AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.235

Honda Civic Type-R snabbare än M3

Sida 2 av 2
Verdi
Jo men jag ser inte min 330d som en sportbil på det sättet. Den har andra kvaliteter. Den är bekväm, relativt snål, någorlunda rymlig och praktisk osv... Men ändå nästan 300hk (ppk) och 0-100 ner mot 5 sek blankt.

Tar man 300+ hästar ur 2 liters fyra så får man trolla bra om det ska bli en trevlig motor av det. Vet att Mercedes har en fin pjäs i AMG 45 men den har fått kritik den med för sitt lag.

Skulle jag köpa sportbil så fick det bli nåt med AMGs 6,2 liters V8. Inte så mycket för att vara snabb runt en bana utan mer för att den låter helt ljuvligt och är grymt rolig att köra.
Jag skulle kunna tänka mig Hondan som bruksbil, bilar som tål mycket stryk och som är riktigt kul.

Kundgruppen är nog killar i åldern 20-30 år

BMW har ju haft sin storhetstid på 80-talet och större delen av 90-talet, när man börjar blanda in turbo och virtuellt motorljud i M-modellerna så är det ingen M längre, ni pratar om plast i Hondan, stryktåligare motorer finns inte än Honda och deras drivlinor håller nästan hur länge som helst, försök det med BMW...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M3:ans största problem är däcken. Super Sport är ett bra gatdäck, och jag kan förstå att BMW inte sätter Cup 2:or på en bil som ska gå använda varje dag i ur och skur, men det jag inte kan förstå är varför bilen fått så smala backdäck. Tittar man på videon så ser man hur svårt M3:an har för att få ner kraften i backen. Bredare bakdäck och gärna i Cup 2-skrud så hade resultaten sett annorlunda ut.

Med det sagt är det inte speciellt konstigt att en bil som funkar utmärkt att köra till Ringen, sätta en fantastiskt varvid på ringen och sedan hem igen med hela familjen om man vill och dessutom god tysk öl i bakluckan kan få stryk av bilar speciellt utvecklade för att i princip endast köras på bana. Hot hatch-segementet är otroligt överhettat nu med hjulupphängningar och bromsar / däck som man för något år sedan bara hittade på supersportbilar tillsammans med starka turbomotorer så är de riktigt snabba.

Är man ute efter en busbil att köra på banträffar är de utmärkta, men de är inte direkt jämförbara med M3:an mer än att de båda är ungefär lika snabba på bana.

Personligen hade jag tagit en Renault Megane RS 275 Trophy R med Öhlinsdämpare Cup 2-däck och Akrapovic-avgas!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Nu har den nya Civicen sänkt tiden ner till 7:43:8, det är ju helt sjukt snabbt! Jag tycker det är helt otroligt att dom lyckas få dessa att gå så bra med så låg effekt. Framhjulsdrift verkar absolut ha en viss fördel med tanke på stabiliteten.

Kolla vilka bilar den nu spöar:
- Audi r8 V10
- Porsche 911 GT2
- Porsche 997 GT3 RS
- BMW M3 GTS
-BMW M3 CSL

Det skulle vara mycket intressant att se vad denna bil gör original på några av våra svenska banor (Där det kanske är viktigare med mer effekt och värre bromsar?)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alltså, runt 20 km/h snabbare än Golf GTI Clubsport S vid Döttinger, känns orimligt om man tänker att bilarna har (ska ha) liknande effekt.

Tider satta med förproduktionsbilar utan baksäte, utan infotainment, utan ac med oklara däck... inte enbart ett Honda-problem med på något sätt känns Sport Autos tider är mer relevanta.

Utvecklingen går framåt, framförallt på däcksidan, men det händer såkart saker när man börjar sätta KW / Öhlins-prylar från fabrik på bilarna.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag glömde länken!

Länk

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jizzes. Klart imponerande!
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Type R är galen. Så sjukt kul bil att köra för att vara FWD. V-tech och varvar till pluto, magnifikt.

Dock är den ett jävla helvete i vardagslivet. Stötig och bullrar som en cemetbunker i DDR. Polaren kör en, enda bilen jag blir åksjuk i när man åker i passagerarsätet.. :)

ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
M3 E36 7:31 på ringen :) allt går med rätt modds och förutsättningar.
Sen att de blir ännu mer äpplen vs päron i diskussionen säger jag inget om.
Type-r är snabb i svängarna men rakt fram och i vardagstrafik så hamnar den otroligt långt ner på min vill ha lista iaf pga den totala avsaknaden av komfort.

ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Edit såg att han kört ännu fortare nu med E36an :)
MU
940
MUC
M340i - 2025
E36:ans tid gäller BTG så man får lägga på 20-25 sekunder för att kunna jämföra med Hondans tid.
Satan vad lättkörd o balanserad den där E36:an såg ut att vara, inga "ratt-parader" i överflöd precis...
Som ägare av en Type-R 2015 så måste jag säga att det är en riktigt bra bil, även till vardags. Jag har kört den runt Mantorp, Kinnekulle och Gelleråsen och den är extremt lättkörd. Den är även riktigt praktisk, garanterat mer bagage och benutrymme än en 3-serie sedan F-chassi. Körde hem min 55" TV i den förra våren inkl 3 personer i bilen.

Med det sagt så letar jag nu efter en bättre begagnad BMW att ersätta den och min Accord med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.