|
|
|
|---|---|
|
Var påväg från piteå till älvsbyn (6mil) halvvägs så tvär dör bara bilen alltså och den går igång men den dör direkt det kommer soppa genom pumpen och filtret under förargolvet när jag tagit lös slangen för att se ifall den skickar soppa så de it är shitt i filtret. Pumpen går när jag vrider på nyckeln men tycker inte att den ska gå 1 minut (har klockat hur länge den går) Men när jag vrider på tändningen å pumpen börjar gå å provatartar bilen när bilen dör så bubblar de i tanken typ som att någon ligger med ett sugrör under å blåser eller liknande de gurglar typ har varit lös med kontakterna som går från chippet och rengjort dom även prövat att stoppa tillbaka så de är som orginal startar ändå inte.. fick igång den lite längre å då har den tomgång men vill till att dö hurvar sig på tongången den har gjort så här tidigare också men då boxerade vi den å lät den stå 2 timmar då gick den igång igen men nu gör den så igen å de än här gången så vill den it ge med sig. Är som att den spolar diesel runt men att den inte tar upp de någonstans | |
|
Lite svårt att förstå vad du skriver, men har du kollat att du verkligen har diesel i tanken? Så att du inte har tomt och din mätare gett upp? Vidare, testa bränsletrycket med mätare (vet inte om det finns en testport på dessa, eller om det går att mäta på ett annat sätt men du kan säkert hitta på nätet). Slutligen: fungerar den om du håller gasen halvt nertryckt? Om ja, då är det tomgångsventilen. Efter de testerna är det läge att mäta kompression, men det låter mest som att du har för dåligt med bränsle som kommer in i motorn. |
|
|
Soppa finns det i tanken. Ursäkta om de var dåligt skrivet lite arg å less tjej. Men hur som helst när jag vrider på tändningen på bilen så går pumpen 1 minut (under bilen) samtidigt som de gurglar i tanken. Alltså det är som att den pumpar soppa genom pumpen och filtret och vidare men när de kommer till pumpen vid motorn så vet den inte ifall den skall pumpa eller ej kan de vara vevaxel givaren som är dålig?? Eller någon annan givare som säger till pumpen hur mycket den skall pumpa. Bilen beter sig följande när jag startar den: vrider igång den, den startar och precis när den ska lägga sig tomgång dör den. Håller jag gas när jag startar den så varvar den upp till 1500 och sen dör den lika fort som tidigare pratar om 0.5sek ungefär från de den gått igång tills den dött. Hoppas de var lite bättre förklarat |
|
|
Hur mycket diesel är det i tanken? På bensinmodellerna händer det att sugstrålepumpen i vänstra tankhalvan ger upp och då suger "den riktiga" soppapumpen slut på drivmedel i högerdelen av tanken och då får motorn ingen soppa, då sugstrålepumpens uppgift är att pumpa över soppan till högerdelen där den riktiga pumpen sitter. Så börja med att tanka fullt - slutar problemen då, är det med största sannolikhet sugstrålepumpen som har gett upp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är halv tank i den just nu.. ska tanka fullt å kolla om det fungerar då. Det går inte koppla in en dator i den å se. Tänkte om du visar om till exempel sugstrålepumpen inte fungerar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har man mer än 20 liter i tanken så kan man bortse från sugstrålepumpen, bilen brukar stanna med ca 15 liter i tanken om den inte funkar. Normalt sett hör du knappt inte bränslepumpen i tanken, låter det om den så brukar det bero på att den är på väg att ge upp. Vevaxelgivaren är också en felkälla. Men bränsle/tillförsel/pumpen är väl egentligen det första man bör säkerhetsställa att det är OK. Och låter det konstigt i tanken så är nog felkällan där. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Felet är hittat var en kontakt bakom motorn som var glapp funkar utan problem nu! |
|
| Vad gick kontakten till och var sitter den exakt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.