man kan testa. mvh |
|
Nä, helt rätt - spinner ett hjul så utnyttjar ju man inte den potieniella effekt som finns i motorn. Så det förstår jag att det kan vara lite frustrerande. Men jag antar att du menar att den börjar spinna på ett av bakhjulen och antisladd/antislir-systemet går in och stryper effekt och eventuellt applicerar en av bakbromsarna. För ena bakhjulet spinner väl inte konstant? För då känns det som något är fel på antisladd/antispinn-systemet (löser dock inte grundproblemet men är likväl ett problem som bör lösas). Är det ut ur långsamma kurvor och runt hårnålar som innerhjulet börjar spinna? Vanliga gatdäck eller r-däck? Hur är det med chassisättning som camber och dämpare/fjädrar/krängningshämmare? |
|
Ingen landsvägskryssare direkt. ~3300 i 110 mot ~2800 med originaldiff. Men är det lägre varv du också är ute efter? Eller är det bara bromsad diff? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jo precis varvtalen är lite småjobbiga måste jag säga. Antispinn systemet fungerar nog precis som det skall göra, det tillåter ju inget spinn/sladd alls. så det är när systemen är avstängda det spinner. (självklart) men med en bromsad diff hoppades jag att kunna få bort lite grann av detta, blir ju dubbla kontaktytan med gummi som skall riva sig loss då. |
|
|
När är det du har problem med att en hjul spinner? Vid vanlig körning, vid raggarrundan vid max, vintertid eller aktiv körning på den kurviga vägen? För i de flesta fallen än raggarrundan så kan det hjälpa att sätta på fräschare däck. Tror nog de flesta BMW ägare vill ha mekanisk diffbroms, men det brukar kosta rejält att skaffa det om bilen inte redan har det från början. |
|
@Donvito1 : Är det ut ur långsamma kurvor och runt hårnålar som innerhjulet börjar spinna? Vanliga gatdäck eller r-däck? Vad har du för däck idag? Hur är det med chassisättning som camber och dämpare/fjädrar/krängningshämmare? |
|
Hej, har en uppsättning med däck bra mönster men (billig skit) alltså vanliga standarddäck. så självklart är det rätt att börja i den änden. Även chassit e helt orginal med (m-sport)även orginal ställd camber osv. Det är när man pressar sig ur kurvor/rondeller som det släpper. Ser det som en självklarhet med obromsad diff, så därför e jag ute efter en uppdaterad. |
|
Ok, inte de bästa men inte de sämsta förutsättningarna heller. Man kan börja i flera ändar, däck är den ena. Bäst är ju använda r-däck, men det är ju inget man kan köra omkring till vardags med. Men har du bara ett par mil till banan, så är det inga problem att köra till och från banan. En kompromiss är ju att köpa ett däck med fokus på detta prestandaområde, tex Michelin Pilot Sport 3, Michelin Pilot Super Sport eller Michelin Pilot Sport Cup 2 (men detta är mer en blandning mellan gatdäck och r-däck). Men frågan är om det är värt pengarna som dessa däck kostar. Alla rekommenderar att gå över till r-däck så fort du börjar köra mer aktivt på banan. Sen går det att lägga tid och pengar för att förbättra chassit (tex krängningshämmare med mera) och se till att chassit gör allt för att båda bakhjulen har så bra fäste mot asfalten som möjligt. Men även här pratar vi om en del tid och pengar som behöver investeras. Det bör gå att sätta upp en bil så att behovet av en bromsasd differential blir minimalt. Men det betyder en hyffsat stor uppdatering av chassit, man får då fråga sig om det är värt det. En bromsad differential hjälper såklart till att avhjälpa felet, men du får inte bort felet helt och hållet (en vanlig bromsad differential från BMW brukar ha en spärrverkan på bara runt 25%). En kombination av alla tre delar ovan ger ju det absolut bästa resultatet. Men det kostar, och man får ju göra en personlig bedömning om man anser att den kostnaden är värd att göra gör att kapa de där sekunderna på varvtiden runt Mantorp/Knutstorp/Gelleråsen/etc/etc/etc. Vilken typ av bana är det mest du kör på? |
|
Jag kör med quaife diff och 3,64 utväxling på min E46:a. En Alpina B3. Med en sån i din bil får du ner kraften i asfalten, där den hör hemma. Kör alltid med asc urkopplad och får i princip aldrig hjulspinn (om jag inte vill själv, förstås, hehe) även på blöt asfalt och fullt drag genom växlarna. Diffen är helt mekanisk och har inga lameller. Jag sager : skit i däcken och chassiet, köp dig en riktig bromsad diff så blir du garanterat nöjd. punkt. |
|
Håller med - som jag sa kan man börja i olika ändar (beroende på förutsättningar och förväntningar) - en Quaife differential är garanterat det som ger mest bang-for-the-buck (trots att det inte är helt gratis). Men man ska inte underskatta vikten av ett riktigt bra chassi och framförallt däck för att få snabbare varvtider runt olika banor. Jag skulle definitivt ha r-däck som nästa steg, detta tillsammans med ett chassi med vinklar (främst camber) som kan utnyttja r-däcken till fullo. Då har man en kombination som borde ge en riktigt bra körupplevelser runt de flesta banor. |
|
Fick bli till att byta diff :) så nu fungerar det mycket mycket bättre :) tänkte även byta till justerbara camber-stag här framöver med. tack för alla tips. mvh |
|
Nice!! Här gick det minssan undan! Fasiken, inte ens en månad från fråga tills att prylen sitter på bilen! Ventilen för kassaflödet till bilen fullt uppskruvat :-) Vad blev det för diff i slutänden (nog säkert andra som går i samma funderingar som du gjorde)? Nu borde du ju passa på att provköra allt på Knutstorp till helgen, bankörning båda dagar med BMW Club Schweden (på lördagen finns även Prova-På bankörning)! |
|
Hej jo det fick allt bli så, blev så trött på hur den betedde sig ;-) Blev till att köpa lamelldiffen från blocket som jag länkade till. Tänkte allt pröva på att köra lite bana men om det blir till helgen eller ej det vet jag inte, vet du hur det ligger till med försäkring osv? licens chansar jag att det inte behövs på "prova på" gälller detta då även time attack? |
|
Stämmer, för prova-på så behövs ingen licens (kolla dock detaljer med BMW Club Schweden om det är några frågetecken). För den ordinarie bankörningen krävs licens. Det finns ett speciellt avtal mellan BMW Club Schweden och BMW Originalförsäkring (om du har din bil försäkrad där) som gäller för dessa event - för detaljer se nedan Länk Jo, för Time Attack behövs licens. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.