|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Svårt att inte imponeras av hur mycket man får för pengarna ------- //Lövet | |
| Imponerande, men sen är tyskarna mer komfortabla och mer premium överlag. Men visst är det imponerande, framförallt pga att Hondan är framhjulsdriven. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Även om nya Hondan är imponerande så är den inte i samma storleksklass som M3:an. Den borde jämföras med en 1- eller 2-serie. Men som du sa, mycket bil för pengarna. Om man är ute efter prestanda. Edit: Sen körde han på sladd med M3:an, inte direkt bra för varvtiden. |
| Jäklar vad långt GTI klassen har kommit sen Golf GTI MK1 | |
| Haha...Samma förhållanden är det ALDRIG. Sol & torrt båda gångerna visst. Nej jag är inte imponerad. Dessutom lyfte han av gasen i god tid innan mållinjen... Men visst, han fick väl en "premie" av Hynda för att "låta Hyndan vinna".... | |
| Det är nog inte mycket som slår hondan när det gäller väghållning per krona just nu. Vill minnas att den kört riktigt snabbt runt ringen med, nåt som kanske är ännu intressantare än det här klippet egentligen. | |
|
Ni måste väl inse att kameravarvet inte är det som mäts? Knappast så att de kör 1 varv där Sutcliffe sitter och babblar med ena handen på ratten och det är det enda som gäller. Men det klart. BMWn är ju ändå alltid bäst. Jämt. ------- //Lövet |
|
|
Hondan går under 8 minuter på ringen. |
|
| 7:50:63 är snabbt =) Visserligen en förseriebil, men den ska motsvara produktionsbilen enligt Honda. BMW M4 har körts på 7:52 som jämförelse. Porsches nya leksak Cayman GT4 går på 7:42 om jag minns rätt. | |
|
Har man möjlighet att välja så är det väl knappast 2 tiondelar som avgör :-) Honda är en bra bil men går väl inte jämföra med BMW... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Helt uppenbart att dom inte tog tid på klippen var det ju inte, såg ut som om han laddade på bra i alla klipp och om han sitter och babblar när han kör alla 3 bilarna så ser jag inte det som något konstigt, då är det lika förutsättningar. Hondan är säkert bättre än M3:an när det gäller bankörning (den är ju trots allt utvecklad för att vara snabb på bana) och det har jag inget problem med att erkänna, M3:an är dock inte utvecklad för att vara snabbast på bana. Som jag sa så är de storleksmässigt inte i samma liga och bör därför inte jämföras heller. |
| Båda bilarna är byggda för att vara snabba när det svänger så man kan självklart jämföra dom oavsett storlek. | |
| Bmw&Audi blev ägda av en Honda, pinsamt? Men en köpare för Bmw&Audi kanske inte enbart tittar på prestanda per krona, för då vinner Hondan. Det är ju bevisat på Sport Autos varv(Lika förutsättningar). | |
|
Jag vill också hellre ha M3an än Civicen, poängen var mest att visa hur mycket man kan få för pengarna om man släpper prestigen. Kommer aldrig gilla "fast-and-the-furius" looken som man alltid får av en snabb japs. Det finns säkert också banor där M3 är snabbare. ------- //Lövet |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
GE: Då får vi nog enas om att vi är oeniga. :) BMW M3: 1600 kg sportsedan som är kompromiss mellan familjebil och banracer. BMWs motsvarighet till Type R är något som 1M i min mening. Honda Civic Type R: 1380 kg halvkombi utvecklad för att vara snabb på Ringen. Vill man ha en bansmiskare (som även funkar till vardags) till rimliga pengar verkar Type R vara ett förträffligt alternativ. |
|
För några år sedan, när det kom upp klipp på en S60 T5 som körde ifrån en BMW M3 E46 på gatan då började kommentarerna komma med "att på ringen har Volvon ingen chans". Idag när en Honda har bättre varvtider, då är inte BMW utvecklad för bana. Tycker det är väldigt imponernade av både Seat Leon Cupra och den nya Civicen att de presterar så bra på bana som de gör, trots framhjulsdrift. Det är heller inga "lätta" bilar längre. Golfklassen har blivit "tjocka". Sen stämmer det med att det är olika storlek på dem, en CTR bör kanske jämföras med en BMW M135i, men då kommer man säga att M135 är ingen M-modell vänta tills M1 kommer osv. |
|
Verdi |
Exakt vad är det man får för pengarna då? Ja den är säkert snabb. Men också en stötig och plastig busbil med ett turbolag på ett decennium och ryck i ratten pga fwd som varje vettig människa över 30 år skäms för att åka runt i... Seriöst, skulle ni känna er bekväma med att ha en sån Länk på uppfarten? En BMW M3 är betydligt mer stilfull och har en helt annan image. Den väcker helt andra känslor än en sån där japs-racer. Iaf hos mig. Att den är lite snabbare runt en racerbana spelar väl ingen roll i sammanhanget? Båda två är mer än tillräckligt snabba på vanlig väg. |
|
Jag kan hålla med angående den bilen, den är vulgär på ett negativt sätt. Det ser ut som att man har monterat varenda detalj från Danmobility katalogen. Men ändock imponerande hur långt chassiutvecklingen har kommit jämfört med för bara 3-5 år sedan. Jag tvivlar på att den har mer Turbolag än din D4 eller 330d, det har jag i vart fall inte i Cupran. Likaså med rycken i ratten, inget som jag noterat nämnvärt på nya motorstarka fwd bilar. Återigen, utvecklingen har gått framåt väldigt fort på korttid. Det är olika prislägen på bilarna och de vänder sig till olika målgrupper. Jag tvekar på att någon någonsinn kommer att stå i valet mellan en CTR och en M4. Däremot visar reportaget på att en plastig ful framhjulsdriven bil med 100kr mindre är jämnbördig med en M4 på bana. Något som för några år sedan var otänkbart. |
|
| Vilken målgrupp vänder sig Hondan till? | |
|
Förmodligen till den nya generationen förare/bilanvändare, som inte har någon relation till "gammal hederlig bakhjuldrift", i ur och skur. Fwd/Rwd har ju gått mot Fwd, mycket pga kostnaden, såklart. I det lyxigare segmentet kan man välja Awd, den kan då komma från både Fwd och Rwd. Det är nog lättare att besvara frågan genom negation, målgruppen är nog inte bilintresserade sportvagns-entusiaster med historiska erfarenheter, som är ute efter prestanda och köregenskaper. Men prestanda har ju helt klart jämnat ut sig mellan drivningarna. Ett talande exempel: jag tror knappast att någon skulle försöka bygga en framhjulsdriven F1-racer, men det är å andra sidan ett extremt exempel. Känslan med Rwd, går nog i graven med dom som vuxit upp med den, kan jag tänka.... Och snart rullar alla med el-motorer, Fwd eller Awd ;) em3 |
|
| @Coldhex, väldigt bra fråga. De som har inkomst att köpa den tycker den är pinsam och de som tycker den är snygg saknar körkort.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.