AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.132

Vad göra med elektrisk dragkrok som nu felar?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Japp. Nu är det ett problem. Visste att det skulle komma upp på tapeten:-)

Dragkroken går inte att fälla in alls. Den har alltid varit svår...lampan blinkar snabbt rött. Men grönt när man har den ute helt. Vad göra? Någon som tagit isär o smörjt upp? Misstänker att det kärvar. Det bara klickar nu.

En fråga: Någon som vet om man testar man at kroken går att fälla in på bilprovningen?

Att byta till en ny elkrok på bmw är inte aktuellt. Möjligen till en fast eller mekaniskt avtagbar på någon annan verkstad. Någon som gjort det?

Tacksam för tips, måste vara många som har det här problemet!

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Någon som monterat den här varianten istället för elektrisk krok?

Länk
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej men jag har haft mekaniska fällbara krokar på andra bilar och det har varit hur smidigt som helst.

-------
//Lövet
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Någon som har samma problem.
?
Målat kroken med Hammarlack så den ser fin ut med skulle vilja fälla in skiten. Värt att ta isär?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Är det ett mekaniskt fel så ska det gå att lösa. Det verkar vara ett kugg inne i som är gjort av plast som inte håller måttet. Det finns en lång tråd om detta på 5-serieforumet tror jag det var. Orkar inte söka rätt på det just nu. Men i den tråden står det mycket matnyttigt.

På min sjua så pajade kroken, eller det blev nåt el-fel och då gick det inte att laga med mindre än att hela skiten byttes ut. Den har varit använd 4 gånger sedan ny och då bara en gång med släp. Jag kollade med BMW om dom inte kunde ta bort hela grejen då jag inte har behov av krok men det gick inte, datorn skulle för alltid få fnatt sa dom. Dom hade testat på en 5-serie som visst inte blev sig riktigt lik efteråt.

Tyvärr blev det inte helt billigt att laga, dvs byta ut enheten mot en ny, men det var den enda lösningen :-(

Det är heller inte helt okänt hos BMW att detta kanske inte är en av deras (dock är det Westfalia vill jag minnas) stoltaste och bästa produkter men det är inget man direkt känns vid hos ÅF. Jag hoppas att BMW centralt tagit åt sig och gjort en bättre lösning på produkten.

Niklas

Fransosen
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Tror inte att det är kugget i mitt fall. Mekaniskt trögt eller styrning till motorn. Nu har elkroken blivit till fast krok så det får väl vara så:-) ny krok kostar 10k inte ens värt det.

Nödlösning är nog att behålla elektronik från elkroken men montera en mek.avtagbar krok. Då kan man göra det själv.

Hur kan man man misslyckas med att programmera bort en dragkrok på bmw? Måste vara sjukt enkelt om man gör rätt. Ytterligare ett bevis på hur inkompetenta många verkstäder är!!
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Jag tror dessvärre det var med stöd av BMW Tyskland som det inte ens gick att programmera bort kroken så det är nästan värre :-/

Men jag kan tycka att det lät lite mellan raderna som att viljan saknades mer än den faktiska kompetensen. Tycker att det borde vara rätt lätt eftersom dom ju säljer bilar som är i allt annat exakt lika men den ena har krok och den andra inte. Alltså borde det inte vara mer komplicerat än att "kryssa i en ruta" i nåt dataprogram. Men jag är inte programmerare så jag kan inte svära på det.

För din info kostade det 21kkr att byta min krok all in all :.-(

På min larmade det varje gång jag startade bilen om att den hade detekterat ett fel på kroken alldeles oavsett om den var i utfällt eller infällt läge så på min hade det inte löst sig med att låta den sitta kvar i utfällt läge...

Niklas

Fransosen
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
OK. Har elektronik kortet havererat så blir det nog varning hela tiden.
Funderar på om det finns någon vettig instruktion hur man tar bort stötfångaren . brukar ju sitta en massa hemliga plastklips som pajar om man inte lossar precis som det är tänkt.

Någon som vet om det är data bus typ can till kroken eller är det bara utfälld infälld som digital signal?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Problemet löst. Bmw uppdaterade mjukvaran för styrning av krok. Sedan var det bara att trycka på knappen :-)

Det gäller att åka till rätt ställe. En annan ville byta krok för 16k kr...
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Skönt att det var ett så enkelt fel :-)

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.